Isnin, Oktober 03, 2011

THE ISSUES OF ILLEGAL IMMIGRANTS OR THE ‘PROJECT IC’ SHOULD NOT BE POLITICISED - SALLEH

Salleh: Give immigration and citizenship panel a chance

KOTA BELUD October 3, 2011: The Sabah Immigration and Citizenship Barisan Nasional (BN) Committee, chaired by Deputy Chief Minister Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, should be given the chance to look at the problem of illegal immigrants in the state from various angles, including the idea to set up a Royal Commission of Inquiry (RCI).

Sabah Umno deputy liaison chief Datuk Seri Salleh Said Keruak said the issues of illegal immigrants or the  ‘Project IC’ should not be politicised and is not an easy task to solve.

As such, he suggested that all parties should sit down and contribute ideas towards finding a lasting solution to the perennial problem, instead of finger-pointing in the media.

“If all other mechanisms have been exhausted and still not satisfactory and effective to solve illegal immigrants in Sabah, the federal government should consider setting up the Royal Commission of Inquiry as an option to look at the roots of the problem and to suggest recommendation to resolve it.

“The terms of reference must be to resolve the issues once and for all,” he told reporters after launching a handicraft feista for the northern part of Sabah here yesterday.

He represented Chief Minister Datuk Seri Musa Aman at the function.

image Salleh, who is also State Legislative Assembly Speaker, was asked to comment on the recent statement by Deputy Home Affairs Datuk Lee Chee Leong, denying the alleged issuance of ICs to foreigners under the ‘Project ICs’ in Sabah.

State BN commponent parties, particularly Parti Bersatu Sabah (PBS) and United Pasokmomogun Kadazan Dusun Murut Organisation (Upko), have been vocal in calling for the federal government to set up the RCI as part of the efforts to address the decades long issue of the illegal immigrants in Sabah, “We should depoliticise the issue and focus on efforts in resolving it,” said Salleh, adding that the government departments must give full cooperation, and there has to be legal obligation to do so.

----

image

41 ulasan:

  1. Harap perkara ini tidak akan dipolitikan. Isu ini patut diberi perhatian dan tumpuan yang serius supaya boleh menyelesaikan masalah ini.

    BalasPadam
  2. Jangan cakap sahaja, tindakan amat diperlukan jika ingin perkara ini diselesaikan.

    BalasPadam
  3. Bagus kita pergi main futsal dari sebok2 pasal hal ini...bukan ada faedahnya pun...lain la kalau ada dibagi duit hehe...

    BalasPadam
  4. perkara ini haruslah di ambik perhatian...tidak sepatutnya perkara begini dipolitikkan..

    harus di selesaikan dengan segera..

    BalasPadam
  5. tindakan perlu diambil bagi selesaikan isu ini.

    BalasPadam
  6. isu ini akan terus dipolitikkan selagi ia tak selesai.

    BalasPadam
  7. perkara ini telah lama berlarutan... kerajaan telah mengambil banyak langkah untuk menyelesaikan nya...harap selepas ini dapat di kurang kn..

    BalasPadam
  8. ini berhubung isu yang sangat serius dan memerlukan penyelesaian yang efektif, yang bukan hanya keluar dari mulut saja.

    BalasPadam
  9. pendedahan berhubung Projek IC ni pasti akan menggugat sesetengah pihak. itu sebabnya ada penafian tentang kewujudan Projek ni.

    BalasPadam
  10. isu ini memang tidak wajar dipolitikkan dan semua pihak harus bekerjasama untuk menyelesaikannya.

    BalasPadam
  11. harap isu ini akan diberikan perhatian yang sewajarnya dan penyelesaian yang berkesan akan dapat dilakukan.

    BalasPadam
  12. tubuhkan sahaja Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) dan tengok keputusannya, kalau masih tidak dapat menangani masalah ini, carilah cara lain hingga masalah ini selesai

    BalasPadam
  13. kerajaan harus ikhlas dengan apa yang diseru supaya rakyat yakin bahawa kerajaan tidak hanya cakap kosong tetapi akan cuba sedaya-upaya untuk mengatasi masalah ini

    BalasPadam
  14. selesaikan isu PATI di Sabah yang semakin membimbangkan ini

    BalasPadam
  15. sudah semestinya rakyat Sabah mahu masalah PATI ini ditangani dengan jayanya oleh kerajaan Sabah tidak kira dengan apa cara sekali pun

    BalasPadam
  16. harap tidak ada pihak tertentu yang cuba menyembunyian sesuatu dari diketahui umum

    BalasPadam
  17. "Sabah Umno deputy liaison chief Datuk Seri Salleh Said Keruak said the issues of illegal immigrants or the ‘Project IC’ should not be politicised and is not an easy task to solve."

