Company stops works on KK International Airport
KOTA KINABALU 19/12/2012: Global Upline Sdn Bhd (GUSB) announced that it has stopped all works to develop the Kota Kinabalu International Airport (KKIA) effective yesterday.
Its chief advisor, Tan Sri Ting Pek Khiing, said the Ministry of Transport (MOT) failed to fulfill its promise to issue a Certificate of Practical Completion (CPC) to GUSB upon completion of section one of the works in Package 2 of the project by April 30 this year.
This, he said, meant the runway was not safe for landing and take-off of aircraft as well as other operations on the runway since it had been certified non-complete by MOT and would be closed.
“By April 30 this year, GUSB had practically completed section one of the works by using its best financial endeavour and fully utilised its available resources.
“MOT, however, refused to issue the CPC and subsequent release of 50 per cent of the Banker’s Guarantee (BG) and instead, issued a Certificate of Non-Completion (CNC) and imposed Liquidated Damages (LAD),” he said in a statement here yesterday.
According to Ting, section one included runway extension, resurface of existing runway, new taxiways A, C, D, E and K, installation of a 7km high tension cable and three automated pump stations.
Apart from the KKIA project, Ting said MOT had also refused to pay RM113 million contractual claim for the upgrade of Kuching International Airport and RM21 million for Labuan Airport, and left GUSB with no choice but to commence legal action to recover the outstanding payment.
--------------------
"In the interest of safety to aircraft operation and passengers alike, we would like to inform the public that the runway is not safe for landing, take-off and other operations since it has been certified non-complete by MoT,"
GUSB Chief Adviser, Tan Sri Ting Pek Khing
Transport Minister denies the claims that KKIA runway is unsafe for landing and take-off.
BalasPadamI think the ministry has explained the matter clearly.
PadamPenjelasan telah diberi untuk menyelesaikan keraguan tersebut.
PadamTindakan wajar jika benar landasan tersebut adalah kurang selamat.
PadamKalau benar tidak selamat kenapa tidak ada pun kes besar berlaku di runway tersebut.
PadamTidak ada pun kerap kemalangan yang berlaku. Ini menandakan semua itu tidak benar sama sekali. Hanyalah cara pembangkang untuk mencari isu.
PadamTambahan lagi ada pihak yang dengki dengan kejayaan di Negeri Sabah ini. Terutama kehadiran pelancong di Negeri Sabah.
PadamSabah antara negeri yang mendapat sambutan pelancong dari dalam dan luar negara. Jadi mereka sengaja kata sedemikian untuk membuat pelancong takut datang ke Sabah.
PadamKKIA sebenarnya sudah beroperasi dengan baik selama ini. Tidak tahu dimana yang dimaksudkan tidak selamat itu.
PadamIt has been confirmed that KKIA fulfilled the standards set by the International Civil Aviation Organisation (ICAO) for airport operations.
BalasPadamThe opposition purposely use this issue to bring down the government. After this, the opposition will find another issue to politicize.
PadamContinuous inspection has been done and found to be in compliance to the standards.
BalasPadamThe public had been advised not to be worried on the safety and security of KKIA airport.
BalasPadamOrang awam harus beryakin dengan KKIA airport.
PadamPihak KKIA akan memastikan pengguna sentiasa selamat.
PadamKita perlu yakin yang mana pengurusan di KKIA itu sentiasa dikawal dengan baik. Masalah kecil pasti diambil tindakan segera.
PadamKalau benar tidak selamat tidakkan pengurusan KKIA itu membuka KKIA tersebut.
PadamSudah lama ditutup KKIA itu kalau tidak selamat. Betul atau tidak.
PadamTidak perlulah risau dengan permainan ini. Ini cuma untuk kepentinga mereka.
PadamSetiap apa yang dibuat akan diteliti dengan baik. Rasanya pihak KKIA tidak akan mengambil mudah akan perkara seperti ini.
PadamPelbagai permainan dilakukan sekarang ini untuk kepentingan peribadi mereka sendiri.
PadamSetiap masalah kecil akan ditangani segera. Pihak KKIA tidak akan duduk diam. Apatah lagi landasan penerbangan. Pasti dipantau selalu oleh pihak pengurusan.
PadamMoT has always put the safety and security of the passengers as its utmost priority.
BalasPadamKementerian Pengangkutan menyangkal kenyataan sebuah syarikat bahawa landasan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) tidak selamat untuk pendaratan dan pelepasan pesawat serta operasi lain.
BalasPadamBertindak sebelum apa-apa kemalangan yang melibatkan kematian.
PadamKatanya Jabatan Penerbangan Awam, sebagai pihak berkuasa mengenai standard lapangan terbang, dan pengendali lapangan terbang, Malaysia Airports Holdings Berhad, mengesahkan bahawa KKIA memenuhi standard yang ditetapkan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) bagi operasi lapangan terbang.
BalasPadamPihak yang berkenaan harus memastikan kegunaan kemudahan awam sentiasa memenuhi syarat keselamatan.
PadamJangan merisikokan nyawa sekiranya landasan tidak memenuhi syarat, tindakan naik taraf harus diambil.
