Ahad, April 22, 2012

AMARAN RAIS, BN PERLU AWASI 7 ISU

PRU13: Amaran Rais, BN perlu awasi 7 isu

Rais Yatim

KUALA KLAWANG 22 April 2012 - Barisan Nasional (BN) berdepan dengan sekurang-kurangnya tujuh isu utama yang menjadi agenda pembangkang bagi memenangi hati rakyat dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13), yang disebut-sebut akan diadakan Jun ini.

PRU13 dilihat sebagai ibu kepada segala pilihan raya dan paling sengit dalam sejarah pilihan negara ini. PRU12 diadakan pada Mac 2008.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata, antara isu utama bakal dimainkan adalah kenaikan harga barang.

Isu royalti minyak di Kelantan turut jadi bahan kempen mereka. Tidak terkecuali, isu kerakyatan di Sabah dan Sarawak yang turut dipolitikkan,” kata beliau pada program bersama ketua-ketua cawangan Umno Bahagian Jelebu di Dewan Majlis Daerah Jelebu, semalam.

PRU13 disebut-sebut akan diadakan dalam waktu terdekat, kemungkinan Jun ini tetapi mandat semasa hanya akan berakhir April 2013. Rais yang juga Ahli Parlimen Jelebu berkata, dalam usaha menidakkan sokongan rakyat terhadap kerajaan BN ketika ini, pembangkang turut memainkan isu orang Cina sebagai warga kedua iaitu tidak mendapat layanan seperti Bumiputera.

“Pembangkang juga tidak terkecuali membawa isu-isu di beberapa negeri pembangkang bagi diketengahkan dalam kempen” kata Rais yang juga Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

Dalam perkembangan lain, Rais mengarahkan 51 cawangan Umno Bahagian Jelebu bermesyuarat pada 28 dan 29 April ini membincangkan persediaan menghadapi PRU13.

“BN mesti bersalur-galur (berhubung kait) dengan pilihan raya. Setiap ketua cawangan perlu mengepalai kawasan peti undi,” katanya.

11 ulasan:

  1. Diharapkan 7 isu penting ini akan dipandang berat oleh kerajaan BN dan pastikan ia boleh diselesaikan sebelum PRU-13.

    BalasPadam
  2. Semoga semua pihak akan berusaha mencari jalan penyelesaian dan bukan hanya mempolitikkan isu seperti ini.

    BalasPadam
  3. PRU13 akan menentukan segalanya

    BalasPadam
  4. Penyelesaian yang terbaik dan mengutamakan rakyat harus dicari.

    BalasPadam
  5. Memang mencabarlah pilihanraya kali ni.

    BalasPadam
  6. BN perlu awasi semua isu2 tersebut dan cuba tanganinya.

    BalasPadam
  7. Maka selesaikan masalah 7 isu yang dipermainkan oleh pembangkang itu.

    BalasPadam
  8. semua isu itu harus diteliti dan penyelesaian harus dicari.

    BalasPadam
  9. Semua pihak harus memikul tanggungjawab ini.

    BalasPadam
  10. saya rasa isu kerakyatan di Sabah lebih berpotensi menjejaskan kedudukan BN berbanding dengan isu kenaikkan harga barang dan royalti minyak..

    BalasPadam
  11. saya yakin kerajaan BN sedar dengan semua isu2 ini dan mempunyai perancangan sendiri samada untuk menyelesaikan masalah itu atau menjelaskan kepada rakyat..

    BalasPadam