Selasa, Oktober 04, 2011

ACTUALLY THE TOTAL LOCAL PEOPLE IN KINABATANGAN IS 59,195 (NOT 32,638) - SABAH SPR DIRECTOR

Hiew's remarks uncalled for, say Election panel

Kota Kinabalu October 04, 2011: DAP Member of Parliament, Hiew King Cheu's remarks on the Kinabatangan voting-age population is uncalled for, said State Election Commission Director, Datuk Md. Idrus Ismail.

He said the figures given by the Family and Community Development Ministry's Secretary General Dato' Dr. Noorul Ainur Mohd Nur recently were not accurate, as she missed out the statistics for Kg Tongot, which is under Kinabatangan.

"There are actually a total of 59,195 locals in Kinabatangan including Kg. Tongot, a total of 36,192 being from Tongot itself," he said, adding that the high number of foreigners in the district is not alarming, as they are involved in the agriculture sector.

"About 20,000 of the population comes from Kinabatangan, and the rest foreigners," he said.

"So, this allegation made by Hiew, he said, is uncalled for," Idrus said.

Earlier, Hiew had said in a statement that it is hard to believe that the voting-age in Kinabatangan district accounted for 68 per cent of the total population in 2010.

He said based on the figures given by Noorul, there were only 32, 638 locals in the district, which means the registered voters of 22,000 people represent about 68 per cent of the population.

"It is not possible for a constituency to have 68 per cent of people as voters," he had stated and urged the relevant parties to come up with an explanation.

In this respect, Idrus said the allegation that there were foreigners registered as voters in the district is not true.

He said foreigners working in the agriculture sector such as in oil palm estates there are also not surprising, as not many locals want to work in these sectors.

-----

60% INDONESIAN MIGRANT WORKERS WANT TO APPLY FOR MALAYSIAN CITIZENSHIP

54 ulasan:

  1. Harap tiadak pendatang asing yang mendapat hak mengundi.

    BalasPadam
  2. Semoga pihak berkuasa akan tampil memberi penjelasan mengenai isu ini.

    BalasPadam
  3. diharapkan pihak berkuasa segera bertindak dan menyiasat perkara diatas...

    BalasPadam
  4. kerajaan harus ikhlas dengan apa yang diseru supaya rakyat yakin bahawa kerajaan tidak hanya cakap kosong tetapi akan cuba sedaya-upaya untuk mengatasi masalah ini

    BalasPadam
  5. selesaikan isu PATI di Sabah yang semakin membimbangkan ini

    BalasPadam
  6. sudah semestinya rakyat Sabah mahu masalah PATI ini ditangani dengan jayanya oleh kerajaan Sabah tidak kira dengan apa cara sekali pun

    BalasPadam
  7. harap tidak ada pihak tertentu yang cuba menyembunyian sesuatu dari diketahui umum

    BalasPadam
  8. apa pun, isu yang berkaitan dengan pendatang asing haruslah sentiasa diberikan perhatian..

    BalasPadam
  9. tubuhkan sahaja Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) dan tengok keputusannya, kalau masih tidak dapat menangani masalah ini, carilah cara lain hingga masalah ini selesai

    BalasPadam
  10. harap isu pati akan ditangani agar masalah ini tidak terus berpanjangan.

    BalasPadam
  11. bilangan PATI yang ramai membimbangkan, kita harus cari jalan selesaikan masalah ini.

    BalasPadam
  12. Wow how could it be missed out? Mistake will ruin the whole statistic.

    BalasPadam
  13. jgn biarkan kita hilang kepentingan kerana PATI.

    BalasPadam
  14. Next time please make sure all the information are true enough....

    BalasPadam
  15. Im amazed with the numbers of people in Kinabatangan..... Are they growing that fast??!

    BalasPadam
  16. kalau warga asing melebihi jumlah penduduk tempatan maknanya Kinabatangan kini dikuasai oleh warga asing. tidak mustahil suatu hari nanti mereka akan 'pijak kepala' penduduk tempatan. harap bilangan mereka terkawal.

    BalasPadam
  17. jangan pula ada pihak yang mengambil kesempatan mempergunakan warga asing ni untuk kepentingan politik.

    BalasPadam
  18. Itu la bah...tidak heran bah kenapa ramai Pendatang di Kinabatangan...Bos2 kelapa Sawit tepaksa ambil pekerja Indon & Pinoy kerana orang tempatan tak mahu kerja di ladang....

    BalasPadam
  19. Siapa tahu dalam diam bilangan PATI ini sudah melebihi orang tempatan? Kalau ini terjadi, salah siapa?

    BalasPadam
  20. Orang tempatan pun janganlah terlalu memilih kerja. Makin ramailah tu PATI datang kalau tiada yang sanggup kerja di ladang, pembinaan etc. Orang tempatan kurang kemahirankah?

    BalasPadam
  21. Ada bukti sahih yang PATI ini diserap untuk undi? Balik-balik kena sangkal saja. Sama ada benda ini hanya dakwaan atau benda ini memang wujud tetapi mereka yang takut mahu terima kenyataan @ takut hilang punca pendapatan nanti jika kes ini disiasat? Mahu minta tubuhkan RCI pun susah.

    BalasPadam
  22. however, there still lots of foreigners staying in kinabatangan...it doesn't care how many the locals are, but we care about how many foreigners are..and that is what we as rakyat sabah worrying about...