Padam"Landasan KKIA sentiasa diperiksa dan didapati mematuhi standard yang ditetapkan serta bersedia dan selamat untuk digunakan bagi operasi pesawat," katanya dalam kenyataan pada Rabu.
BalasPadamKementerian itu berkata Ketua Pangarah Jabatan Penerbangan Awam menasihati orang ramai supaya tidak bimbang tentang keselamatan di KKIA.
BalasPadamBaguslah jika jaminan sudah diberi.
Padampenjelasan yang diberikan dapat menghiangkang kebimbangan orang ramai.
PadamKementerian itu mengeluarkan kenyataan berkenaan sebagai respons kepada kenyataan Global Upline Sdn Bhd (GUSB) semalam bahawa pihaknya menghentikan semua kerja menaik taraf KKIA mulai 17 Disember.
BalasPadamKementerian itu berkata ia mengambil langkah untuk memastikan keselamatan penumpang terjamin pada setiap masa.
BalasPadamSyabas dimana jaminan sudah diberi.
PadamMenjawab perkara yang dibangkitkan dalam kenyataan GUSB berhubung kerja menaik taraf KKIA, kementerian itu berkata kontraktor terbabit gagal menyiapkan sepenuhnya kerja menaik taraf lapangan terbang itu dalam tempoh kontrak yang ditetapkan.
BalasPadamOleh itu, kementerian mengeluarkan Certificate of Non-Compliance (CNC) dan Liquidated and Ascertained Damages (LAD) kepada GUSB kerana kontraktor terbabit gagal menyiapkan semua kerja dalam Seksyen Satu menjelang 30 April, 2012 berdasarkan perjanjian tambahan.
BalasPadamKatanya tindakan yang diambil kementerian itu terhadap kontraktor terbabit adalah sejajar dengan terma dan syarat yang terkandung dalam kontrak.
BalasPadamPutrajaya juga turut menolak dakwaan pemaju terkemuka Sarawak, Tan Sri Ting Pek Khiing bahawa landasan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) tidak selamat kerana sudah disahkan selamat oleh pihak berkuasa penerbangan tempatan.
BalasPadamDalam laporan Bernama, beliau mengumumkan Global Upline Sdn Bhd (GUSB) menghentikan semua kerja-kerja pembinaan di KKIA dan menyalahkan Kementerian Pengangkutan kerana gagal memberikan Sijil Siap Praktikal (CPC) kepada GUSB selepas penyiapan kerja-kerja seksyen satu dalam Pakej 2 projek di lapangan terbang tersebut.
BalasPadamJabatan Penerbangan Awam (DCA) yang bertanggungjawab menetapkan piawaian lapangan terbang dan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) yang mengendali lapangan terbang telah mengesahkan bahawa KKIA telah mematuhi piawaian Organisasi Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).
BalasPadamKementerian tersebut menambah bahawa DCA menjalankan pemerhatian berkala ke atas landasan KKIA dan mendapati bahawa ia mematuhi piawaian yang ditetapkan dan bersedia beroperasi.
BalasPadamInspection needed to make sure all are safe.
PadamTing berkata GUSB telah “secara praktikal siap” bahagian satu pembinaan tetapi masih belum diberikan CNC dan LAD.
BalasPadamBahagian satu termasuklah penyambungan landasan, menurap landasan sedia ada, ruang teksi A, C, D, E dan K, pemasangan kabel ketegangan tinggi 7km dan tiga stesen minyak, menurut laporan daripada Bernama.
BalasPadamDalam laporan itu juga memetik Ting berkata MOT juga enggan membayar tuntutan kontrak RM113 juta untuk penambahbaikan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching dan RM21 juta untuk Lapangan Terbang Labuan, dan oleh itu GUSB tidak mempunyai pilihan lain selain mengambil langkah undang-undang untuk mendapatkan bayaran tertunggak itu.
BalasPadamNothing to be worried of.
BalasPadamMinistry: Runway safe
BalasPadamjadi pekara ini tidak patut dijadikan isu.
PadamSafe then safe.
BalasPadamA new billion-ringgit commercial development is set to change the city’s landscape and provide more facilities and better convenience for shoppers and tourists.
BalasPadamThe main contractor for the Pacific Parade (formerly KK Mega Mall) is MCC Overseas (M) Sdn Bhd, a wholly owned subsidiary of MCC Overseas Ltd., an international engineering service company controlled by Metallurgical Corporation of China Ltd. (MCC), one of the Fortune 500 companies of the world.
BalasPadamIdeal Prestige Sdn Bhd, the developer of the project under the new shareholder, had entered into an agreement with the MCC Overseas (M) Sdn Bhd to appoint the latter as the turnkey contractor in Nov 2011.
BalasPadamApa yang penting penjelasan telah dibuat.
BalasPadamNew buildings including largest shopping mall on Borneo island, aptly called 1-Borneo, has dotted the coastal city, which is the gateway to Sabah the home of world renowned Sipadan Island, the iconic Mount Kinabalu and a host of eco tourism attractions.
BalasPadamJangan biarkan orang lain mengaburi mata.
