Khamis, Oktober 20, 2011

GERAKAN SHOULD NOT CONTEST IN SABAH, THEY ARE NOT WINNABLE - GHAPUR

Ghafur stands firm on Gerakan statement

KOTA KINABALU Oct 20, 2011:  Kalabakan MP Datuk Abdul Ghapur Salleh reiterated his stand that Gerakan should not contest in Sabah in the coming general election.

I speak my mind and I told the truth when debating  Budget 2012 in Parliament on Oct 17,’’ Ghapur said yesterday amid calls by Gerakan for Barisan Nasional (BN) to censure him for purportedly making ‘insulting’ remarks in Parliament against Gerakan and its leadership.

Ghapur said the Barisan leadership must understand that if the coalition wants to retain its solid support in Sabah, they should not consider fielding candidates in the state.

He said Gerakan had been rejected by the Chinese in Peninsular Malaysia and  was trying to find its roots in Sabah.

Ghapur said he was not going to change his stand on Gerakan as he believed it was the truth, backed by the Chinese community in Sabah.

Gerakan’s Simpang Renggam MP Liang Teck Meng called for the Barisan to censure the veteran Umno leader over his remarks in Parliament about Gerakan’s move into Sabah.

Liang had said he lodged a complaint against Ghapur with Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin, who is the Barisan whip.

Liang said it might be his (Ghapur) personal opinion but it was creating animosity between Umno and Gerakan.

Ghapur had also claimed that Gerakan had RM300 for people to turn up at the official opening of the Gerakan office in Tawau.

Chief Minister Datuk Musa Aman, who is the Sabah Umno chairman, said Ghapur’s statement was his personal view and not that of the party.

Sabah Gerakan did not contest a single seat in the 2008 General Election in Sabah but has three assemblyman, two of them cabinet ministers.

imageTwo of its assemblyman Datuk Raymond Tan (Tanjung Papat) and Au Kam Wah (Elopura) moved Sabah Gerakan four months after Sabah Progressive Party (SAPP) left Barisan in Sept 2008.

The third assemblyman Datuk Peter Pang (Karamunting) joined Gerakan after he left Liberal Democratic Party which had been at loggerheads with Musa.

Both Tan and Pang were retained as cabinet ministers by Musa but lost the deputy chief minister post following the move.

-----

Gerakan wants action on Ghapur

it wants action taken on Kalabakan Member of Parliament Datuk Abdul Ghapur Salleh for alleging in Parliament that the party paid money to get people to attend the opening of its branch in Tawau last week.

the allegation was an insult to those who attended the event.

"It's not proper to raise this in the Dewan during the budget debate.

Gerakan President Tan Sri Dr Koh Tsu Koon

55 ulasan:

  1. Gerakan sudah ditolak oleh rakyat Semenanjung, kini mereka ingin mencuba nasib di Sabah pula. Harap rakyat akan membuat pertimbangan yang bijak.

    BalasPadam
  2. Biarlah rakyat sendiri yang menentukan pengundian mereka bila PRU-13.

    BalasPadam
  3. "Ghapur said yesterday amid calls by Gerakan for Barisan Nasional (BN) to censure him for purportedly making ‘insulting’ remarks in Parliament against Gerakan and its leadership."

    Ghapur sepatut mengaku kesilapan perkataannya. Bahasa Ghapur memang tidak bersopan walaupun statement beliau betul macam mana. Pemimpin negara menjadi teladan semua pemuda, seharus menjada bahasa masing-masing.

    BalasPadam
  4. "Ghapur had also claimed that Gerakan had RM300 for people to turn up at the official opening of the Gerakan office in Tawau."

    Adakah tuduhan ini benar? Adakah tuduhan Ghapur berdasarkan bukti yang sah? Jika tiada bukti, maka ini seolah fitnah bagi Gerakan.

    BalasPadam
  5. Perjalanan Gerakan makin susah dan mencabar maupun di Semenanjung dan Sabah & Sarawak. Walaubagaimanapun, usaha dan perjuangan harus diteruskan untuk membukti keupaayan dan kebolehan untuk kebajikan semua rakyat.

    BalasPadam
  6. Ghapur seharus minta maaf terhadap kesilapan kata beliau. Perkataan "stupid chinese" memang menyinggung perasaan dan tidak dapat diterima.

