Sabtu, Ogos 27, 2011

SEORANG KANAK-KANAK HILANG 4 JARI & SEORANG LAGI HAMPIR BUTA AKIBAT SERONOK MAIN MERCUN

Padah main mercun

MOHD. Amin Abdullah (kiri) dan Wan Mohd. Zakuan Wan Zadrim dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu, Kelantan, semalam.

KOTA BHARU 26 Ogos – Seorang murid tahun enam dan pelajar tingkatan satu sebuah sekolah di Tumpat, menjadi mangsa terbaru akibat bermain mercun di negeri ini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira pukul 10.30 pagi, Wan Mohd. Zakuan Wan Zadrim, 12, dari Kampung Dalam Rhu, Tumpat, hilang empat jari tangan kiri selepas mercun buatannya tiba-tiba meletup.

Menurut Wan Mohd. Zakuan, ketika kejadian, ibunya, Saerah Samad, 42, keluar bekerja dan dia cuba membuat mercun buatan sendiri dengan memasukkan belerang ke dalam besi antena televisyen.

“Saya tengok ada budak yang buat mercun macam tu. Macam seronok sebab itu saya cuba. Saya potong antena dan masukkan belerang ke dalamnya.

“Belerang itu saya dapat dari mercun ketupat dan bunga api. Ketika saya cuba mengetuk kedua-dua hujung besi antena itu, tiba-tiba ia meletup,” katanya ketika ditemui di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) di sini hari ini.

Tambahnya, dia yang masih sedar selepas kejadian tersebut dibawa ke Hospital Tumpat (HT) oleh jiran sebelum dirujuk ke HRPZ II untuk rawatan lanjut.

“Selain putus empat jari, paha saya pula tercucuk besi antena. Saya sangat menyesal,” ujarnya.

Selang dua jam kemudian, Mohd. Amin Abdullah, 13, pelajar tingkatan satu Sekolah Menengah Agama Geting, hampir buta selepas mata kirinya terkena mercun botol ketika bermain bersama tiga rakannya di kawasan rumahnya di Kampung Geting, Tumpat kira-kira pukul 12.30 tengah hari.

Menurutnya, mereka bermain dengan menggali lubang untuk meletakkan mercun tersebut sebelum dinyalakan dan ditutup pula dengan sebiji tin kosong.

“Apa yang saya tahu, kalau buat begitu, bunyi letupan lagi kuat sebab itu saya dan rakan-rakan nak cuba. Mula-mula buat, tak menjadi, mercun tu tak meletup.

“Selepas itu kami cuba untuk kali kedua, seorang rakan saya telah nyalakan sumbu dan ketika saya cuba untuk menutupnya menggunakan tin tapi tak sempat kerana tiba-tiba ia meletup.

“Saya hampir buta sebab mercun. Lepas ini kalau dah balik rumah, saya nak buang semua mercun yang ada dan tak nak lagi main mercun,” katanya yang kini dirawat di HRPZ II.

4 ulasan:

  1. haha.. padan muka babi ni

    Wan Mohd. Zakuan sangat babi la sampai jadi cacat

    BalasPadam
  2. harap2 si babi ni gelap masa depan terus sebab kena sumpah dengan jiran2. memekak je main mercun

    padan muka cacat

    BalasPadam
  3. alaaaa tak buta ke si beruk Mohd. Amin Abdullah ni?

    ingatkan buta dah

    BalasPadam