BalasPadamkadang-kadang ada yang sengaja cuba mengambil kesempatan.
PadamThe most important thing is we know what we are doing.
BalasPadamBa bisuk kunun kiamat tu, macam mana tu?
BalasPadamtidak perlu dengar khabar angin yang tidak diketahui kebenarannya.
PadamDoubtful.
BalasPadamWalau apapun terjadi, ingat la bahawa kerajaan tidak akan membiarkan orang lain mencerobohi negeri kita.
BalasPadamDuh.
BalasPadamPok silap kaini?
BalasPadamThis is tough though.
BalasPadamBanyak perkara berlaku kebelakangan ini.
BalasPadamMeant to be here.
BalasPadamMujurlah perangai keji Anwar itu dapat dikesan awal dan dia dipecat lebih awal sebelum dia sempat menghancurkan UMNO dan negara.
BalasPadamDan cuba lihat gelagat ahli-ahli PKR pada setiap kali pemilihan pucuk pimpinan parti diadakan. Jika tidak ada politik wang, maka tidak sahlah itu pemilihan untuk PKR. Kerusi berterbangan, penumbuk dan terajang bersilih ganti.
BalasPadamPada muktamar-muktamar PAS yang lalu, bukan sedikit rungutan dan bisik-bisik di kalangan lebai-lebai PAS yang memperkatakan tentang “wang saku”, “sedekah”, “jariah ehsan”, “duit kopi” dan seangkatan dengannya.
BalasPadamTerkini, ADUN Sekinchan, Ng Sue Lim pula merungut tentang wujudnya bibit-bibit politik wang yang mula menular di dalam pemilihan pucuk pimpinan DAP yang sedang berlangsung di Kongres Kebangsaan DAP di Pulau Pinang.
BalasPadambiar pihak yang berkaitan yang beri penjelasan mengenai pekara ini.
BalasPadamKatanya, walaupun tidak jelas, budaya politik wang itu sudah mula menular di dalam parti itu sehingga mencetus kerisauan di kalangan pemimpin DAP yang hadir di Kongres berkenaan.
BalasPadamPokok pangkalnya, sejak Anwar menggabungkan PKR dengan PAS dan DAP, dia turut membawa “virus” politik wang untuk dijangkitkan kepada parti-parti tersebut, sebagaimana yang dia pernah lakukan kepada UMNO suatu ketika dulu.
BalasPadamTeruk juga Datuk Seri Najib berusaha membersihkan “virus” keji yang dibawa Anwar Ibrahim itu di dalam UMNO dan alhamdulillah, penyakit yang disebabkan oleh pemilik OMEGA itu semakin pulih di dalam parti keramat tersebut
BalasPadamusaha pembangkang untuk meraih sokongan rakyat menjelang pilihan raya umum akan datang
BalasPadamrakyat boleh melihat sendiri pembangunan yang berlaku di negeri ini daripada pelbagai segi seperti kemudahan asas, infrastruktur, pendidikan, bekalan elektrik dan air.
BalasPadampembangunan di Sabah berjalan rancak dan harap ini akan berterusan.
PadamTerdapat perubahan yang ketara di mana banyak kemudahan yang kita boleh lihat sendiri sekarang seperti jalan raya, elektrik, bekalan air, sekolah dan institusi pengajian tinggi (Universiti Malaysia Sabah) di Sabah termasuk di kawasan Kiulu
BalasPadamMurid-murid sekolah rendahpun tahu bahawa setiap tahun Negara perlu membentangkan bujet dan bujet itu akan dibentangkan oleh Kerajaan BUKAN oleh Pembangkang!.
BalasPadamPakatan Pembangkang mengeluarkan bujetnya untuk dibentang kepada siapa, di mana dan untuk siapa kita semua tidak tahu. Bujet Pakatan Pembangkang ini TIDAK LEBIH dari BUJET ANGAN-ANGAN.
BalasPadambajet pembangkang nampak tidak rasional.
PadamKononnya Bujet pakatan Pembangkang ini konon dapat menyelamatkan 200 billion ringgit wang rakyat
BalasPadamSayangnya bila tiba masanya Bujet Kerajaan juga yang akan dibentangkan di Parliment. Dibahas dan diperhalusi. Manakala bujet Pakatan Pembangkang tetap diketepikan dan menjadi angan-angan
BalasPadambila kerajaan sedang dalam rangka melantik Menteri Menteri Kabinet Malaysia, Pakatan Pembangkang juga sebuk menyediakan Barisan Kabinet Bayangan Mereka. OMG.. Bayang-bayanglah Kabinet Pembangkang itu sehingga kini!
BalasPadamSuatu ketika, apabila kerajaan menggerakkan tranformasi ekonomi negara dan NKRA diperkenal, Pakatan Pembangkang pula mengeluarkan "Buku Jingga". Mana Buku Jingga?
BalasPadamPenganalisis politik tempatan, Prof. Datuk Dr. Abdul Halim Sidek menganggap tindakan pemimpin Melayu DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim keluar dari parti tersebut adalah satu langkah yang amat bijak dan wajar dibuat.
