Ahad, November 13, 2011

MORE THAN 52,000 INDONESIAN CHILDREN NEED SCHOOLS IN SABAH - SOEPENO

More schools for Indonesian kids in Sabah

KOTA KINABALU 13th Nov 2011: There are more than 52,000 Indonesian children who need education in Sabah, said Indonesian consul-general in Kota Kinabalu, Soepeno Sahid.

He said in order to meet the education needs of these children, the Indonesian government needs schools.

“We need huge investment for this as education is one of the basic human rights and in this case, the right of the children to have access to education,” he said when speaking at the ground-breaking of the first Kota Kinabalu-Indonesia School (SIKK) at KK Industrial Park here yesterday.

He said the Indonesian government wants the education needs of their children to be look into wherever they were located.

“It is our responsibility to educate them,” said Soepeo who was accompanied by the education ministry director-general Prof.Suyanto.

SIKK was set up in December 2008 with three types of forms introduced to accommodate 274 students, he said.

Subsequently, it was expanded to accommodate more than 1,000 students and the consulate had to rent a building as its school.

Soepeno said the building of SIKK was materialised following talks between Malaysian Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak and Indonesian President Sosilo Bambang Yudhoyono.

“Both leaders agreed that all children need education,” he said.

He hoped the building works would progress smoothly with the contractor adhering to local building laws.

The school costing RM9.3 million is set to be ready in 18 months.

--------

image ketika pertama datang, ia disambut para siswa dengan menyanyikan lagu kebangsaan Malaysia "Negaraku", kemudian lagu negara bagian Sabah, dan ketiga baru lagu kebangsaan "Indonesia Raya".

"Ya gak papalah, sekolah itu kan di tanah Malaysia. Masih untung mereka sudah kenal Indonesia Raya dan Sang Saka Merah Putih,"

Anggota Komisi X DPR RI Hetifah Sjaifuddin Siswanda

15 ulasan:

  1. Bolehkah kerajaan indonesia mengambil balik rakyat mereka kerana sedia maklum bilangan mereka disini sudah sangat banyak dan memberi kesan negatif kepada ekonomi, social dan juga politik!!!!

    BalasPadam
  2. Jika kerajaan indonesia tidak memberi kerjasama sepenuhnya sampai bilapun masalah ini tidak akan selesai. Takkan la nak minta tanah lagi untuk membina sekolah untuk mereka2? sudahlah di Sabah pun mengalami masalah tanah yang serius.

    BalasPadam
  3. Kerajaan Indonesia perlulah membincang perkara ini dengan kerajaan Sabah.

    BalasPadam
  4. Kerjasama antara dua-dua negara ini adalah diperlukan.

    BalasPadam
  5. Perbincangan daripada kedua belah pihak perlu.

    BalasPadam
  6. setuju dengan rama-rama..pekara ini perlu dibincangkan oleh kedua-dua pihak..

    BalasPadam
  7. Mesti ada win-win situation.

    BalasPadam
  8. sebelum ini kerajaan mengumumkan supaya pekerja asing tidak membawa bersama tanggungan mereka ke negara ini.. adakah cadangan itu benar2 sudah dimansuhkan??

    BalasPadam
  9. jika Sekolah Indonesia berjaya dituntut di negara ini, entah apa lagi yang bakal mereka tuntut selepas itu.. sebelum kerajaan membuat apa2 keputusan, baik dengar dulu pandangan rakyat secara keseluruhan..

    BalasPadam
  10. jadi, siapa yang akan membiayai pembinaan sekolah tersebut? kerajaan Indonesia?

    BalasPadam
  11. tindakan ini semakin menggalak dan mendorong warganegara Indonesia untuk menetap di negara ini kerana mereka diberikan keselesaan dan keistimewaan.

    BalasPadam
  12. adakah mereka ni akan membesar di Sabah dan menjadi pesaing ekonomi kepada rakyat tempatan.

    BalasPadam
  13. Ramainya. Apa akan tejadi kepada Sabah. Anak2 ini akan mempunyai anak2 juga pada masa akan datang. tidak dapat dibayangkan bagaimanaka Sabah nanti.

    BalasPadam
  14. Kerjasama dan perbincangan perlu antara dua pihak mengenai masalah kekurangan sekolah untuk kanak-kanan Indon..

    BalasPadam
  15. kenapa tak sekolah sahaja mereka di sekolah2 Malaysia, mereka berada di Malaysia sepatutnya mereka mengikuti sistem pendidikan Malaysia.

    BalasPadam