    BalasPadam
  7. Gerakan memang amat susah memenangi kerusi di Sabah di PRU13. Biar lah rakyat yang menentukan nasib Gerakan. Semoga Gerakan terus berkhidmat untuk negeri Sabah yang banyak kesusahan seperti masalah rampas tanah, PATI, kemiskinan dll.

    BalasPadam
  8. parti pembangkang juga sudah berkali2 ditolak oleh rakyat, tapi akhirnya pada tahun 2008, mereka diterima juga.. jadi begitu juga halnya dengan Gerakan.. tidak ada yang mustahil jika ada usaha..

    BalasPadam
  9. apa gunanya duduk semeja jika tidak sefahaman.. kenyataan yang boleh mengundang kemarahan rakan sendiri patut dielakkan. jika ada apa2 yang tidak puas hati, bawa saja ke meja rundingan..

    BalasPadam
  10. biasalah politik sesama rakan pun mahu kasi jatuh, persaingan lagi sengit. Tapi kalau hanya mementingkan agenda sendiri memang akan rundingan tolak tepi yang penting kasi main politik dulu.

    BalasPadam
  11. Gerakan di Sabah macam tiada apa2 pun. Tapi tidak tahu la kalau semanggat sudah membara disebabkan kutukan Ghapur

    BalasPadam
  12. betulkh apa yg Ghapur katakan?? ada buktikh? jangan tuduh tanpa bukti... ini akan menjatuhkn diri sendiri..

    BalasPadam
  13. semuanya undi di tangan rakyat. sesiapa pun mempunyai pandangan tersendiri tapi semua tu akan terjawab pada PRU akan datang.

    BalasPadam
  14. Let the PM and the CM decide who should stand for the coming election. He can veiw his personal opinion .

    BalasPadam
  15. rasanya Gerakan takkan diterima di Sabah.

    BalasPadam
  16. lagipun dah terlalu byk parti di Sabah, tak perlu nak tambah lagi parti di sabah.

    BalasPadam
  17. rasanya tidak perlulah Gerakan menyibuk di sabah..seharusnya Gerakan patut berusaha untuk menarik kepercayaan kaum cina di semenanjung..di sabah sudah ada banyak parti politik.

    BalasPadam
  18. lagipun gerakan tidak mendapat sambutan dari rakyat sabah..jika gerakan berkeras untuk bertanding di sabah maka gerakan akan menjadi liabiliti kepada BN sabah untuk menang pada pru akan datang.

    BalasPadam
  19. apa yang membuatkan Gerakan fikir mereka boleh menang di sabah sedangkan pada pru lalu sudah jelas gerakan ditolak oleh rakyat semenanjung khasnya di penang? situasi politik di sabah adalah tidak sama dengan di semenanjung..tambahan pula, rakyat sabah lebih cenderung kepada parti2 tempatan seperti PBS dan UPKO..

    BalasPadam
  20. GERAKAN seharusnya fokus di penang...seruan dan cabaran PM kepada GERAKAN untuk merampas penang daripada DAP harus diambil serius..tidak perlu GERAKAN mengintai2 untuk bertanding di sabah kerana sabah BN mampu untuk menang di sabah tanpa GERAKAN..

    BalasPadam
  21. itu hanya pandangan peribadi Ghafur..tidak mengambarkan pendirian BN sabah..

    BalasPadam
  22. tidak perlulah menjadikan pekara ini berpanjangan..banyak pekara lain lebih penting..

    BalasPadam
  23. apa pun, selesaikanlah pekara ini dengan baik dan beri tumpuan kepada tugas kepada rakyat.

    BalasPadam
  24. Harap ini tidak akan mengganggu PRU13 tidak lama lagi..mungkin Ghapur perlu meminta maaf dengan GERAKAN..

    BalasPadam
  25. Rasanya Gerakan tidak perlu ke Sabah..beri Tumpuan kepada PUlau Pinang... Takut di Sabah di tolak jg..

    BalasPadam
  26. Gerakan kurang relevan di Sabah. Terlampau banyak parti di Sabah pun tidak juga bagus.

    BalasPadam
  27. sekarang, Presiden Gerakan Koh Tsu Koon telah meminta ahli parlimen Kalabakan, Ghapur Salleh supaya dikenakan tindakan kerana telah membuat dakwaan berhubung pemberian wang kepada rakyat untuk menghadiri majlis perasmian cabang Gerakan di Tawau minggu lepas. lain kali Ghapur kena hati2 bila berkata2.

    BalasPadam
  28. "Gerakan wants action on Ghapur"

    There will be no action taken against Ghapur.

