Isnin, Ogos 09, 2010

“SABAH GAINED INDEPENDENCE ON AUGUST 31, 1963 AND FROM THEN ON IT RULED AS A SOVEREIGN NATION FOR 16 DAYS ... “ - PAIRIN

PAIRIN ‘SETS HISTORY RIGHT’

TENOM: Tan Sri Joseph Pairin Kitingan said any confusion over the hotly debated subject of dates for Independence Day and Malaysia Day can be cleared by referring back to the history of Malaysia.

The Parti Bersatu Sabah president said it is necessary to have a firm grasp of the country’s history in order to get facts right as many people are confused over whether the nation has reached its 47th or 53rd year of independence.

But he insisted there is nothing to be confused about as both numbers refer to two different historical facts.

“When we talk about independence, we’re actually referring to the Tanah Melayu independence and Sabah independence both of which are two different historical facts,” he clarified during the party’s Melalap division annual general meeting held here yesterday.

The seasoned politician further explained that Tanah Melayu (Peninsular Malaysia) gained independence on August 31, 1957 and for this reason Malaysians in the peninsula are correct to say that this year marks the 53rd Year of Independence.

However, it is also historically correct for Malaysians in Sabah to say it is the 47th Year of Independence this year in reference to a moment in history when the State gained independence from the British.

He stressed that many are still ignorant of the actual date when Sabah gained independence and became a sovereign nation for 16 days.

“Sabah gained independence on August 31, 1963 and from then on it ruled as a sovereign nation for 16 days before deciding to join Sarawak, Singapore and Tanah Melayu to form Malaysia on September 16, 1963,” he said.

As such he said there should be no confusion over the dates and blamed certain parties for blowing the whole issue out of proportion to serve their political interest.

He called on all Malaysians to get their historical facts right in order to really appreciate the meaning of independence.

In relation to this, he described this year’s Malaysia Day celebration as special following the government’s decision to accord it a national holiday on September 16.

“When we celebrate Malaysia Day and raise the Malaysian flag, we commemorate the 47th year since the birth of this nation,” he said.

Meanwhile, former SUHAKAM vice president Tan Sri Simon Sipaun recently also lamented that many Malaysians nowadays were ignorant of the how and when the nation came into being.

Sipaun said while some were simply misinformed, there were others who knew very well that Malaysia was born in 1963 and not 1957 but still insisted the opposite.

“I have been noticing slogans like ‘celebrating 53 years of nationhood’. The question that comes to mind is which nation is being referred to. If it refers to Malaysia then obviously it is not factual because in 2010 Malaysia is only 47 years old. If you refer to Malaya then it will be correct.

“However, Malaya ceased to be an independent separate nation when it joined with Singapore, Sarawak, and Sabah to form a new federation known as Malaysia on 16 Sept 1963. Fifty three cannot be equal to 47 unless we have forgotten how to count. I do not understand why we cannot be honest about something which is impossible to deny,” he said.

Sipaun was speaking at the Formation of Malaysia Forum here a week ago, in which he was a moderator as well as a speaker.

----

JANGAN TERKELIRU DENGAN SEJARAH NEGARA: PAIRIN

TENOM: Warganegara Malaysia harus mendalami sejarah negara ini untuk memastikan tiada pihak yang terkeliru dengan fakta berkenaan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia.

Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), Tan Sri Joseph Pairin Kitingan berkata, ramai pihak terkeliru dengan angka 47 atau 53 akibat terlepas pandang dengan fakta dan sejarah negara berkenaan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia lebih-lebih lagi apabila isu ini dipolitikkan oleh sesetengah pihak.

Apabila kita bercakap tentang soal kemerdekaan sebenarnya kita merujuk tentang soal kemerdekaan di Tanah Melayu (Semenanjung Malaysia) dan soal kemerdekaan di Sabah kerana ini adalah dua fakta yang berbeza.

Tanah Melayu mencapai kemerdekaan lebih awal iaitu pada 31 Ogos, 1957, dan atas sebab itu apabila warganegara Malaysia di Semenanjung akan menyambut Hari Kemerdekaan, maka mereka akan merujuk kepada angka 53, iaitu yang ke-53 pada tahun ini.

Ramai pihak mengetahui tentang tarikh Tanah Melayu mencapai kemerdekaan ini, namun ada juga pihak yang tidak mengetahui tentang tarikh sebenar Sabah mencapai kemerdekaan.

Sabah mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos, 1963 dan bermula dari detik itu, Sabah sebenarnya sempat memerintah sebagai sebuah negara berdaulat selama lebih kurang 16 hari sebelum memutuskan untuk bersama-sama Sarawak, Singapura dan Tanah Melayu membentuk negara Malaysia pada 16 September, 1963.

