Kelewatan pembayaran BOT tidak disengajakan
KOTA KINABALU 24th August, 2011: Kelewatan pembayaran Bantuan Orang Tua (BOT) pada Mei dan Jun lalu disebabkan berlaku kelewatan terimaan waran daripada pihak Kementerian Kewangan Persekutuan ke Negeri Sabah.
Pembantu Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Herbert Timbun Lagadan berkata, gangguan itu adalah secara sementara dan para penerima akan menerima bayaran bagi bulan Ogos dan bulan seterusnya pada 24 haribulan setiap bulan.
“Ini kerana kementerian saya baru mendapat waran tambahan yang baru dari Kerajaan Persekutuan untuk tujuan bayaran bantuan ke atas kes-kes sedia ada sehingga Disember 2011,” katanya pada sesi soal jawab persidangan dewan undangan negeri di Dewan Undangan Negeri, di sini, kelmarin.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kiulu, Datuk Louis Rampas yang bertanya apakah masalah yang mengakibatkan kelambatan pembayaran bantuan kepada penerima BOT dan apa tindakan untuk membaiki cara pembayaran bantuan tersebut.
Herbert berkata, kelewatan pembayaran itu tidak disengajakan, ini kerana peruntukan kewangan yang diberikan kepada Kementerian melalui Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am untuk tujuan bayaran bantuan kebajikan bukanlah didatangkan secara sekaligus.
“Waran peruntukan berkenaan dihantar secara berperingkat-peringkat mengikut bulan. Keadaan ini sememangnya menjejaskan jadual pembayaran sedia ada yang telah ditetapkan,” katanya.
Sementara itu Menterinya Datuk Azizah Mohd Dun menjelaskan Bantuan Orang Tua boleh diberikan kepada pasangan suami isteri jika mereka memenuhi syarat kelayakan yang ditetapkan.
Katanya, antara syarat itu ialah, pemohon hendaklah warganegara Malaysia yang bermastautin di negeri ini dan berumur 60 tahun, tiada ahli keluarga boleh menanggung dari segi sara hidup dan tidak mempunyai sumber pendapatan atau jika mempunyai pendapatan maka pendapatan isi rumah pemohon hendaklah tidak melebihi paras garis kemiskinan iaitu RM960 sebulan.
Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Adun Sri Tanjong, Jimmy Wong Sze Phin yang bertanya adakah kerajaan dapat meluluskan BOT untuk kedua-dua suami isteri dan adakah Jabatan Kebajikan Tawau bercadang menambah kakitangan yang fasih bertutur Bahasa Cina untuk membantu komuniti Cina yang tidak fasih Bahasa Malaysia.
Azizah berkata, Pejabat Kebajikan Bahagian Tawau telah pun menempatkan seorang kakitangan berbangsa Cina.
Kelewatan disebabkan oleh waran daripada kerajaan persekutuan...jadi rasanya jika nak salahkan kerajaan negeri pun, tak kena & tak betul juga...
BalasPadamuntuk pegawai yg fasih berbahasa cina pula, rasanya setiap pejabat perlu, kerana pasti di setiap daerah atau tempat itu ada penerima dari mereka yang berbangsa cina yg tidak fasih berbahasa melayu...
diharap penerima memahami keadaan tersebut. apapun, penjelasan awal perlu diberikan agar mereka tidak tertunggu2.
BalasPadamharap masalah pembayaran ini dpt diselesaikan secepat mungkin.
BalasPadamGara2 kelewatan menerima waran tambahan dari persekutuan, kerajaan negeri yang disalahkan.
BalasPadamMemang kakitangan Cina diperlukan di setiap pejabat agar dapat memudahkan urusan.
BalasPadamjadi masalah kelewatan ini harus diatasi..sistem yang diguna pakai oleh kementerian kewangan persekutuan harus diperbaiki lagi bagi mengelak kes serupa berlaku sehingga menimbulkan spekulasi dan provokasi yang mana boleh menjejaskan imej bersih kerajaan.
BalasPadampenjelasan sudah diberikan oleh pihak berwajib..
BalasPadamPenjelasan dah diberi jadi sekarang ni kita nantikan perkembangan seterusnya.
BalasPadamJadi kalau lepas ni masih juga tak pandai selesai memang ada lah yang tak kena tu.
BalasPadamApapun, harap hal ini dapat ditanggani dengan baik :)
BalasPadampenjelasan ini dapat menjelaskan mengapa kelewatan berlaku.
