Sabtu, Februari 25, 2012

NAJIB BERDIAM DIRI SOAL RCI DI SABAH

Najib berdiam diri soal RCI di Sabah

KUALA LUMPUR, 24 Feb — Datuk Seri Najib Razak malam tadi berdiam diri mengenai suruhanjaya diraja siasatan (RCI) bagi mengkaji isu pendatang asing tanpa izin di Sabah, berkata perkara itu masih dalam pertimbangan.

"Kita sedang timbang," kata perdana menteri apabila ditanya untuk mengesahkan tuntutan anggota Kabinet bahawa persetujuan membentuk RCI dicapai.

Najib tidak menjawab soalan itu sebaliknya mahu ke soalan lain, soalan yang tidak berkaitan apabila menemui wartawan selepas mempengerusikan mesyuarat majlis tertinggi Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

Beliau menjawab malam tadi menjawab isu-isu yang penting dan bahan api dibangkitkan minggu lalu oleh pemimpin Barisan Nasional (BN) Sabah atas persetujuan Putrajaya untuk membentuk RCI.

418601_3433177513952_1405847532_3408635_1251661204_n Awal bulan ini, menteri persekutan dan presiden UPKU Tan Sri Bernard Dompok mengumumkan di media Kabinet bersetuju untuk membentuk RCI.

340069_332034466835696_100000874363374_939706_1879442074_o-crop Pemimpin negeri kemudian menjangkakan Najib secara rasmi akan mengumumkannya semasa lawatan kerja dua hari minggu lalu namun perdana menteri langsung tidak menyentuh perkara itu.

Khabar angin bermula dan laporan berita Internet dilaporkan berkata kemungkinan Najib mempunyai keputusan bertentangan dengan Kanbinet, ada yang mendakwa satu "pertemuan sulit" dengan pemimpin kuat Umno yang mengingatkan perdana menteri bahawa BN akan hilang sokongan kuat jika RCI tidak dibentuk.

Pemimpin parti pembangkang menggunakan peluang itu untuk menarik sokongan rakyat, menegaskan parti BN Sabah tidak memiliki pengaruh politik untuk membuat keputusan.

Penasihat DAP Lim Kit Siang menuntut penjelasan sama ada tuntutan Dompok hanya "berita panas."

Namun sumber BN Sabah mengesahkan bahawa kenyataan Dompok itu benar, berdasarkan minit mesyuarat Kabinet.

Pemimpin itu berkata menteri persekutuan itu bersetuju untuk pembentukan RCI pada 8 Februari dan menyerahkan tugas itu kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz untuk menyelaras skop siasatan.

Semasa mesyuarat terakhir Kabinet pada Rabu, 15 Februari, sehari sebelum lawatan kerja Najib di Sabah, Nazri membentangkan draf kasar terma-terma perbincangan RCI, kata pemimpin itu.

"Ia dibincangkan tetapi terma rujukan tidak dimuktamadkan kerana Kabinet mahu input parti BN Sabah dan kerajaan negeri.

"Dan untuk itu (sebab), ramai menjangkakan PM akan umumkan RCI pada 16 Februari, beliau belum bersedia untuk mengumumkannya," kata pemimpin BN itu.

321884_387956211230893_100000495531948_1530263_1286971051_o Tetapi pemimpin itu mengakui sikap berdiam diri Najib itu tidak diduga bukan sahaja menimbulkan kemarahan tetapi memalukan pemimpin BN Sabah terutamanya UPKO dan PBS, yang menghebahkan kejayaan dalam mendesak pembentukan RCI.

Pendatang asing tanpa izin di Sabah merupakan masalah besar yang berlarutan sejak sekian lama dan ia mendatangkan pelbagai masalah kepada rakyat tempatan.

Berdasarkan jawapan diberikan di Parlimen tahun lalu, populasi penduduk Sabah seramai 651,304 pada 1970 dan bertambah kepada 929,299 sedekad kemudian. Tetapi dalam tempoh dua dekad selepas 1980, penduduk negeri itu meningkat dengan mengejut iaitu seramai 1.5 juta rakyat, menjelang 2000 angka itu mencecah 2,468,246.

331137_3423008979446_1396877712_33520163_1340378842_o Laporan media berkata sejak 2010, jumlah itu semakin berkembang mencecah 3.12 juta, dengan rakyat asing meningkat sebanyak 27 peratus atau 889,799 orang.

Pihak pembangkang telah lama mengecam kerajaan BN kerana pertumbuhan penduduk mendadak itu, malah membuat dakwaan bahawa pendatang tanpa izin diberi kebenaran masuk ke negeri itu disertakan MyKad dan hak mengundi demi membantu BN kekal memerintah.

-------------------

Najib coy on Sabah RCI issue

Datuk Seri Najib Razak remained coy last night on the status of the royal commission of inquiry (RCI) to look into the problem of illegals in Sabah, only saying ambiguously that the matter is still under consideration.

“Kita sedang timbang (we are considering),”

the prime minister replied when asked to confirm claims that his Cabinet had agreed to form the royal panel.

39 ulasan:

  1. federal ministers had agreed to the formation of the RCI on February 8 and had tasked Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz to co-ordinate the scope of the RCI investigation.

    BalasPadam
    Balasan
    1. so, we just wait for the RCI announcement.

      Padam
    2. It was said that the Federal Government is still finalizing the terms of reference for the establishment of the RCI.

      Padam
  2. At the Cabinet’s last meeting on Wednesday, February 15, a day before Najib’s Sabah trip, Nazri tabled a rough draft of the RCI’s terms of reference for discussion.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hopefully the draft can be discussed and considered before it was approved so that the RCI can be formed and operate successfully.