BalasPadamTunku Abdul Aziz yang telah dikecam hebat pembangkang kerana mengkritik perhimpunan haram Bersih 3.0 pada 28 April lalu telah mengumumkan keluar daripada parti itu berkuat kuasa serta-merta.
“Inilah sikap orang yang mempunyai pendirian tegas, bijaksana dan wajar dihormati kerana berpegang teguh kepada prinsipnya dan tindakan meninggalkan parti DAP adalah satu langkah yang wajar apatah lagi parti tersebut lebih cenderung kepada politik cauvinist dan pilih bulu,”
keputusan pemilihan DAP baru2 ini menunjukkan parti itu bukanlah parti berbilang kaum.
PadamBaru sepenggal jadi ahli Parlimen Mak Lampir sudah mempunyai 5 buah kereta mewah, bagaimana jika pakatan rakyat memerintah Malaysia?
BalasPadamKini heboh pula Anwar telah menyediakan dana yang agak besar untuk diberi kepada pemimpin UMNO yang ingin keluar dari UMNO, sabotaj parti UMNO dan mampu menjadi mata dan telinga untuk pembangkang terutamanya Anwar Ibrahim.
BalasPadamIsu ini didedahkan sendiri oleh bekas setiausaha sulit Anwar Ibrahim, Anuar Shaari minggu lepas.
BalasPadamUMNO perlu bersedia dengan fenomena ini jika kenyataan ini benar
BalasPadamUgut pemimpin parti , sabotaj parti dan keluar parti itulah fenomena yang akan berlaku dalam UMNO angkara Anwar Ibrahim.
BalasPadamPemimpin PAS Chiku Gua Musang, ustaz Zulkifli dan ketua pemuda Pas Dun Paloh, Ustaz Rizuan Ali adalah antara individu yang paling apabila mendapat tahu tanah ini sudah diserahkan kepada pemimpin cina DAP Perak.
BalasPadamTanah ini mereka telah usahakan sejak tahun 1990 oleh penyokong PAS di mukim Relai, Gua Musang, Kelantan. Mungkin antara alasan Nik Aziz sebagai menteri besar Kelantan, kawasan Gua Musang bukan kawasan yang dimenangi oleh Pas jadi sekiranya mereka menggadaikan tanah tersebut pun Pas tidak akan rugi.
BalasPadamLagi pula Tengku Razaleigh Ahli Parlimen Gua Musang juga menghormati Nik Aziz sebagai Tok Guru' mestilah apa yang dibuat oleh seorang yang digelar 'Tok Guru' tidak berunsur rasuah.
BalasPadamPada tahun 2007 tanah tersebut telah diserahkan kepada syarikat Upaya padu yang ketika itu dimiliki oleh 'Tengku Wong' uantuk pengeluaran hasil balak yang dijangka bernilai lebih RM20 juta. Sebaik selesai sahaja balak dikeluarkan oleh 'Tengku Wong' maka tanah seluas 10,526, ekar diserahkan kepada pemimpin cina DAP Perak termasuk Nga Kor Ming dan Ngeh Koo Ham dengan bantuan kewangan bernilai RM16.2 juta.
BalasPadamApabila projek tanaman kelapa sawit terbengkalai pihak DAP Perak meminta syarikat upaya padu ditukarkan kepada nama seperti yang disyorkan berserta baki wang pinjaman bernilai RM14.2 juta.
BalasPadamSyarikat Upayapadu sebenarnya 100% saham adalah milik Ngeh Koo Ham.
BalasPadamRakyat Kelantan sewajarnya bangun untuk menentang kemungkaran yang telah dilakukan oleh pentadbiran Nik Aziz selaku menteri besar Kelantan. Samada Nik Aziz tahu atau tidak transaksi ini terpulang tetapi sebagai menteri besar beliau perlu bertanggung jawab.
BalasPadamsetahu saya semua ok saja pun...semua penerbangan ok dan tiada masalah.
BalasPadamKementerian Pengangkutan menyangkal kenyataan sebuah syarikat bahawa landasan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) tidak selamat untuk pendaratan dan pelepasan pesawat serta operasi lain.
BalasPadamKatanya Jabatan Penerbangan Awam, sebagai pihak berkuasa mengenai standard lapangan terbang, dan pengendali lapangan terbang, Malaysia Airports Holdings Berhad, mengesahkan bahawa KKIA memenuhi standard yang ditetapkan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) bagi operasi lapangan terbang.
BalasPadamLandasan KKIA sentiasa diperiksa dan didapati mematuhi standard yang ditetapkan serta bersedia dan selamat untuk digunakan bagi operasi pesawat.
BalasPadamKementerian itu berkata Ketua Pangarah Jabatan Penerbangan Awam menasihati orang ramai supaya tidak bimbang tentang keselamatan di KKIA.
BalasPadamKementerian itu berkata ia mengambil langkah untuk memastikan keselamatan penumpang terjamin pada setiap masa.
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamMenjawab perkara yang dibangkitkan dalam kenyataan GUSB berhubung kerja menaik taraf KKIA, kementerian itu berkata kontraktor terbabit gagal menyiapkan sepenuhnya kerja menaik taraf lapangan terbang itu dalam tempoh kontrak yang ditetapkan.