    Let RCI perform his task to resolve these "impossible mission". We assure RCI could resolve and answer all doubts.

    BalasPadam
  18. Reject RCI give people the impression that some party has the intention to hide the truth from the people. We have our right to know what exactly is happening.

    BalasPadam
  19. Apa pun harap masalah ini akan selesai. Jangan berpanjangan lagi. Isu ini kalau dimaiankan sehingga tunggak terbalik atau berpusing macam gasing pun kalau tidak selesai pun tiada guna juga.

    BalasPadam
  20. aiyaaa keruak. isu ini suda lama la. Sekarang baru bising ka.

    BalasPadam
  21. PATI is about political issue now. Government reject RCI has give people the thoughts that government intend to deny and hide something. To proven not such things about project IC, let RCI perform his duty to prove it.

    BalasPadam
  22. Great proposal to setup RCI to address and solve the problems, but being rejected. Not sure is it some party intended to buy time? Illegal immigrants should be resolved the sooner before it is out of control. Don't put people on high risk.

    BalasPadam
  23. Berharap kerajaan mengemukakan proposal dan cara penyelesaian yang lebih berkesan, jika tidak, tiada sebab untuk menolak pertubuhan RCI. Adakah kerajaan berikhlas untuk menyelesaikan masalah? Tingkah laku dan reaksi memberi isyarat yang amat negatif sebenarnya.

    BalasPadam
  24. RCI is definitely needed..

    BalasPadam
  25. should it be politicized? the govt should find a better way.

    BalasPadam
  26. kalau tidak mahu setiap masalah di Sabah dipolitikkan, jangan la buat masalah atau selesaikan masalah2 yang sudah sekian lama membebankan rakyat Sabah. sudah tentulah pihak yang berkepentingan akan mengambil kesempatan ini lebih2 lagi jika masalah itu bersangkut paut dengan kelemahan kerajaan..

    BalasPadam
  27. semua pemimpin2 tempatan Sabah patut sama2 mendesak kerajaan persekutuan bagi menubuhkan RCI serta melaksanakan apa sahaja tindakan yang bersifat agresif bagi menyelesaikan masalah ini..

    BalasPadam
  28. kenyataan datu seri salleh ini membuktikan isu projek IC adalah benar...KDn tidak harus terus-menerus menidakkan perkara ini kerana sudah terbukti projek IC memamng wujud di sabah.

    BalasPadam
  29. isu projek IC tidak harus dipolitikkan oleh mana2 pihak..yang penting adalah penyelesaian kepada isu ini.

    BalasPadam
  30. RCI harus ditubuhkan untuk menyiasat projek IC di sabah..

    BalasPadam
  31. semua MP sabah haruslah mendesak kerajaan persekutuan khasnya KDN untuk menubuhkan RCI bagi menyiasat projek IC di sabah..memorandum dengan bukti2 kukuh telah diserahkan kepada pihak KDN..jadi ada keperluan untuk menubuhkan RCI..

    BalasPadam
  32. mungkin KDN cuba menyembunyikan perkara sebenar dan cuba melindungi pihak2 terutama golongan elit yang terlibat dalam projek IC di sabah..KDn tidak perlu takut dan khuatir untuk menubuhkan RCi sekiranya KDN tidak cuba menyembunyikan perkara sebenar..

    BalasPadam
  33. beri peluang kepada panel komiti yang telah dibentuk yang dipengerusikan oleh tan sri pairin untuk mencari penyelesaian pada isu PATI di sabah.

    BalasPadam
  34. yang pasti sekarang, isu PATI khasnya projek IC akan dijadikan sebagai alat politik menjelang PRU nanti.

    BalasPadam
  35. Harap masalah projek IC ini akan menemui jalan penyelesaian.

    BalasPadam
  36. Mungkin sudah masanya Suruhanjaya Siasatan Di raja ditubuhkan bagi menyelesaikan masalah ini. Sampai bila perkara ini berterusan.

    BalasPadam
  37. It shouldn't be politicized yet it should be solved asap.

    BalasPadam
  38. Apa guna mempolitikkan masalah jika tiada mekanisme untuk menyelesaikannya?

    BalasPadam
  39. Stop talking and start acting.

    BalasPadam
  40. hence berkata...

    Stop talking and start acting.
    Sabtu, Oktober 08, 2011 10:57:00 AM

    Betul tu, takkan la nak tunggu sampai bulan jadi matahari kan?

    BalasPadam
  41. 要解决问题,就需要合作。

    BalasPadam