      Padam
  3. It was discussed but the terms of reference were not finalised because Cabinet wanted input from Sabah BN parties and the state government.

    BalasPadam
  4. And for that (reason), despite the huge expectation that the PM would announce the RCI on February 16, he was simply not ready to announce it.

    BalasPadam
  5. If Najib had announced the formation of the panel during his trip, the prime minister would have been criticised for being unable to offer clear answers on the panel’s scope of investigation and its members.

    BalasPadam
  6. Najib cannot make an announcement without giving some details.

    BalasPadam
  7. semasa lawatan Najib ke Sabah pada 16 dan 17 Feb lalu, terma rujukan bagi penubuhan RCI masih belum muktamad. maklum balas dari komponen parti dan kerajan negeri masih diperlukan untuk terma rujukan dan komposisi panel.

    BalasPadam
    Balasan
    1. malah lawatan beliau ke negeri ini juga bukan semata2 untuk mengumumkan RCI.. beliau mempunyai agenda rasmi beliau..

      Padam
    2. Hopefully the RCI can be implemented as expected by the local parties and Sabahans. We shall wait for the Federal to announce that decision.

      Padam
  8. RCI hanya dijangka untuk diumumkan dalam persidangan parlimen yang dijadualkan pada 12 Mac atau selewat-lewatnya di penghujung sesi parlimen pada 12 April.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perlu masa yang sesuai untuk diumumkan. Pasti akan mengembirakan rakyat Sabah.

      Padam
    2. Harap RCI dapat di tubuhkan sebelum pilihan raya.

      Padam
  9. isu ini melibatkan perlembagaan dan undang2. oleh itu, penubuhan RCI ni bukan diumumkan secara suka2 pada bila2 masa. perlu ambil kira perkara yang berhubung perlembagaan dan undang2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalaulah RCI ini dibuat secara tergesa2 tanpa perancangan yang teliti, kelak kerajaan juga yang bakal menerima kesannya..

      Padam
    2. RCI perlu di buat dengan perancangan yang betul agar ia dapat berjalan dengan lancar.

      Padam
  10. Diharap rakyat Sabah dapat bersabar sehingga Najib mendapat masa yang sesuai dan tepat untuk mengumumkan perkara ini. mudah-mudahan sebelum PRU dijalankan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup, lagipun penubuhan RCI tidak boleh dibuat secara ala kadar atau tergesa2.. bukan sahaja peranannya yang bakal menyelesaikan masalah kritikal di negeri ini malah penubuhannya juga bakal menggunakan dana rakyat yang banyak..

      Padam
    2. Pasti najib menungu masa yang sesuai untuk mengumumkan RCI.

      Padam
  11. sudah dijelaskan bahawa RCI dalam pertimbangan.. bermakna masih ada perkara yang perlu dibincangkan sebelum beliau boleh membuat pengumuman rasmi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perlu ada pesediaan dalam mengumumkan RCI ini.

      Padam
  12. tidak mustahil Najib akan menubuhkan RCI sebagaimana yang dituntut oleh rakyat Sabah.. beliau satu2nya PM yang berani melakukan perubahan drastik tidak seperti PM sebelum beliau..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib pasti tidak akan menghampakan rakyat sabah yang mengharap RCI di tubuhkan.

      Padam
  13. "Tetapi pemimpin itu mengakui sikap berdiam diri Najib itu tidak diduga bukan sahaja menimbulkan kemarahan tetapi memalukan pemimpin BN Sabah terutamanya UPKO dan PBS, yang menghebahkan kejayaan dalam mendesak pembentukan RCI."

    It wasn't the pm intention to embarrass UPKO and PBS. It was clearly not a good time for the pm to make his announcement on the RCI.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Besides, the pm didn't promise the people that he will make the announcement before he came to sabah. Besides, it was Dompok who assume that the pm will announce his decision regarding the setting up of RCI.

      Padam
    2. Lets just wait till the pm make the announcement. Hopefully we will have positive feedback from the pm.

      Padam
  14. Macam tiada harapan saja RCI ni ditubuhkan. Susahlah macam ni.

    BalasPadam
  15. Harap Najib akan buat keputusan yang terbaik demi kebaikan rakyat.

    BalasPadam
  16. RCI dijangka akan dimumkna setelah terma rujukan dimuktamadkan, ia pasti sebelum PRU.

    BalasPadam
  17. Mungkin PM dan Kerajaan Persekutuan masih mempertimbangkan terma dan syarat dalam pelaksanaan RCI.

    BalasPadam
  18. RCI ini tidak boleh dilaksanakan dengan remeh, pertimbangan yang sewajarnya diperlukan.

    BalasPadam
  19. Berdiam diri bukannya bermaksud tidak meluluskan. Rasanya beliau sendiri telah mengumumkan bahawa RCI telah diluluskan. Cuma menunggu perlaksaan yang sesuai nanti.

    BalasPadam
  20. surely all Sabahans want to know if the sudden increase in the Sabah population in the last decade is related to the huge number of foreigners who might have entered Sabah either legally or illegally and how they managed to obtain MyKads.

    BalasPadam
  21. penubuhan RCI harus dibuat dengan pertimbangan dan perlaksanaan yang wajar

    BalasPadam
  22. In view of illegal immigrants is a serious matter and should not be taken lightly by all parties, then it must be resolved immediately.

    BalasPadam
  23. Let the decision be made ​​by the government for the benefit of all

    BalasPadam
  24. harap ada perkembangan mengenai isu RCI ini dalam masa terdekat

    BalasPadam