Selasa, Julai 19, 2011

E-DISIPLIN AKAN DIPERLUAS KE SEMUA SEKOLAH SECARA BERPERINGKAT

E-Disiplin Akan Diperluas Ke Semua Sekolah Secara Berperingkat

PUTRAJAYA, 18 Julai (Bernama) -- Sistem Kawalan Disiplin Murid atau e-Disiplin yang dilancarkan hari ini untuk mengesan dan mengawal tingkah laku murid secara dalam talian, akan diperluaskan ke semua sekolah di seluruh negara secara berperingkat-peringkat.

Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Abd Ghafar Mahmud berkata melalui e-Disiplin iaitu aplikasi maklumat komunikasi dan teknologi (ICT) berasaskan web, guru disiplin akan melapor salah laku pelajar secara dalam talian.

Ini sekaligus memudahkan kementerian mengukur, mengesan dan mengawal selia disiplin murid sebelum melaksanakan tindakan selanjutnya dan akan dilaksanakan sebagai program pembangunan dalam Rancangan Malaysia ke-10, pada tahun ini, katanya kepada pemberita selepas menyerahkan komputer riba kepada 97 buah sekolah menengah Felda seluruh negara yang terlibat dalam pelaksanaan e-disiplin serta pelancaran e-Disiplin, di sini pada Isnin.

Sejak 2009 sehingga kini, e-disiplin hanya dilaksanakan di 317 sekolah termasuk 97 sekolah menengah Felda di seluruh negara yang mendapat maklum balas positif daripada guru-guru kerana mencatatkan penurunan masalah disiplin murid yang begitu signifikan, katanya.

Ia dibangunkan oleh Majlis Aspirasi Pemangkin Nasional (Mapan) dengan kerjasama Universiti Malaysia Terengganu (UMT) untuk membantu usaha kementerian memantapkan pengurusan disiplin murid.

"Kita seru supaya pihak sekolah sentiasa mengisi maklumat dengan jujur. Kita akan lihat juga mana sekolah yang rekodnya nampak mungkin kita akan tanya soalan atau kita hantar pasukan ke sekolah itu (untuk menyiasat), katanya kadang-kadang sekolah tidak lapor tetapi ada masyarakat yang laporkan (kes disiplin), katanya.

Mengenai tindakan yang akan diambil kepada sekolah-sekolah yang mencatatkan banyak kes salah laku pelajar, Abd Ghafar berkata kementerian akan turun padang untuk melihat sendiri keadaan di sekolah itu supaya ia dapat diatasi segera selain mengadakan kursus motivasi untuk pelajar.

Sementara itu beliau berkata sumbangan komputer riba itu adalah usaha kementerian dan Jawatankuasa Induk Menangani Gejala Disiplin Murid untuk memudahkan tugas guru-guru disiplin sekolah menengah Felda dalam melaksanakan pembangunan disiplin murid dengan lebih fokus dan tersusun.

10 ulasan:

  1. Berkesankah E-disiplin ini?

    BalasPadam
  2. kita perlukan cctv dikesemua kelas. Baru lah dapat monitor tingkahlaku pelajar.

    BalasPadam
  3. harap2 e-disiplin ni berkesan untuk mengesan dan mengawal tingkah laku murid.

    BalasPadam
  4. Cuba apa sahaja cara untuk mengurangkan masalah disiplin murid2 disekolah.

    BalasPadam
  5. Mana2 sekolah yang mencatakan peningkatan masalah disiplin harus dibantu.

    BalasPadam
  6. Apa cara sekalipun, pihak yang berkaitan harus bekerjasama membendung masalah disiplin pelajar. Sekolah untuk melahirkan sesorang yang berguna kepada bangsa, negara dan agama.

    BalasPadam
  7. harap ia berkesan dalam menjaga disiplin pelajar.

    BalasPadam
  8. tidak pasti sama ada pekara ini berkesan atau tidak. harap ianya memberikan hasil yang positif.

    BalasPadam
  9. Mahu kawal disiplin dengan cara talian? urang faham dengan cara ini. Apa pun harap dapat membantu mengurangkan masalah disiplin pelajara.

    BalasPadam
  10. biasanya pihak sekolah akan cuba menyembunyikan sebarang kes yang boleh menjejaskan reputasi atau nama baik mereka.

    BalasPadam