    BalasPadam
  23. jumlah pendatang asing di sabah harus dikurangkan...walaupun program 5P sedang dilaksanakan, alternatif lain harus dikenalpasti dan digunapakai..

    BalasPadam
  24. Hiew harus tampil ke depan dan membuat perjelasan..

    BalasPadam
  25. penjelasan telah diberikan oleh pihak SPR sabah..

    BalasPadam
  26. rakyat tempatan di kinabatangan janganlah terlalu memilih kerja...bekerja di sektor perladangan di kinabatangan dapat mengurangkan kebergantungan kepada tenaga buruh asing.

    BalasPadam
  27. Diharapkan masalah PATI akan ditangani supaya tidak melebihi rakyat tempatan.

    BalasPadam
  28. Para penganggur yang masih belum mendapat pekerjaan, harap mereka akan berusaha mencari tugas. Jangan terlalu memilih, pasti boleh dapat.

    BalasPadam
  29. I think only SPR could explain these. The no. of PATI had increased accessively, it is worrying the people if the situation not able to improve.

    BalasPadam
  30. Pertambahan warga asing yang luar biasa ini memberi isyarat kepada rakyat kewujudannya projek ic di Sabah. Jika tidak, apakah penjelasan warga asing yang begitu banyak? Apa penjelasan warga asing diberi hak untuk mengundi?

    BalasPadam
  31. Ada sebabnya penduduk tempatan tidak teringin untuk berkerja di ladang, berkemungkinan gaji yang diberi teramat rendah? Jelas juga dimana negara kami teramat bergantung kepada pekerja asing, ini adalah punca utama PATi di negara kami sekarang.

    BalasPadam
  32. Tubuh lah RCI untuk mengetahui punca dan cara penyelesaian yang lebih berkesan. Apakah tindakan selanjutnya jika masalah PATI tiada berkembangan jika 5P gagal melaksanakan tugasnya?

    BalasPadam
  33. Memorandum pertubuhan RCI yang dihantar telah ditolak dengan tiada sebab. Adakah ini bermakna kerajaan sedang merancang kaedah yang lebih baik berbanding dengan RCI? Atau, Kerajaan bertujuanuntuk menyembunyikan kebenaran dari rakyat?

    BalasPadam
  34. Pertambahan orang asing yang begitu banyak merupakan satu keadaan yang tidak normal dan seharus pihak kuasa menyiasat danmencari cara penyelesaiannya.

    BalasPadam
  35. Kerajaan seharus menhadkan jumlah warag asing di negara kami. Golongan ini jika tidk dipantau dan ambil perhatian sewajarnya, tidak dapat bayangkan apakah masalah yang akan mereka timbulkan di masa akan datang.

    BalasPadam
  36. Immigration department should take one step in advance to filter and limit the number of immigrants to enter to our country. It's a dangerous hazzard to have such a huge amount of PATI in Sabah and enough to ruin the entire state.

    BalasPadam
  37. What if 5P failed to solve PATI issue? Has government decided on the alternative solution?

    BalasPadam
  38. Jika penduduk tempatan tidak minat dengan kerja di ladang, tiada pilihan juga untuk mengambil pekerja asing. Pekerja asing ini seharus melalui saluran yang betul dan sentiasa perlu dipantau supaya mereka tidak menjalankan aktiviti yang haram. Kerja-sama antara kerajaan dan pihak majikan amat diperlukan.

    BalasPadam
  39. kenalah cepat menyelesaikan masalah ini.

    BalasPadam
  40. PATI memeng menyakitkan kepala kita.

    BalasPadam
  41. Illegals have no rights to invade our country, shameless people...

    BalasPadam
  42. terdapat terlalu penduduk haram di negeri kita, sekarang tak selamat untuk menetap di sini lagi.

    BalasPadam
  43. Hope the other states will not have this kind of problems.

    BalasPadam
  44. jgan salah kan kerajaan sahaja sama2 la kita membentras masalah pati ini

    BalasPadam
  45. jangan la beriya2 mahu merampas kerajaan jika buat statistik pun boleh salah..

    BalasPadam
  46. berkenaan dengan jumlah PATI di negeri ini, apa cadangan DAP bagi menggalakan rakyat tempatan menceburi bidang yang dikuasai oleh pekerja asing? dan apa langkah2 penyelesaian DAP supaya sempadan negeri tidak mudah dibolosi?

    BalasPadam
  47. I think there is some mis-calculation there.

    BalasPadam
  48. Kehadiran PATI ini sungguh membimbangkan negara kita. Jadi apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan?

    BalasPadam
  49. Mungkin ada salah pengiraan di sebalik ini.

    BalasPadam
  50. Benar juga selama ini DAP dan SAPP cuma tahu mencari masalah, tapi tidak pernah mencadangankan cara, jalan penyelesaian.

    BalasPadam
  51. Makanya kita mahukan maklumat yang tepat dan bukannya main agak-agak saja. Kalau tidak pasti akan ada persolan yang timbul, Pendatang dan juga penduduk tempatan.

    BalasPadam
  52. Don't politicize this matter.

    BalasPadam
  53. Memang sudah terbukti terdapat kesalahan figura di situ.

    BalasPadam
  54. I hope the matter will be forever solved.

    BalasPadam