Khamis, Mac 15, 2012

KEBANJIRAN PATI MERUNSINGKAN & MENGHANTUI PENDUDUK TEMPATAN

Penduduk Kundasang Runsing Kebanjiran Pendatang Tanpa Izin

Banjir PATI KUALA LUMPUR, 14 Mac (Bernama) -- Seorang wakil Sabah Rabu meminta kerajaan menangani masalah kebanjiran pendatang asing tanpa izin yang merunsingkan penduduk tempatan di Kundasang, iaitu sebuah pekan peranginan di pinggir Gunung Kinabalu.

Datuk Siringan Gubat (BN-Ranau) berkata kebanjiran golongan itu bakal membawa pelbagai masalah di daerah itu dan menggesa pihak berkuasa menjalankan operasi di situ.

Beliau seterusnya bertanya mengenai penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja kerana berpendapat ia boleh menyelesaikan masalah pendatang tanpa izin yang meruncing di negeri itu.

"Sehingga kini masalah pendatang tanpa izin masih berterusan dan menghantui rakyat negeri Sabah walaupun pelbagai langkah telah diambil bagi mengatasinya termasuk program 6P di peringkat persekutuan dan 5P di peringkat negeri," katanya ketika membahaskan usul Menjunjung Kasih Titah Diraja pada persidangan Dewan Rakyat di sini.

43 ulasan:

  1. Masalah kebanjiran PATI di Sabah boleh menyebabkan pelbagai masalah kepada rakyat tempatan, diharapkan ada cara yang baik untuk mengawal kemasukan PATI ke negara kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tidak dinafikan memang kehadiran PATI yang terlalu ramai menyebabkan pelbagai masalah kepada rakyat tempatan..langkah pengawalan yang berkesan adalah perlu untuk menlindungi rakyat tempatan.

      Padam
    2. Harap masalah PATi boleh ditangani selepas RCI ditubukan di Sabah.

      Padam
    3. kebanjira pati menimbulkan pelbagai masalah dan menjadi kerisauan kepada penduduk tempatan..ini harus ditangani dengan segera.

      Padam
  2. Baru-baru ini pihak polis membuat serbuan mengejut dan berjaya memberkas 49 orang pendatang yang tidak mempunyai dokumen, mereka ini akan dihantar balik ke negara asal. Mungkin operasi serbuan mengejut yang sama boleh dijalankan ke kawasan yang banyak PATI.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aktiviti serbuan unu harus dibuat untukmemastikan PATI yang tidak sah dihantar balik ke negara asal.

      Padam
    2. Harap pihak polis akan mengambil tindakan untuk teruskan serbuan mengejut untuk memberkas mereka yang tidak mempunyai dokumen.

      Padam
  3. The influx of these Illegal Immigrants (which by all accounts ) that has reached to the interior of Sabah as being featured in this article is indeed very alarming.

    BalasPadam
  4. This the call for the speedy establishment of the RCI for Illegal Immigrant for Sabah has been voice out by all strata of society from different political as well as social affiliation.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga kerajaan Pusat akan mempercepatkan penentuan terma dan syarat untuk penubuhan RCI di Sabah.

      Padam
    2. ya..ramai yang berharap agar RCI akan dapat dilaksanan dengan segera.

      Padam
  5. This gives a clear indication of the unanimous stance of the people of Sabah for this matter. The BN led state government too champion that the setting up of RCI on Illegal immigrant to be carried out at earnest.

    BalasPadam
  6. This matter has been brought to the federal level. The Primier said that once the terms of reference has been finalized, the matter will be announce.

    BalasPadam
    Balasan
    1. then it should be speed up because the issue become more critical everyday..

      Padam
  7. While the finalizing process is to be compelted, hopefully the people of Sabah continue to be patient and wait for the announcement of the RCI from the PM.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hopefully it will be done before the 13 GE as sabahan wanted..