BalasPadamOleh itu, kementerian mengeluarkan Certificate of Non-Compliance (CNC) dan Liquidated and Ascertained Damages (LAD) kepada GUSB kerana kontraktor terbabit gagal menyiapkan semua kerja dalam Seksyen Satu menjelang 30 April, 2012 berdasarkan perjanjian tambahan.
PadamKatanya tindakan yang diambil kementerian itu terhadap kontraktor terbabit adalah sejajar dengan terma dan syarat yang terkandung dalam kontrak.
PadamPutrajaya menolak dakwaan pemaju terkemuka Sarawak, Tan Sri Ting Pek Khiing bahawa landasan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) tidak selamat kerana sudah disahkan selamat oleh pihak berkuasa penerbangan tempatan.
BalasPadambeliau mengumumkan Global Upline Sdn Bhd (GUSB) menghentikan semua kerja-kerja pembinaan di KKIA dan menyalahkan Kementerian Pengangkutan
BalasPadamkerana gagal memberikan Sijil Siap Praktikal (CPC) kepada GUSB selepas penyiapan kerja-kerja seksyen satu dalam Pakej 2 projek di lapangan
terbang tersebut.
Tanpa sijil tersebut, Ting berkata KKIA tidak selamat untuk sebarang aktiviti kerana ia tidak diiktiraf sebagai sudah siap.
BalasPadamKementerian Pengangkutan sekeras-kerasnya menolak kenyataan GUSB yang mendakwa KKIS tidak selamat untuk operasi penerbangan.
BalasPadamJabatan Penerbangan Awam (DCA) yang bertanggungjawab menetapkan piawaian
BalasPadamlapangan terbang dan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) yang mengendali lapangan terbang telah mengesahkan bahawa KKIA telah mematuhi
piawaian Organisasi Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).
Kementerian tersebut menambah bahawa DCA menjalankan pemerhatian berkala ke atas landasan KKIA dan mendapati bahawa ia mematuhi piawaian yang ditetapkan dan bersedia beroperasi.
BalasPadamIa turut menggesa orang awam agar tidak bimbang dengan syarat keselamatan di KKIA atau operasi penerbangan, serta memberi jaminan langkah sewajarnya akan senantiasa diambil untuk memastikan keselamatan mereka.
BalasPadamPETALING JAYA: The Ministry of Transport (MOT) has refuted allegations that the Kota Kinabalu International Airport (KKIA) is unsafe for landing and take-off as well as those regarding other airport operations.
BalasPadam“The Department of Civil Aviation (DCA) as the authority of airport standards and Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB), as the operator of the airport, have confirmed that KKIA fulfils the standards set by the Inter- national Civil Aviation Organisa-tion for airport operations,” said its Corporate Communications Unit in a statement yesterday.
Kementerian turut menjelaskan bahawa pemaju lapangan terbang sudah diberikan Sijil Perakuan Tidak Siap Kerja (CNC) dan mengenakan ganti
BalasPadamrugi ditetapkan (LAD) kerana gagal menyiapkan keseluruhan kerja dalam bahagian satu pembinaan pada tempoh yang ditetapkan 30 April serta selari dengan terma dan syarat yang termaktub dalam kontrak.
Global Upline Sdn Bhd (GUSB) on Wednesday announced that it has stopped all work to develop the Kota Kinabalu International Airport (KKIA).
BalasPadamIts chief adviser, Tan Sri Ting Pek Khiing, said the ministry had failed to fulfil its promise to issue a Certificate of Practical Comple-tion to GUSB, which meant that the runway was not safe for landing and take-off as well as other runway operations.
According to the ministry statement, the KKIA runway was being continuously inspected and found to be in compliance with the standards, ready and safe to be used for aircraft operations.
“The Director General of Civil Aviation has categorically advised the public not to be worried about the safety and security of the KKIA,” said the ministry.
BalasPadamThe ministry also noted that GUSB had failed to complete the upgrading works within the stipulated contract period.
“MOT issued a Certificate of Non-Compliance and Liquidated and Ascertained Damages to GUSB due to the fact that the contractor failed to complete all work in Section 1 by April 30, 2012 according to the Supplementary Agree-ment.
“The actions taken by the MOT on the contractor is in line with the terms and conditions of the contract,” it said.
Ting berkata GUSB telah “secara praktikal siap” bahagian satu pembinaan tetapi masih belum diberikan CNC dan LAD.
BalasPadamBahagian satu termasuklah penyambungan landasan, menurap landasan sedia ada, ruang teksi A, C, D, E dan K, pemasangan kabel ketegangan tinggi 7km dan tiga stesen minyak.
BalasPadamTing berkata MOT juga enggan membayar tuntutan kontrak RM113 juta untuk penambahbaikan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching dan RM21 juta
BalasPadamuntuk Lapangan Terbang Labuan, dan oleh itu GUSB tidak mempunyai pilihan lain selain mengambil langkah undang-undang untuk mendapatkan bayaran
tertunggak itu.
kementerian berhujah bahawa tuntutan berkontrak sudah ditolak oleh kerajaan.