BalasPadamgangguan itu adalah secara sementara dan harap ianya diatasi dengan sebaiknya.
BalasPadamPastikan kelewatan seperti ini tidak akan berulang lain kali.
BalasPadamSemoga bantuan orang tua sudah sampai kepada warga emas sebelum raya.
BalasPadamcuba atasi kelemahan2 ini.. jika dikemudian hari masih berlaku kelewatan, rakyat akan beranggapan bahawa kerajaan tidak bersungguh2 membantu golongan tua..
BalasPadamsepatutnya penjelasan itu diberikan sebelum masalah itu sampai kepada golongan penerima bantuan supaya tidak ada pihak yang mengambil kesempatan menggunakan isu ini untuk menyerang kerajaan..
BalasPadamInilah kesukaran bagi kerajaan negeri kita jika dikawal oleh kerajaan persekutuan. Kerana ini akan melambatkan kelulusan dan sebagainya.
BalasPadamIni bukan kesalah kerajaan negeri dan disengajakan oleh mereka. Tapi mungkin proses kelulusan dari pusat agak lewat menyebabkan perkara kelewatan pembahagian BOT tertangguh.
BalasPadamseharusnya kerajaan ada cara lain untuk mengatasi masalah kelewatan ini dan harap di lain hari, masalah sedemikian tidak berlaku lagi..
BalasPadam"...adakah Jabatan Kebajikan Tawau bercadang menambah kakitangan yang fasih bertutur Bahasa Cina untuk membantu komuniti Cina yang tidak fasih Bahasa Malaysia."
BalasPadamPatut menempatkan seorang kakitangan berbangsa Cina dan juga bangsa lain supaya mereka yang tidak fasih BM dapat diberi bantuan.
“Waran peruntukan berkenaan dihantar secara berperingkat-peringkat mengikut bulan. Keadaan ini sememangnya menjejaskan jadual pembayaran sedia ada yang telah ditetapkan,”
BalasPadamIts a good idea to review and improve the application procedure. Simplified it to make sure the money reach to the BOT on time.
Ringkaskan permohonan tersebut supaya mereka yang memerlukan bantuan menerima bantuan serta-merta. Kaedah yang rumit perlu diabaikan.. Harap masalah diselesaikan secepat mungkin.
BalasPadam"Kebajikan Tawau bercadang menambah kakitangan yang fasih bertutur Bahasa Cina untuk membantu komuniti Cina yang tidak fasih Bahasa Malaysia."
BalasPadamCadangan yang baik juga jika semua pejabat kerajaan menambah kakitangan yang fasih bahasa cina dan tamil untuk membantu mereka yang klurang fasih bahasa melayu.
Process peruntukan kewangan ini perlu dibaiki lagi. Golongan yang memerlukan bantuan seharus diambil perhatian yang wajar dan pertolongan yang tepat masanya.
BalasPadamTak apa, sekarang dah tahu kelemahan kat mana.. Cuba membaiki je.. Semoga peruntukan wang di masa akan datang boleh sampai ke tangan mereka dengan cepat.
BalasPadamRingkaskan kerja permohonan dan peruntukan supaya peruntukan sampai ke tangan orang tua tepat pada masanya.
BalasPadamTiada keburukan jika menambah kakitangan yang berfasih bahasa lain seperti cina, tamil dll.. komunikasi penting untuk mengetahui keperluan warga orang tua tersebut.
BalasPadamMenkaji kaedah supaya peruntukan wang dengan cara dan prosedur yan glebih ringkas dan jimat masa.
BalasPadamHoping the in charge person and department doing their job efficiently but not taking their own sweet time as those people really need financial assistant and time is the major concern too.
BalasPadamvillager berkata...
BalasPadamcuba atasi kelemahan2 ini.. jika dikemudian hari masih berlaku kelewatan, rakyat akan beranggapan bahawa kerajaan tidak bersungguh2 membantu golongan tua..
Agreed to Villager.. improve their limitation and weaknesses.. Such delay may affect good reputation and people has the feeling that the government refuse to help the people.
jangan-jangan ada ceriat lain pulak...
BalasPadampatutlah jadi begitu, harap dapat jalan dengan baik lagi.
BalasPadamharap masalah kelewatan ini dapat diatasi oleh pihak kerajaan supaya tidak ada fikiran negatif dari raykat tempatan
BalasPadamharap program BOT dapat dilaksanakan secara berkesan lagi di masa akan datang
BalasPadamharap tidak ada lagi masalah kelewatan di masa hadapan.
BalasPadam