Isnin, Oktober 10, 2011

MALAYSIANS PROTEST AUSTRALIAN RARE EARTH PLANT

MALAYSIANS PROTEST AUSTRALIAN RARE EARTH PLANT

KUALA LUMPUR (AFP) - Malaysian protesters rallied Sunday against plans to open a rare earth processing plant in an eastern resort town saying they fear it will harm the environment.

Thousands attended the sunrise gathering at a seaside park in Kuantan to oppose plans by Australian miner Lynas Corp to open the plant near the town in eastern Pahang state, said activist Tan Bun Teet.

Activists and residents have long campaigned against the development, which is under construction, amid fears over the disposal of radioactive waste from the process.

Holding banners reading "Lynas get out" and umbrellas with an anti-nuclear sign, protesters chanted "long live the people" and urged the government to act in to protect the area.

"We deserve a healthy environment for our future generations. The government can't just build anything in the name of development," Tan, who chairs a local group that campaigns against Lynas, told AFP.

He said the gathering was also protesting against other issues, such as land being taken from native tribes and toxic cyanide being used in gold mining.

A district police official confirmed a "small group" gathered for several hours before peacefully dispersing.

Lynas has insisted the plant, which would be one of the few sources of rare earths outside China, poses no safety threats, and any waste would be placed in reliable storage cells to avoid leaks.

The Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) was scheduled to start processing rare earths imported from Australia for use in high-tech products from iPods to missiles in the third quarter of this year.

But in June, Malaysia said Lynas must comply with safety recommendations made by an international atomic energy panel before it can operate its rare earth plant. Lynas has pledged to meet all recommendations.

----

11 ulasan:

  1. Lynas ini dari awal lagi sudah mendapat banyak bantahan, harap kerajaan akan menolak penggunaan logi ini.

    BalasPadam
  2. Kajian menunjukkan bahawa ini akan menyebabkan pencemaran tanah yang serius, ia juga boleh menyebarkan radiasi yang boleh membahayakan kesihatan rakyat. Harap kerajaan akan membuat apa yang patut.

    BalasPadam
  3. masih byk lagi bantahan terhdap Lynas walaupun penjelasan telah diberikan.

    BalasPadam
  4. kerajaan kena pertimbangkan baik dan buruknya projek ini. sebenarnya Malaysia memerlukan kilang memproses nadir bumi ini. perlu diingat, ekonomi sangatlah bergantung kepada pengeluaran petroleum. Bila sampai masanya, pengeluaran produk hasil daripada petroleum akan berkurangan sekali gus mengurangkan pendapatan negara. Walaupun ada industri lain seperti minyak sawit, industri seperti ini tidaklah memberi impak yang besar pada ekonomi kerana permintaan dunia tidaklah tinggi.

    BalasPadam
  5. Nadir bumi ini diperlukan untuk menghasilkan komponen peralatan elektronik. Hasil daripada penggunaan nadir bumi inilah kita dapat menikmati peralatan elektronik yang nipis, kecil dan ringan seperti iPad 2 kerana komponen yang terhasil daripada penggunaan nadir bumi ini adalah lebih baik dan efisyen berbanding komponen yang dihasilkan menggunakan bahan tiruan. Permintaan untuk bahan ini tak akan berkurangan kerana industri pembuatan elektronik memerlukan bahan ini. Oleh itu, pembukaan kilang pemprosesan nadir bumi di Malaysia, merupakan satu langkah yang baik untuk menambahkan pendapatan negara. Kilang yang dibuka di Gebeng, Pahang itu akan berupaya menghasilkan nilai eksport sebanyak RM8 billion setahun dan dijangkakan meningkat dari tahun ke tahun. Ini dapat memberikan pendapatan tetap yang lumayan kepada negara kita kerana tak banyak negara mempunyai kilang pemprosesan nadir bumi ini. apapun, dari sudut negatif kita fikir2 dan pertimbangkan juga. semua ini bergantung pada kerajaan dan rakyat.

    BalasPadam
  6. apa pun yang dilaksanakan pasti ada yang membantah dan bersetuju..

    BalasPadam
  7. semoga isu ini akan mendapat penyelesaiannya..

    BalasPadam
  8. kerajaan tidak patut meremehkan bantahan yang sudah berkali2 disuarakan.. walaupun bagi kerajaan projek itu mendatangkan impak yang positif kepada negara, itu tidak bermakna kerajaan boleh melaksanakan projek itu tanpa perlu mendengar pandangan rakyat. sistem demokrasi tulen ialah meletakkan rakyat sebagai pembuat keputusan, bukannya pemimpin2 yang dipilih oleh rakyat..

    BalasPadam
  9. sebelum isu ini mendapat liputan meluas media antarabangsa, baik kerajaan lakukan sesuatu bagi memuaskan kedua2 pihak..

    BalasPadam
  10. Bantahan kepada Lynas mengenai pembinaan tenaga Nuklear itu.

    BalasPadam
  11. Jadikan Jepun sebagai contoh apa malapetaka yang menimpa negara tersebut. Kebocoran tenaga nuklear telah mendatangkan masalah kepada negara itu sendiri. Sudah untuk dikawal dan sebagainya berlaku.

    BalasPadam