BalasPadamChief Minister Musa Aman, who is also Sabah's Minster of Finance, told the House that the state government had taken a dynamic approach in preparing the annual budget, taking great care to address the current situations and circumstances, especially those that affect the interest and welfare of the people, and it makes provisions on the strength of its own financial capability and federal allocations.
BalasPadamMusa told the House that the state revenues are steadily growing because there is an efficient management and collection machinery in place, mechanism that led to increased State revenue collection, as can be seen in 2007 when revenue soared to RM2.37 billion and reached RM3.3 billion in 2008.
BalasPadamMusa did not take kindly to opposition member from Sri Tanjung, Jimmy Wong's negative comments that the 2013 budget looked no different from the previous budgets.
BalasPadam"This is the view of people who can't see the difference between right and the wrong. This is typical of the opposition who refuse to look and listen and always deny the achievements of the government. They continue to tell the people that the Barisan Nasional (BN) Government is incompetent and incapable of doing anything right and does not struggle for the rakyat," Musa
** it may same goes into this KKIA. Oppositions are on their way to ruin all the gov effort to people. they want to break the rakyat's belief to gov. While, the gov has do the very right things to sbah. All these KKIA upgrading have been analyzed by gov. Dont't worry people! Musa is a very good in management, in addition he's wise. No worry!
Tahap keselamatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) sentiasa dikawal selia oleh pengawal atur lapangan terbang.
BalasPadamIaitu Jabatan Penerbangan Awam (DCA), kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri.
BalasPadamDCA akan menggunakan piawaian dan penanda aras antarabangsa melalui pengawal atur antarabangsa.
BalasPadamIaitu Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) yang berpusat di Montreal, Kanada.
BalasPadamSemasa lapangan terbang itu dibina, kerajaan juga mengguna khidmat juru perunding bertauliah dan berpengalaman luas dalam bidang pembinaan lapangan terbang.
BalasPadamIaitu Lapangan Terbang Antrabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Consultancy Services.
BalasPadamJuru perunding yang sama mengawal selia projek KLIA dan Lapangan Terbang, Kuching. Jadi tidak perlu risau.
BalasPadamSetiap peringkat pembinaan mewajibkan pengesahan juru perunding tentang aspek kepatuhan.
BalasPadamkepada reka bentuk binaan sebelum kerajaan meluluskan pembayaran terhadap kontraktor pembina.
BalasPadamIni bagi tujuan menolak dakwaan Global Upline Sdn Bhd (GUSB) bahawa KKIA tidak selamat.
BalasPadamSecara kesimpulannya, Abdul Rahim yang juga anggota Parlimen Kudat berkata sekiranya kesemua perkara tersebut dipatuhi tidak ada sebab mengapa lapangan terbang tersebut tidak selamat.
BalasPadamIni cuma cara mereka untuk mencari sokongan sebenarnya. Nampak sangat tidak begitu mengkaji sebelum mengatakan sesuatu.
BalasPadamPada 18 Dis lepas, Ketua Penasihat GUSB Tan Sri Ting Pek Khiing berkata syarikat itu telah menghentikan semua kerja pembinaan di KKIA berkuat kuasa 17 Disember lepas.
BalasPadamMenyalahkan Kementerian Pengangkutan kerana gagal memberikan Sijil Siap Praktikal (CPC) kepada syarikat itu selepas kerja-kerja disiapkan mengikut jadual pada seksyen satu dalam Pakej 2 projek di lapangan terbang tersebut.
BalasPadamIni sebenarnya adalah kenyataan bagi seorang yang tidak berpuas hati. Hanya tidak diberikan CPC atas kejayaan menyiapkan kerja.
BalasPadamGUSB telah diberi kontrak melakukan kerja-kerja menaik taraf lapangan terbang itu sebelum ini. Tapi hanya kerana hal itu terpaksa memberikan info dan menghebohkan KKIA tidak selamat.
BalasPadamTing berkata Kementerian Pengangkutan mengeluarkan Sijil Perakuan Tidak Siap Kerja (CNC) dan mendakwa landasan KKIA tidak selamat untuk sebarang aktiviti kerana ia tidak diiktiraf sebagai sudah siap.
BalasPadamTing juga mendakwa Kementerian Pengangkutan enggan memulangkan 50 peratus Jaminan Bank (BG) serta gagal membayar tuntutan kontrak RM113 juta untuk kerja menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching dan RM21 juta untuk Lapangan Terbang Labuan. Tapi tidak pasti akan yang berlaku sebenarnya.
BalasPadamSehingga GUSB mengambil tindakan untuk mengambil tindakan undang-undang bagi mendapatkan semula pembayaran yang dijanjikan. Kita tunggu saja adakah GUSB menang atau tidak nanti.
BalasPadamSementara itu, Kementerian Pengangkutan pada Rabu lepas mengeluarkan kenyataan menolak dakwaan GUSB bahawa landasan itu tidak selamat.
BalasPadamDCA, yang bertanggung jawab menetapkan piawaian lapangan terbang, jadi dakwaan yang dibuati itu sememangnya tidak benar sama sekali.