    BalasPadam
  29. Nampaknya keupayaan dan kredibiliti Gerakan dipersoalkan setelah kekalahan mereka di PP.

    BalasPadam
  30. mampukah Gerakan mendapat kerusi di Sabah untuk PRU 13 nanti? lagipun dalam pilihanraya lalu tiada satupun kerusi Gerakan yang dipertandingkan.

    BalasPadam
  31. terpulanglah bagaimana penerimaan rakyat terutama masyarakat Cina di Sabah ini. jika banyak sokongan mungkin mereka akan diberi kerusi untuk dipertandingkan.

    BalasPadam
  32. mungkin ini pendapat peribadi Ghapur sahaja...
    terima dengan terbuka..

    BalasPadam
  33. kita tunggu keputusan CM kita nnti siapa yg akan menduduki kerusi di Sabah..

    BalasPadam
  34. Ghapur shouldn't judge others, it depends on the people to judge on Gerakan. And:

    " Chief Minister Datuk Musa Aman, who is the Sabah Umno chairman, said Ghapur’s statement was his personal view and not that of the party."

    Hope Ghapur really say this for himself, it's bad to involve his team.

    BalasPadam
  35. Tiada salah Ghapur membuat komen beliau tetapi adakah beliau menggunakan kata yang menyinggung perasaan? Ghapur seharus sedar dengan bahasanya.

    BalasPadam
  36. Pemimpin negara seharus lebih berharti-hati dengan kata-kata dan bahasa-bahasa yang digunakan. Mereka mewakili parti dan negara, seharus menjadi teladan baik kepada masyarakat.

    BalasPadam
  37. Tuduhan yang tiada bukti merupakan fitnah. Semoga Ghapur dapat mengemukakan bukti terhadap kata beliau berkenaan dengan dakwaan berhubung pemberian wang kepada rakyat.

    BalasPadam
  38. Sikap dan kata-kata Ghapur menjejas imej parti secara tidak langsung. Negara kami menghala ke negara yang lebih berdemokrasi, Ghapur bebas memberi pendapat dan pandangan beliau. Yang membezakan adakah pandangan beliau merupakan "personal attack" or "personal insult"?

    BalasPadam
  39. Tuduhan Ghapur membara semangat Gerakan di PRU akan datang. Kami menyeru bahawa wakil parti/ rakyat seharus menjaga tingkah laku dan bahasa.

    BalasPadam
  40. I hope is Bung who voiced it out.LOL.

    BalasPadam
  41. Kalaupun statement si Ghabur tu betul macam mana orang nak percaya kalau takda bukti kan...

    BalasPadam
  42. Inilah padahnya kalau bercakap ikut sedap rasa saja.. Tengok timbul dah kontroversi. huhu..

    BalasPadam
  43. Namun sebolehnya kalau sebumbung tu, janganlah terlalu cepat memanas... Sabarlah, selesaikan segala sengketa dengan aman.

    BalasPadam
  44. Sudahlah baru mencuba nasib di Sabah, dah mula tunjuk hero... hhmm.. Mungkin betul itu pandangan peribadinya namun hal ini telah memberi kesan besar terhadap bumbung BN...

    BalasPadam
  45. Kerana nila setitik rosak susu sebelanga.. Apapun, terpulanglah pada rakyat untuk menilai hal ini.

    BalasPadam
  46. Banyak pihak telah memberi galakan kepada Ghapur.

    BalasPadam
  47. 当事人比较清楚嘛。。

    BalasPadam
  48. This issue should put to rest.

    BalasPadam
  49. Tidak faham dengan sikap kebudak2kan mereka.

    BalasPadam
  50. Better just let the local party component BN contest for this next GE soon.

    BalasPadam
  51. Berbincanglah sebaiknya. Kita lihat saja nanti siapakah calon yang akan dipilih untuk PRU 13 nanti.

    BalasPadam
  52. Jika calon gerakan banyak berjasa kepada penduduk tidak ada salahnya jika diberikan peluang kepada mereka untuk bertanding. Kerana kita memilih calon bukan atas kawan tapi lebih kepada kepentingan rakyat sebenarnya.

    BalasPadam
  53. Perbetulkan kesilapan yang ada. Jangan biarkan perkara ini terus menghantui parti kita sendiri. Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian.

    BalasPadam
  54. GERAKAN better think twice before deciding to contest in sabah.

    BalasPadam
  55. Sabah had enough party already. Don't make it harder for sabahan to choose.

    BalasPadam