Maka itu katanya, apabila kita bercakap tentang kemerdekaan di Sabah, sebenarnya kita adalah merujuk kepada tarikh kemerdekaan Sabah dan pada tahun ini kita akan menyambut Hari Kemerdekaan yang Ke-47.

Sementara itu, Hari Malaysia pula adalah pada 16 September, 1963 yang mana Sabah, Sarawak, Singapura dan Tanah Melayu telah bergabung membentuk sebuah negara yang hari ini dikenali dan dipanggil sebagai negara Malaysia.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Parti Bersatu Sabah Bahagian DUN Melalap di perkarangan rumah kediaman Datuk Radin Maleh dekat sini, kelmarin,

Turut hadir di majlis berkenaan Adun Kawasan Kemabong, Datuk Rubin Balang, Ahli Perlimen Kawasan Tenom, Datuk Raimie Unggie, Datuk Johnny Mositun, Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah dan Datuk Henrynus Amin, Setiausaha Agung PBS.

Timbalan Ketua Menteri itu mahu supaya kekeliruan itu tidak akan berterusan.

Pairin berkata, mengetahui fakta sebenar negera akan menjadikan kita warganegara yang mempunyai semangat patriotisma yang tinggi ke arah membentuk sebuah negara yang kuat, bersatu padu dan makmur.

Tahun ini agak istimewa kerana buat pertama kalinya kita akan menyambut Hari Malaysia pada 16 September berikutan pengisytiharaan Kerajaan Malaysia di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib bin Tun Abdul Razak.

Apabila kita menyambut Hari Malaysia, kita mengangkat bendera Malaysia, kita memperingati Malaysia, kewujudan negara Malaysia yang ke-47 tahun.

----

Sabah and Sarawak - A question of equal status

“If Tunku Abdul Rahman had said in 1963 that Sabah, along with Sarawak, would be just one of 15 states (including Singapore and Brunei) in the new federation (Malaysia), I don’t think that we would have been so stupid as to accept it,”

15 ulasan:

  1. kita sebagai rakyt sabah perlu mengetahui sejarah sebenar pembentukan Malaysia dan kemerdekaan Sabah.

    BalasPadam
  2. setiap orang perlu mengetahui sejarah negeri dan negara kita. ini akan membuatkan kita faham mengenai apa yang berlaku pada masa lampau.

    BalasPadam
  3. memahami sejarah juga akan menjadikan kita lebih mencintai negara. kita juga akan dapat memahami kesukaran dan cabaran yang diterima oleh pemimpin dahulu untuk mendapatkan kemerdekaan.

    BalasPadam
  4. ya.. dgn memahami sejarah, kita akan mengetahui asal usul kita, dan seterusnya menanamkan semangat cintakan tanahair.

    BalasPadam
  5. Apa yang dikatakan oleh Datuk Pairin harus diambil perhatian dan kepada generasi muda jangan sekali2 lupa akan hakikat ini. Semoga apa yang telah dijelaskan memberi pemahaman yang mendalam serta kekeliruan tidak lagi berlaku.

    BalasPadam
  6. sabah dan Semenanjung tidak sama merdeka, cuma hari dan bulan sama tapi tahun tidak sama. 16 setmber sebenarnya gambungan T. melayu, sarawak dan sabah menjadi Malaysia.

    BalasPadam
  7. mmg masih ramai lagi anak2 sabah yang tidak mengetahui mengenai sejarah pembentukan malaysia dan kemerdekaan Sabah. mereka perlu diberi pendedahan mengenai perkara ini agar tidak timbul kekeliruan dan untuk menanamkan semangat cintakan tanahair.

    BalasPadam
  8. Refer back to the history of Malaysia is a great idea but do you really understand?

    BalasPadam
  9. semua buku sejarah samada yang diguna pakai di sekolah atau sebagai bahan rujukan umum patut diubah faktanya terutama yang berkaitan dengan kemerdekaan dan penggabungan membentuk Malaysia. jelaskan secara terperinci dalam buku2 ini berkenaan dengan sejarah Malaysia.

    BalasPadam
  10. Educate the people with the right info.

    BalasPadam
  11. Tidak mustahil masih wujud kemushyikilan Sabahan dalam sejarah ni.Saya turut tidak terkecuali.

    BalasPadam
  12. We should take note on the historical facts to avoid confusion. Its important for us to know how and when Sabah gained independence.

    BalasPadam
  13. Stop confusing each other with unfounded facts then.

    BalasPadam
  14. Sejarah pembentukan Malaysia jangan disamakan pula dengan kemerdekaan Sabah & Sarawak. Ia adalah berlainan.

    BalasPadam
  15. cukup jelas, persamaan sabah dengan tanah melayu hanya tarikh pembentukan Malaysia tetapi tarikh kemerdekaan kita berbeza.

    BalasPadam