BalasPadamMalaysia Airports Holdings Berhad (MAHB), yang mengendali lapangan terbang berkenaan, telah mengesahkan KKIA mematuhi piawaian ICAO.
BalasPadamIni bermakna KKIA benar-benar selamat untuk digunakan. Dakwaan itu memang tidak benar sama sekali. Yang pasti KKIA tidak pernah ditinggalkan tanpa pemantauan.
BalasPadamdakwaan ini dibuat oleh pihak yang tidak bertangungjawab.
Padampenjelasan sudah diberikan dan KKIA adalah selamt untk operasi..
BalasPadamStatement on KKIA safety by Global Upline ‘unjustified and baseless’
BalasPadamPEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PUTRAJAYA: The Ministry of Transport (MOT) yesterday reiterated that the irresponsible statement made by Global Upline Sdn. Bhd (GUSB) that the Kota Kinabalu International Airport (KKIA) runway is unsafe for landing and take-off besides other airport operations and supported by certain quarters as unjustified and baseless.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
Prestasi Kewangan negeri Sabah Kekal Cemerlang
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamIt said that the public must understand that GUSB is not an authority that ensures the safety and security of airports.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamThe Department of Civil Aviation (DCA) as the authority of airport standards and Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) as the operator of the airport have confirmed that KKIA fulfills the standards set by the International Civil Aviation Organization (ICAO) for airport operations.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamThe inspection of KKIA runway is continuous and in compliance with the set standards is ready and safe to be used for aircraft operations, said the ministry in a statement.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamThe ministry said the Director-General of Civil Aviation (DGCA) together with a team from MAHB and Polis DiRaja Malaysia (PDRM) visited the KKIA yesterday and based on the visit, the DGCA have confirmed that the airport is safe for operations and that there were no risks to passengers and the economy of Sabah.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamIn addition, the ministry has always put the safety and security of the passengers as its utmost priority, therefore the safety of passengers will not be compromised at any point of time, the statement added.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamMeanwhile, the ministry has set up a task force at the Federal and State level to find a solution to this matter.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
Statement on KKIA safety by Global Upline ‘unjustified and baseless’
BalasPadamPEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
No cancellation of flights at KKIA
There was no cancellation of flights at the Kota Kinabalu International Airport (KKIA) here despite the allegation made by Global Upline Sdn Bhd (GUSB) that the KKIA runway was unsafe.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamTourism, Culture and Environment Minister Datuk Masidi Manjun told the press yesterday that all the airlines operating at KKIA have continued to express their confidence in the safety level of the airport by continuing with their operations here.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
Padam“I guarantee that there is no problem (with the runway) and that it is safe, just like other airports in Asia,” he said.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamHe added that the statement from the Department of Civil Aviation (DCA) recently should be enough to dispel worries on the condition of KKIA.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
Padam“Airports all over the world are monitored by a world body and each country is represented by a regulatory body. In Malaysia, it is the DCA,” he said.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamHe also said that the international body and airlines required high safety standards and the fact that KKIA still have airlines operating here was testimony of its high standard of compliance.
Masidi then warned that the issuance of such statement (by GUSB) could cripple the State’s economy.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
Statement on KKIA safety by Global Upline ‘unjustified and baseless’
BalasPadamPEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
The payments were made on schedule
Asked to comment on GUSB’s claim that the runway was not safe to be used, Pairin pointed out that the Transport Ministry has issued a statement refuting the contractor’s allegation and cleared the air by saying that the runway is safe for landing and take-off.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
Padam“However, this is a serious matter and when we focus on air travel service, it requires an approach and solution that is based on safety,” he stressed.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamPairin added that he believed the statement was issued as a result of GUSB’s dissatisfaction as it mentioned the issue of non-payment.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamAccording to Pairin, he was made to understand that the payments were made on schedule and the problem was with the contractor itself.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
Padam“So if the contractor did not carry out its responsibility accordingly, we abide by the Terms of Reference in the contract … if the project is delayed, the contractor is at fault and will be at fault if it is still delayed despite being given an extension.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
Padam“If the project is not completed according to schedule, it is also non-compliance with the contractor’s side, so all this must be looked into and I think both the state and federal governments take what the contractor said seriously,” he said, adding that the Transport Ministry would take the necessary steps to resolve the matter.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
Airport fulfils standards set by ICAO for operations
BalasPadamPEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
The Transport Ministry has refuted a statement by a company that the runway at the Kota Kinabalu International Airport (KKIA) is unsafe for aircraft landing and take-off as well as other airport operations.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamIt said that the Department of Civil Aviation, as the authority on airport standards, and airport operator Malaysia Airports Holdings Berhad, had confirmed that KKIA fulfilled the standards set by the International Civil Aviation Organisation for airport operations.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
Padam“The KKIA runway is being continuously inspected and found to be in compliance with the standards, as well as ready and safe to be used for aircraft operations,” it said in a statement yesterday.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamThe ministry said that the Civil Aviation director-general advised the public not to be worried on the safety and security of KKIA.
