Isnin, Januari 30, 2012

PENDUDUK LABIAN TUNTUT 17,000 EKAR TANAH FELDA

PENDUDUK LABIAN TUNTUT 17,000 EKAR TANAH FELDA

403913_353554958007646_100000594330243_1265685_824367198_n

Lahad Datu Jan 30, 2012: SEBAHAGIAN daripada sekumpulan penduduk Labian berkumpul di hadapan Balai Polis Cenderawasih Felda Sahabat membuat Lapuran Polis menuntut kawasan Tanah Hak Asasi seluas 17,000 ekar terletak di Sahabat Pinggir dikembalikan kepada penduduk Zon Labian.

Tanah tersebut diduduki oleh Felda sejak tahun 1985 di sebalik bantahan dan tuntutan berterusan daripada masyarakat zon Labian.

Tuntutan dan bantahan semakin kuat menjelang usaha penyenaraian FGVH di Bursa Saham kerana ia dilihat sebagai satu usaha untuk merampas Tanah Hak Asasi pribumi Sabah oleh pihak-pihak yang mempunyai agenda tersendiri.

imageMereka juga menuntut agar Felda kembali kepada tujuan asalnya datang ke Sabah iaitu membangunkan tanah pertanian untuk diberikan kepada sejumlah 20,000 peneroka tempatan yang tidak bertanah.

-------------------------

FELDA TIPU RAKYAT & KERAJAAN NEGERI SABAH ?
INSTRUCTIONS TO SHOOT? GOVERMENT INTERVENTION CALLED TO RESOLVE NCR DISPUTE BETWEEN VILLAGERS & FELDA.

18 ulasan:

  1. FELDA should ensure that their purpose for coming to Sabah does not waver so that they are able to fulfill their objectives. Help the locals to develop their land.

    BalasPadam
  2. The people's land rights must be protected, hope that the land will be returned to their rightful owners.

    BalasPadam
  3. Kalau itu sudah hak mereka luluskan sahaja tuntutan itu.

    BalasPadam
  4. Semoga keputusan itu nanti adalah yang terbaik untuk semua pihak.

    BalasPadam
  5. apa yang sepatutnya menjadi hak penduduk harus diberikan.

    BalasPadam
  6. moga jalan penyelesaian bagi hal ini dpt ditemui. gunakan cara yang baik.

    BalasPadam
  7. Harap laporan yang yang diterima oleh polis segera disiasat dan penyelesaian keatas laporan tu segera dilaksanakan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. indeed...this matter needs to be looked into

      Padam
    2. semoga pihak polis dapat menjalankan siasatan dengan telus.

      Padam
  8. mudah2an tiada rusuhan atau kejadian yang tidak diingini berlaku.

    BalasPadam
  9. Hopefully this matter will be resolve at earnest.

    BalasPadam
  10. jika tuntutan ini tidak diselesaikan dengan baik dan isu ini berlarutan, pembangkang sudah pasti akan mengambil kesempatan ini untuk menjatuhkan kerajaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Therefore, it is crucial for the state govt to solve this problem and protect the natives rights.

      Padam
  11. Felda seharusnya memgikut tujuan sebenar kedatangan ke Sabah yang bertujuan untuk membantu membangunkan ekonomi pertanian untuk penduduk sabah.

    BalasPadam
  12. Felda ni banyak skandallah. Asyik2 berita yang negatif.

    BalasPadam
  13. kalau bukan disebabkan jasa felda, kawasan Tungku sehingga ke kg Kembara Sakti tidak akan menerima pembangunan seperti yang dilihat hari ini..

    BalasPadam
  14. namun jika ada apa2 keputusan yang dibuat oleh felda bertentangan dengan tujuan asal atau diyakini mampu menjejaskan kepentingan penduduk sekitar atau warga felda itu sendir, pemimpin2 kerajaan wajar campur tangan bagi menyelesaikan masalah itu..

    BalasPadam
  15. bah ngam-ngam lagi penduduk tanjung labian ini sedang menuntut tanah dari felda tiba-tiba ada pula askar dari kesultanan sulu datang untuk menuntut hak mereka disabah....ini macam wayang kulit lah pula,mungkin mereka ini sudah dengar bahawa felda akan memberi kelulusan tanah kepada penduduk yang asli disana tiba-tiba askar yang tidak ada negara ini yang masih bermimpi bahawa mereka masih ada kesultanan lagi datang minta bahagian mereka,bah kaum suluk yang ada disabah yang memang cinta kan keamanan jangan kamu kasi peluang kepada pendatang tausug dari filipina yang tidak ada negara yang asyik berperang itu meminta bahagian mereka..report lah kepada polis dimana mereka bersembunyi dan pertahan kan hak kamu dari di rampas oleh penduduk yang masih lagi bermimpi dengan kerajaan sulu lagi....pegi mampus lah kesultanan sulu mereka...dimana mereka bila kamu berperang dengan orang putih dan jepun mempertahan kan negeri sabah suatu masa dulu..ingat lah nenek moyang kita yang mempertahan kan negeri kita dari orang putih dan jepun dulu

    BalasPadam