Rabu, November 09, 2011

IS PBS & UPKO PLAYING THE SAME OLD SONG?

image

Veteran activist amused at UPKO’s act

KOTA KINABALU Nov. 9, 2011: A veteran activist is amused at how UPKO leaders behave these days, especially on their frustration over the cold treatment on UPKO’s cry over a few issues, most pertinently the proposal of setting up of a Royal Commission of Inquiry (RCI) on the huge presence of illegal immigrants in Sabah.

image Fredoline Edwin Lojingki said obviously UPKO deputy president Wilfred Bumburing was irked by the central government’s non-committal to resolve the perennial issue of illegal immigrants flooding Sabah.

“UPKO and Umno leaders are supposed to sit and dine together discussing what is best for Sabah and Sabahans.

“I cannot imagine they quarrel over illegal immigrants and then work together again on other matters for years and decades,” said Fredoline who is an UNKO’s veteran and coordinator in the Borneo Heritage Foundation.

Likewise with another BN component, PBS, he said its leaders kept on calling for the setting up of RCI on the same matter.

“While PBS has given end of 2012 as deadline to resolve the issue, UPKO has not said anything about deadline. Now that UPKO president Bernard Dompok is to see Prime Minister Datuk Seri Najib Razak on the RCI issue, one cannot but hope something concrete for Sabahans to be worked out,” he said.

image It tickled me whether PBS and UPKO are just trying to outdo each other for some ‘face-saving’ stunts and position themselves in a fast-changing political landscape in Sabah. Some said that UPKO leaders are busy calculating its ‘profit and loss’ political account of whether to leave BN and when to do it to join SAPP.

“If this is the case, it would be most shameful for its leaders. And worse, the people, especially the non-Muslims, continued to be the victims while UPKO and PBS leaders prolong their stay at power.

“Nonetheless, we look forward to the Najib-Dompok meeting. Perhaps something good for Sabah would surface after that,” added Fredoline.

59 ulasan:

  1. Harap parti-parti komponen dalam BN akan bersama mencari penyelesaian untuk masalah PATI dalam negeri.

    BalasPadam
  2. Yang penting semua pihak bersepakat untuk menangani masalah ini dengan berkesan. Selamat berjuang.

    BalasPadam
  3. bosan dengan masalah parti yg tiada hujungnya...harap dengan penubuhan jawatankuasa ini..dapat mencari jalan penyelesaian..

    BalasPadam
  4. "While PBS has given end of 2012 as deadline to resolve the issue, UPKO has not said anything about deadline. Now that UPKO president Bernard Dompok is to see Prime Minister Datuk Seri Najib Razak on the RCI issue, one cannot but hope something concrete for Sabahans to be worked out,"

    Isu yang serius ini tidak harus ditangguhkan. Tindakan serta merta perlu diambil. Semoga usaha UPKO menghasil.

    BalasPadam
  5. Masalah besar akan berlakujika parti komponen juga tidak bersehala. Semoga masalh dapat ditanggani dengan berkesan untuk meneruskan perjuangan PRU13.

    BalasPadam
  6. "Some said that UPKO leaders are busy calculating its ‘profit and loss’ political account of whether to leave BN and when to do it to join SAPP."

    Jika tidak sehala, tiada guna berkekalan dengan BN. Lebih baik mencuba nasib sendiri. JIka betul2 berhasrat berusaha dan berkhidmat untuk rakyat, tetap rakyat akan memberi sokongan.

    BalasPadam
  7. Everybody talking about RCI yet no solution and outcome. SAPP effort also being rejected by UMNO, not sure what happen next about the setup of RCI to the serious matter arose.

    BalasPadam
  8. Sebagai parti komponen seharus bekerjasama dan sebulat suara menentang dan menyelesaikan masalah bersama-sama. Konflik ini cuma merosakkan perhubungan baik dan masalah masih berkekalan tidak diselesaikan.

    BalasPadam
  9. ya.. semua parti komponen harus bersatu dan bekrjasama. dgn ini barulah parti akan makin kukuh.

    BalasPadam
  10. selain itu, dalam selesaikan masalah PATI, semua pihak hendaklah bekerjsama.

