Khamis, Julai 21, 2011

MYKAD PALSU. BILA SAYA MOHON MYKAD? - PELABUR TAIWAN

MyKad PALSU. Bila Saya MOHON MyKad? - Pelabur Taiwan

KOTA KINABALU JULY 21, 2011: Seorang ahli perniagaan Taiwan, Lin Yun Chun merasa bingung dan mahukan polis serta pihak berkuasa untuk menyiasat bagaimana dan bila sekeping MyKad telah dikeluarkan dengan namanya.

"Saya tidak pernah memohon dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk MyKad. Saya tidak tahu Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia.

"Saya tidak tahu bagaimana sekeping MyKad telah dikeluarkan dengan nama saya, dengan tarikh kelahiran yang berbeza daripada pasport saya.

"Saya membeli semua hartanah saya di Sabah dengan menggunakan pasport Taiwan saya.

"Saya menggesa kepada pihak polis dan pihak berkuasa yang berkenaan untuk menyiasat bagaimana dan bila MyKad itu telah dikeluarkan di atas nama saya," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan melalui wakilnya Chia Chiew Pui.

Chia, yang memegang kuasa sebagai peguam Lin, telah membuat laporan polis di sini semalam. Beliau memohon bantuan polis untuk menyiasat bagaimana MyKad itu telah dikeluarkan dengan namanya.

Lin berkata dia selalu pergi ke Sabah menggunakan pasport Taiwan. Menurut beliau lawatannya ke Sabah sentiasa menggunakan sama ada visa pelancong atau perniagaan.

"Kali terakhir saya pergi ke Sabah pada tahun 2000. Saya gunakan visa pelancong dan kemudian (mereka) menawarkan kepada (saya) visa perniagaan.

"Apabila visa saya tamat pada Julai 2000, pihak berkuasa yang berkaitan seperti Jabatan Pembangunan Perindustrian dan Jabatan Ketua Menteri telah mencadangkan kepada Imigresen Sabah untuk melanjutkan visa perniagaan saya selama setahun kepada saya sebagai seorang pelabur," jelas beliau.

Memalsukan Dokumen

Beliau berkata ini twist terbaru peristiwa tidak diasingkan tetapi sebenarnya tambahan kepada pemalsuan pelbagai dokumen oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab yang membawa kepada penerbitan yang salah salinan surat hak milik yang menyaksikan pertukaran tangan hartanah.

Lin berkata dia telah tidak ke Sabah sejak tahun 2000 hingga 2009 kerana sakit dan hanya mengetahui penipuan ini selepas kembali di sini pada bulan Ogos 2009.

"Apabila saya kembali, saya terkejut apabila hartanah saya telah bertukar kepada pihak ketiga melalui dokumen yang dipalsukan.

"Saya masih memegang semua dokumen asal hartanah ini.

"Bagaimana saya boleh menjual hartanah saya tanpa menyerahkan dokumen asal saya kepada peguam yang menyediakan perjanjian jual beli?" Katanya.

Lin juga menolak dakwaan yang tidak berasas dan salah bahawa beliau menerima RM800,000 kerana menjual rumahnya di Tangung Aru dan atau hartanah lain melalui Chia.

"Saya tidak pernah melantik sesiapa sahaja untuk menjual rumah saya atau hartanah saya dengan menggunakan surat kuasa wakil," tegas beliau.

Lin mendakwa bahawa dokumen-dokumen yang dipalsukan seperti kuasa wakil (PA), jualan dan perjanjian pembelian yang kononnya ditandatangani olehnya di hadapan peguam tertentu telah dilakukan pada ketika dia sakit dan tidak ada di Sabah.

"Saya tidak pernah berjumpa peguam yang berkata kononnya menyediakan PA dan perjanjian," katanya.

Lin menambah bahawa dia mempunyai semua laporan perubatan dan imigresen daripada pihak berkuasa Taiwan untuk membuktikan bahawa dia tidak pernah meninggalkan Taiwan pada masa ketika kononnya hartanah miliknya bertukar tangan.

Beliau juga menyatakan bahawa dia telah membuat dua laporan polis pada Ogos 2009 apabila dia kembali ke Sabah untuk pemindahan palsu hartanahnya berdasarkan dokumen yang dipalsukan dan pengeluaran hakmilik yang palsu.

Lin berkata beliau telah melantik seorang peguam tempatan di sini untuk bertindak bagi pihaknya dan telah memulakan tindakan undang-undang terhadap mereka yang tidak amanah.

----

Taiwanese investor is puzzled he has MyKad

image

16 ulasan:

  1. Harap penjelasan diberikan.

    BalasPadam
  2. pekara ini perlu disiasat bagi mengetahui apa yang telah berlaku.

    BalasPadam
  3. mereka yang bersalah dalam pekara perlu dikenakan tindakan tegas.

    BalasPadam
  4. penipuan dan pemalsuan dokumen semakin berleluasa. rakyat harus berhati2.

    BalasPadam
  5. semoga Lin mendapat pembelaan yang sewajarnya dan pihak yang membuat pemalsuan dokumen dikenakan hukuman. saya pasti Lin akan menang dalam kes ini.

    BalasPadam
  6. hal ini perlu disiasat. tak patut ia berlaku.

    BalasPadam
  7. Pemalsuan dokumen senang2 saja berlaku. Begitu juga dengan pemberian ic kepada PATI.

    BalasPadam
  8. Kejadian seperti ini memberi imej yang negatif terhadap Sabah dan ini boleh mengurangkan keyakinan para pelabur untuk melabur di sini.

    BalasPadam
  9. Rumit sungguh kes ini. Harap2 polis dapat menyelesaikan kes ni.

    BalasPadam
  10. Kejadian macam nie pun ada. macam2 kes penipuan dan penyelewengan. Diharap polis dapat menyiasat kejadian ini.

    BalasPadam
  11. Sungguh pelik..Macammana boleh dia ada mykad sedangkan dia tidak pernah memohon atau dia sengaja memutar belitkan cerita.

    BalasPadam
  12. salah satu projek IC barangkali..kesian ni orang taiwan..tidak pasal2 jadi mangsa ketamakan pihak tertentu..

    BalasPadam
  13. kes ini harus disiasat dengan tulus oleh pihak berkuasa...

    BalasPadam
  14. pasal tu lah RCi harus ditubuhkan..supaya dalang2 yang terlibat dalam projek IC dapat dihukum..

    BalasPadam
  15. diharap siasatan yang tulus akan dilakukan oleh pihak PDRM dna lain2 jabatan berkaitan.

    BalasPadam
  16. ketika kerajaan berusaha menarik pelabur, mustahil bagi saya perkara ini boleh berlaku dan didalangi sendiri oleh kerajaan. mungkin juga keluarga terdekat Lin yang merancang semua ini. apa2pun saya harap kes ini disiasat secepat mungkin dan pihak yang terlibat dikenakan tindakan tegas.

    BalasPadam