The ministry issued the statement in response to the one issued on Tuesday by Global Upline Sdn Bhd (GUSB) announcing that it had stopped all works to develop the KKIA effective December 17.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamIts chief advisor, Tan Sri Ting Pek Khiing, had said the Transport Ministry had failed to fulfil its promise to issue a Certificate of Practical Completion to GUSB upon completion of section one of the works in Package 2 of the project by April 30 this year.
This, he claimed, meant that the runway was not safe for landing and take-off of aircraft as well as other operations.
The ministry countered that it had always put the safety and security of passengers at its utmost priority, hence their safety would not be compromised.
PEMBANGKANG BERNIAT JAHAT MAHU MENJATUHKAN EKONOMI SABAH DENGAN MEMBERIKAN GAMBARAN BAHAWA KKIA TIDAK SELAMAT
PadamIn response to points raised by GUSB statement with regard to the KKIA upgrading works, the ministry said the contractor failed to complete the total upgrading works within the stipulated contract period.
“Thus, the ministry issued a Certificate of Non-Compliance (CNC) and Liquidated and Ascertained Damages (LAD) to GUSB due to the fact that the contractor has failed to complete all works in section one by April 30, 2012 according to the supplementary agreement,” the statement said.
It said the actions taken by the ministry on the contractor was in line with the terms and conditions of the contract.
RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK PEMBANGKANG YANG TIDAK HENTI-HENTI MAHU MENSABOTAJ EKONOMI SABAH UNTUK KEPENTNGAN POLITIK
Malaysia will intensify efforts to promote the Kota Kinabalu International Airport in Sabah as its second aviation hub, especially after Japan agreed to open skies arrangement with the country.
BalasPadamTransport Minister Datuk Seri Kong Cho Ha said more flights to and from Tokyo to Malaysia through Kota Kinabalu were expected as many Japanese wanted to visit Sabah.
Padam“We are currently working towards promoting Kota Kinabalu as a second hub. By this arrangement, it will allow more flights and airlines from Malaysia flying to Tokyo, and this is good for air travelling between the two countries,” he said.
PadamKong told Bernama that his officials met with counterparts from Japan’s Land, Infrastructure, Transport & Tourism Ministry here last Wednesday to finalise the arrangement.
PadamThis will take place when the maximum quota of landings and take-offs at Narita are raised to 270,000 per year.
PadamKong said that with the arrangement, Malaysian carriers would also be able to fly more frequently to Narita, if slots for landings and departures at the airport increased gradually before summer of 2013.
PadamEarlier, the two countries agreed on air service liberalisation, except services in Narita due to the airport’s lack of available slots for landings and departures.
PadamCurrently, Malaysia Airlines (MAS) has daily flights to Narita from the Kuala Lumpur International Airport while Air Asia X operates three times a week to Haneda.
PadamLast year, MAS announced that it was making Kota Kinabalu as its eastern hub to tap into major international destinations from the Far East to Australia, with development over three stages, beginning November 15, last year to June 3, this year.
PadamThe Kota Kinabalu International Airport (KKIA) runway extension project has been extended and is expected to be completed by March 2012.
PadamGlobal Upline corporate advisor Tan Sri Dr Ting Pek Khing said the extension was given because the company had to use a new construction method to build the additional 480 meters of runway into the sea without causing further erosion to the shoreline and to finish resurfacing work on the runway itself.
BalasPadam“Resurfacing of the runway is expected to be completed by the end of this year or early next year. The balance of the work will be completed by March next year,” he said.
PadamTing said that the method, which has been approved by the Environment Impact Assessment (EIA), would cost more money and an additional nine months to complete and will not impede the utilization of the runway during the duration.
Padam“Extension of the runway can be finished in March but there are a lot of other things we have to consider. Many need approval and financial approval. The runway is safe for landing, no problem,” he said here yesterday.
PadamTing said that the company is now awaiting the approval from the Ministry of Transport and the allocation for the new construction method known as ‘Temporary Staging’ that will not affect the shoreline.
Padam“The EIA has already approved our system of doing it, we just need the final approval from the Ministry of Transport to ask for more money to change the system of construction in order to finish it without destroying the shoreline, which is good for the villagers because it might incur flooding if it is not done properly,” he said.
PadamHe said this to reporters while declaring the opening of one of the lanes of the Tanjung Aru flyover which connects Jalan Coastal to Putatan to road users as of yesterday and the opposite lane would be opened next month.
PadamTing said that this brought to a close the chapter of criticism for the RM120 million project which has been in the eyes of the public when the project started two years ago.
Padam“It was supposed to be completed six months ago, but delayed due to piling problems. Many people don’t understand but we do not want to explain. We consider the job done for the people of Sabah, it will ease the jam which has been around for about 20 years,” he said.
PadamAnother reason for the runway project extension, Ting said, is because of the time frame ‘window’ which they are allowed to work on the extension when there are no flights utilizing the runway.
Padam“Now we hardly have two hours to do the job in the evening, the rest of the time is occupied. The window we need to have is six hours but they only give us four hours. When we start work and close the job, we need two hours, so we only have two hours of actually working a day,” he said.
PadamThe runway extension was under Package Two undertaken by Global Upline since 2007, costing RM750 million to build a new control tower, KKIA Terminal 2 and the runway extension.
Padam