    BalasPadam
  11. Dua2 parti mementingkan rakyat.

    BalasPadam
  12. Harap penubuhan SSD diluluskan. masalah PATI dapat diselesaikan.

    BalasPadam
  13. bersuara salah, tidak bersuarapun salah.. kenapa Fredoline tidak join saja pemimpin2 KDM ini mendesak kerajaan persekutuan untuk menyelesaikan masalah kritikal di Sabah?

    BalasPadam
  14. kerajaan persekutuan tidak patut mengabaikan suara pemimpin2 di peringkat negeri. memang tugas mereka menyalurkan maklumat serta mencadangkan apa2 tindakan yang patut diambil oleh menteri2 di persekutuan memandangkan para menteri2 ini tidak tahu apa2 berkenaan dengan apa yang sedang dihadapi oleh rakyat di negeri ini..

    BalasPadam
  15. cepat atau lambat, saya harap RCI tetap akan ditubuhkan.. semoga usaha Pairin, Dompok dan Bumburing membuahkan hasil..

    BalasPadam
  16. Mereka harus melakukan pembaharuan agar satu2 pencapaian itu dapat terlaksana dengan jayanya.

    BalasPadam
  17. Sokongan dari rakyat juga harus diberikan kepada para pemimpin dan berjuang bersama.

    BalasPadam
  18. kalau isu ni hanya dijadikan bahan politik semata2 dan ditimbulkan terutama bila dekat2 PRU, sampai bila2 pun tidak akan selesai.

    BalasPadam
  19. kalau lepas 2012 masih belum ada perkembangan dengan RCI macam mana?

    BalasPadam
  20. semua pemimpin dan parti kena bersatu hati mendesak kerajaan persekutuan agar RCI ini akan ditubuhkan. jangan berhenti untuk berjuang.

    BalasPadam
  21. yeah, let us look forward to the Najib-Dompok meeting. Hopefully something good for Sabah...

    BalasPadam
  22. hope this struggle will be continued by the leaders of Sabah regardless of the government or the opposition even after the GE-13 later

    BalasPadam
  23. mengapa Kerajaan Sabah tidak tubuhkan sahaja RCI ini sekarang, isu PATI ini sudah menjadi semakin tegang, tidak ada sebab mesti tunggu hingga tahun 2012...

    BalasPadam
  24. janganlah sampai isu ini di luar kawalan, baru kerajaan hendak bertindak

    BalasPadam
  25. setiap tahun masalah PATI semakin menjadi-jadi...harap kerajaan pusat benar2 memberi perhatian serius terhadap masalah ini yang dihadapi oleh rakyat Sabah

    BalasPadam
  26. Masalah ini sudah lama dialami oleh rakyat Sabah, tapi bukan senang ia boleh diselesaikan.

    BalasPadam
  27. Harap pemimpin-pemimpin kita akan berusaha menangani masalah ini dengan cara yang lebih berkesan.

    BalasPadam
  28. “UPKO and Umno leaders are supposed to sit and dine together discussing what is best for Sabah and Sabahans. I cannot imagine they quarrel over illegal immigrants and then work together again on other matters for years and decades,”

    Parti komponen seharus lebih bersatu padu penentang cabaran dan masalah, persefahaman dan kepercayaan diantaranya adalah amat penting.

    BalasPadam
  29. Semua golongan teragu-ragu dengan keikhlasan BN terhadap rakyat di Sabah terutama masalah PATI yang makin serius.

    BalasPadam
  30. UMNO Sabah pun tidak menyokong RCI, siapa lagi yang boleh rakyat harapkan?

    BalasPadam
  31. PArti komponen juga tidak menyokong UMNO kerana enggan menubuhkan RCI, lihat apa UMNO akan lakukan untuk memperbaiki perhubungan dan ketidak sefahaman diantaranya.

    BalasPadam
  32. "While PBS has given end of 2012 as deadline to resolve the issue, UPKO has not said anything about deadline."

    What happen if still no RCI after the deadline? What is PBS action?

    BalasPadam
  33. RCI tidak semestinya boleh membantu menyelesaikan masalah PATI, yang penting adalah tindakan yang berkesan untuk menanganinya.

