Isnin, Julai 25, 2011

18,035 ILLEGAL IMMIGRANTS REGISTERED, ANOTHER 481,965 TO GO?

‘It’s not a trap’

250711_front_pti

Mohammad (centre) speaks to an illegal immigrant during the exercise in Keningau.

KENINGAU 25th July, 2011: Apparently some quarters are claiming that the ongoing registration of illegal immigrants is merely a trap to round them up instead of an amnesty programme but the Immigration Department has categorically denied the claims.

The department’s director in Sabah, Mohammad Mentek said the registration exercise is to help the illegal immigrants and not arrest them.

He said certain irresponsible quarters were spreading lies about the exercise and this had deterred many illegal immigrants from coming forward.

It was launched last July 18 and will end next Monday, August 1.

Mohammad was in Keningau yesterday after conducting the registration exercise in Kota Kinabalu, Lahad Datu, Sandakan, Tawau and Semporna. Today he will be in Sipitang.

He said during the past week, the numbers turning up was still low and he believed it was because many were afraid they would be arrested.

As of July 23, a total of 18,035 illegal immigrants were registered at nine centres.

Lahad Datu recorded the highest number of illegal immigrants with 5,317 followed by Sandakan (4,106), Tawau (3,369), Kota Kinabalu (2,126), Keningau /Tenom (1,025), Semporna (714), Sipitang (658), Ranau (478) and Kudat with 242.

Registration starts at 8am to 5pm from Mondays to Fridays and from 8am to 1pm on Saturdays and Sundays.

However, Mohammad said the time can be extended in cases where there are a large number of illegal immigrants.

Meanwhile, as of today, the Immigration Department will form two mobile units. One will have 10 officers to register 19,000 illegal immigrants in Felda Sahabat and another in Ladang Sabah, Beluran to register 9,000 others.

There are currently 180 officers of the department assigned to nine registration centres in Sabah.

The registration enables illegal immigrants to obtain valid travel documents in order for them to return to their country before they come back to Sabah with proper documents.

All those registered have been given two months to go back to their country of origin and the Immigration Department has allocated a week to monitor them before they implement enforcement.

“After that one week is up, there will be no compromise and those who registered but have not returned home as well as those who did not register will face the laws of the country,” said Mohammad.

He added that those intending to come back to Sabah will first need to get proper documents from their country and a work pass.

The usual valid entry points into Sabah are the Tawau Port for Indonesians, Sandakan Port for Filipinos as well as Semporna and the Kota Kinabalu International Airport.

----

500,000 PATI Dijangka Ambil Kesempatan Daripada Program Pengampunan Sabah

"Kami menganggarkan kira-kira 500,000 pendatang asing tanpa izin akan tampil ke hadapan untuk mendaftarkan diri melalui program itu.

"Urusan ini akan dijalankan di sembilan lokasi di seluruh Sabah,"

Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Sukarti Wakiman

23 ulasan:

  1. Harap cara ini untuk memerangkap pendatang tanpa izin akan berjaya menghantar balik mereka ke negara asal.

    BalasPadam
  2. sudah dijangka bahawa bukan semua PATI ni akan tampil untuk mendaftarkan diri mereka dalam program pengampunan tersebut. setakat ini belum pun setengah daripada mereka yang telah mendaftar.

    BalasPadam
  3. mungkinkah program ini akan mencapai sasarannya?

    BalasPadam
  4. haraplah ia dpt selesaikan masalah PATI.

    BalasPadam
  5. Nampaknya target masih jauh setelah beberapa hari 5P ini dilaksanakan.

    BalasPadam
  6. Peluang sudah diberi tetapi mereka(PATI) tidak mengambil peluang ini dengan baik. Selepas ini, kerajaan ambil saja tindakan tegas ke atas mereka yang ingkar.

    BalasPadam
  7. Pihak2 yang tidak bertanggungjawab menyebarkan khabar angin bahawa program 5P ini untuk menangkap PATI adalah sangat mendukacitakan. Nampaknya mereka lebih mahu Sabah ini dibanjiri PATI yang tidak berdaftar. Apa motif mereka?

    BalasPadam
  8. Para majikan harus memastikan pekerja2 mereka telah mendaftar di bawah 5P ini.

    BalasPadam
  9. Walaupun ada masalah timbul, diharap program 5P ini sedikit sebanyak dapat menangani masalah kebanjiran PATI di Sabah.

    BalasPadam
  10. Daripada statistik di atas, nampaknya PATI banyak terdapat di Lahad Datu dan Sandakan. Macam mana PATI ini senang2 masuk Sabah? Perairan Sabah tidak dikawal dengan ketat atau orang tempatan sendiri menjadi pengkhianat terlibat dalam sindiket membawa masuk PATI ke Sabah?

    BalasPadam
  11. Raminya. Patutlah kependudukan di Sabah tiba2 meningkat mendadak. Penguatkuasa perlu mengetatkan lagi kawalan di sempadan2 agar selepas 5P ini tiada lagi PATI yang masuk ke Sabah.

    BalasPadam
  12. Tak kan Sabah menanggung sendiri kebanjiran PATI ini. Setalah berdaftar agih2kan mereka ke negeri2 lain untuk sektor2 yang mmerlukan pekerja asing.

    BalasPadam
  13. Sekali PATI ini berkumpul tenggelam terus rakyat tempatan.

    BalasPadam
  14. harap program ini akan dapat menyelasaikan masalah kebanjiaran pati yang ada di Sabah.

    BalasPadam
  15. selepas habis program ini buat operasi besar2an dan tangkap semua PATI yang belum mendaftar dan jangan ada majikan yang terlepas dari undang2 sekiranya mereka juga terlibat menyembunyikan PATI ini.

    BalasPadam
  16. Wow, I guess this number will ever increase again.

    BalasPadam
  17. Still many of them are roaring around town.

    BalasPadam
  18. Kerajaan telah melanjutkan masa bagi aktiviti sehingga 8 Ogos.Semoga semua dapat hadir.

    BalasPadam
  19. I hope more illegals are coming for the exercise.

    BalasPadam
  20. KABAR ANGIN juga mempengaruhi pati supaya tidak tampil mendaftar kononnya biometrik adLh tujuan sebagai pengundi HANTU
    mereka diperalatkan dan selepas pendaftaran pati akan dihantar pulang dan tidak muda utk balik ke malaysia.... tinjauan ada 70% lg blm kedepan bersembunyi di pelusuk daerah

    BalasPadam
  21. saya sebagai majikan amat kecewa dgn sikap kakitangan bawahan yg bertugas dan jga di ibu pej mereka tidak kmitment dan data yg dimasukkan tidak saperti yg di isi dlm borang yg disediakan. disamping sepatut nya RISALAH YG JELAS DI PAMERKAN DI LOKASI PENDAFTARAN KERANAINI PATI DAN MAJIKAN JADI KELIRU ...MINTA KETERANGAN.. HARUS ADA LAMJUTAN 1 MINGGU LG PATI MASIH RAMAI MAU MENDAFTAR SAPERTI DI SM

    BalasPadam
  22. Majikan sepatutnya menjalankan tanggungjawab mereka untuk mendaftarkan pekerja asing mereka.

    BalasPadam