      Padam
  8. Recently the State Secretary said that Sabah will implement the enforcement aspect of the 5p Program. He also informed that The State Immigration Department and relevant agencies did not face any difficulties in executing the 1st three Ps. The Government is on the track to keep on monitoring and struggling to make this issue be solved.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hopefully the 5P programme will be succesful to eradicate the illegal immigrant.

      Padam
  9. We should not give up to the Government. I am very sure they can do something that really effective.

    BalasPadam
    Balasan
    1. i think the govt is doing the best they can do.. however more effective and efficient efforts are needed in the future..

      Padam
  10. each year the problem of illegal immigrants are becoming more common ... hope the federal government really give serious attention to the problem faced by Sabahans

    BalasPadam
  11. the government should not let the State's sovereignty and its people interest become their secondary priority

    BalasPadam
  12. the government must do what MUST be done immediately and not jeopardising the safety of Sabah people any further

    BalasPadam
  13. hopefully this fight will be continued by Sabah leaders regardless of the government or the opposition even after the PRU-13 ended

    BalasPadam
  14. all Sabahans must stand united and do not let the PATI to intimidate our people anymore!

    BalasPadam
  15. kehadiran PATI memang merunsingkan dan membimbangkan rakyat tempatan...kini PATI semakin berani mencabuli hak rakyat tempatan...jika dibiarkan atau tiada tindakan yang berkesan diambil, lama-kelamaan rakyat tempatan akan menjadi pelarian di negeri sendiri..dan RCI adalah antara penyelesaian yang difikirkan antara cara yang berkesan untuk mengatasi masalah ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. RCi harus ditubuhkan untuk mencari punca masalah. Cuma dengan ini masalah boleh ditanggani dengan lebih berkesan.

      Padam
    2. operasi harus dilakukan dengan banyak dan kerap agar pati-pati ini dapat diberkas.

      Padam
  16. We need to set up RCI before election comes.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm agak mustahi RCI kena tubuh sebelum PRU13. Tapi tak tahu jugalah kalau tiba2 kan. hehe

      Padam
  17. Before we are being outnumbered by PATI, its best for the government to act immediately to solve this pati issue. Use whatever method including RCI to solve it.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya. Kalau tak entah2 pati yang akan pijak orang tempatan nanti. huhu

      Padam
  18. Masalah pati memang patu diselesaikan segera. Semak saja. huhu

    BalasPadam
  19. Perkara menyelesaikan masalah PATI harus dipandang serious dan selesaikan secepat yang mungkin.

    BalasPadam
  20. RCI harus ditubuhkan untuk kerja siasatan. Serbuan sebegini bukannya tindakan yang wajar.

    BalasPadam
  21. Golongan ini harus dihantar balik secepat mungkin. Keharmonian dan ketenteraman terancam.

    BalasPadam
  22. Sini serbuan dibuat, sana pula dibawa masuk. Sampai bila masalah ini boleh habis. Tiada penyelesaiannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. usaha berterusan untuk menyelesaikan masalah pati harus terus dibuat.

      Padam
  23. byk usaha dilakuka kerajaan dalam selesaikan masalah PATI, kini program 5P telah dilaksanakan, ramai PATI telah didaftarkan dan ditahan. kerajaan memandang serius dalam hal PATI.

    BalasPadam
  24. sekarang kerajaan berusaha dalam menubuhkan RCI untuk atasi masalah PATI, ia telah dipersetujui oleh PM dan hnya menunggu ia diumumkan, ia pasti akan ditubuhkan tak lama lagi.

    BalasPadam
  25. Memang inilah perkara yang menghantui penduduk tempatan sendiri. Namun kerajaan sudah semestinya tidak berdiam diri. Kita sudah sedia maklum yang kerajaan negeri telah memperjuangkan RCI untuk Sabah dan pada masa yang sama pelbagai operasi menahan PATI juga dilakukan oleh Polis dan Rela.

    BalasPadam
  26. semoga masalah pati ini akan diatasi dengan secepat yang boleh.

    BalasPadam
  27. apa cerita program 5P sekarang?? berkesankah program itu?? jika tidak, baik jangan buang masa dan tubuhkan saja RCI secepat mungkin..

    BalasPadam