    BalasPadam
  34. Jika RCI ini tidak ditubuhkan, pemimpin kita tetap perlu mencari jalan penyelesaian yang sesuai untuk cuba menangani masalah ini.

    BalasPadam
  35. harap RCI akan ditubuhkan dan masalah pati akan dapat diselesaikan..

    BalasPadam
  36. semoga usaha berterusan akan memberikan hasil yang positif dan mampu menyelesaikan isu pati.

    BalasPadam
  37. But we don't want when RCI is set up, no further action being taken after that. It will be pointless.

    BalasPadam
  38. We want federal government takes this PATI problem seriously. No hesitation anymore.

    BalasPadam
  39. Cari alternatif lain lagi selain RCI. Tidak boleh bergantung kepada RCI semata-mata.

    BalasPadam
  40. Ketelusan dalam RCI juga amat penting. Kita mahu dalang di sebalik sindiket kebanjiran PTI ini ditumpaskan.

    BalasPadam
  41. Kita lihat sejauh mana perkara ini dapat pergi sebelum mempertikaikan tindakan UPKO, PBS. Kalau mereka diam2 saja, lagi rakyat marah kan? Kita perlu sokong pemimpin2 yang ingin perjuangkan nasib Sabah dan rakyatnya tanpa terlalu prejudis.

    BalasPadam
  42. Mungkin jika semua parti Sabah merayu untuk RCI mesti kerajaan Persekutuan terpaksa menubuhnya. Itulah dinamakan kata sepakat membawa berkat.

    BalasPadam
  43. Jika Kerajaan tidak mahu RCI dilaksanakan cuba cari cara lain yang lebih berkesan untuk menangani masalah PATI ini. Mungkin ada cara dan cadangan yang perlu untuk menyelesaikan masalah ini.

    BalasPadam
  44. Sudah berkali-kali suruhjaya siasatan diraja dipohon oleh Sabah tapi sampai sekarang masih belum ada kata putus dari Kerajaan persekutuan. Jika tidak dapat diluluskan SSD berikan sebab dan penjelasan?

    BalasPadam
  45. PATI merupakan masalah utama untuk Sabah. Sebelum ini program 5P telah dilaksanakan tapi masih tidak membuah hasil. Memang ramai yang mendaftar tapi masih ramai yang belum keluar dari negara kita ini.

    BalasPadam
  46. PRU13 semakin dekat..Tapi masalah masih banyak untuk diselesaikan. Semakin hari semakin banyak isu ditimbulkan oleh Pembangkang. Tapi tidak bermakna semua isu itu betul. Kadang-kadang itu cuma rekaan semata-mata. Maka rakyat perlulah menilai sebaiknya baik buruk isu yang ada. Pastikan kebenaran dalam dakwaan ini.

    BalasPadam
  47. RCI harus ditubuhkan untuk menyiasat projek IC di sabah.

    BalasPadam
  48. UPKO dan PBS komited menuntut RCI ditubuhkan...dan kali ini diharap tuntutan ini akan ditunaikan oleh kerajaan persekutuan..

    BalasPadam
  49. apa2 pun, kita tunggu dan lihat keputusan dari pertemuan dompok-najib.

    BalasPadam
  50. rakyat sabah menuntut RCI ditubuhkan untuk menyiasat projek IC di sabah..

    BalasPadam
  51. diharap usaha UPKO dan PBS ini akan mendapat sokongan dari pemimpin2 sabah tanpa mengira fahaman politik.

    BalasPadam
  52. Apa yang penting ialah semangat untuk berubah.

    BalasPadam
  53. Diharapkan Pairin akan terus berjuang untuk KDM... rasanya baik tubuhkan sahaja RCI..

    BalasPadam
  54. mungkin ada cara lain selain daripda tubuhkan RCI...

    BalasPadam
  55. Sudah lama masalah ini berlaku, banyak jg langkah2 yg dibuat oleh kerajaan, tapi masih tidak mencukupi...

    BalasPadam
  56. harap satu hari nnti, Sabah bebas dari Pati..

    BalasPadam
  57. All parties are responsible for the well being of the rakyat.

    Lets be united and face the challenges ahead

    BalasPadam