Selasa, Jun 29, 2010

PEMOHON TARAF PEMASTAUTIN TETAP PERLU ADA PERMIT MASUK - ABU SEMAN

Dewan Rakyat: Pemohon Taraf Pemastautin Tetap Perlu Ada Permit Masuk - Abu Seman

KUALA LUMPUR, 29 Jun (Bernama) -- Rakyat asing yang ingin memohon status Pemastautin Tetap perlu mendapatkan Permit Masuk terlebih dahulu, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Wira Abu Seman Yusop.

Beliau berkata perkara itu selaras dengan peruntukan Seksyen 10 Akta Imigresen 1959/63.

"Seseorang warga asing yang dikeluarkan Permit Masuk layak memohon taraf Pemastautin Tetap bagi membolehkan mereka dikeluarkan Kad Pengenalan Merah atau MyPR oleh Jabatan Pendaftaran Negara," katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Rakyat di sini pada Selasa.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Tan Sri Dr Fong Chan Onn (BN-Alor Gajah) mengenai kelayakan serta prosedur dalam pemprosesan status kedudukan tetap bagi pendatang asing serta statistik permohonan.

Abu Seman berkata hanya enam kategori pemohon yang akan dipertimbangkan untuk pemberian Permit Masuk iaitu :-

  1. Seseorang yang memiliki kelayakan profesional atau kepakaran yang membolehkannya memberi perkhidmatan dalam negara tanpa menjejaskan warganegara sedia ada.
  2. Seseorang yang memiliki sijil yang dikeluarkan oleh Menteri mengesahkan kemasukannya adalah untuk kepentingan ekonomi negara.
  3. Isteri dan mana-mana anak di bawah umur enam tahun kepada sesiapa yang dibenarkan masuk di bawah kategori terdahulu.
  4. Isteri kepada warganegara Persekutuan yang tidak pernah tinggal berasingan dengan suami untuk tempoh lima tahun berturut-turut.
  5. Mana-mana anak di bawah umur enam tahun kepada warganegara Persekutuan.
  6. Sesiapa yang diberi kebenaran oleh Menteri untuk masuk ke Persekutuan di atas belas kasihan.

Abu Seman berkata permohonan bagi mendapatkan Permit Masuk ini boleh dibuat di mana-mana pejabat Imigresen dan pemohon hendaklah mempunyai dokumen perjalanan atau pasport yang sah.

"Bagaimanapun, pertimbangan dan keputusan permohonan adalah di bawah bidang kuasa Ketua Pengarah Imigresen. Pemohon yang terkilan dengan keputusan beliau boleh merayu secara bertulis dalam tempoh 30 hari kepada Menteri Dalam Negeri yang mempunyai kuasa untuk menimbang rayuan dan keputusan menteri berkenaan adalah muktamat," katanya.

Sementara itu, beliau berkata sebanyak 24,883 permohonan Permit Masuk diterima bagi tempoh 2001 hingga 2009 untuk tujuan memohon taraf Pemastautin Tetap.

"Kesemua permohonan itu telah diselesaikan dan keputusan telah dikeluarkan. Buat masa ini sebanyak 521 permohonan dan rayuan baru telah diterima dan sedang diproses oleh Imigresen dan kementerian," katanya.

25 ulasan:

  1. bagi saya, kategori yang ke-6 perlu dimansuhkan.. saya rasa rakyat juga tidak akan bersetuju jika menteri mempunyai kuasa untuk memberikan permit masuk kepada warga asing atas dasar belas kasihan. lebih2 lagi jika warga asing itu tidak produktif dan tidak dapat menyumbang kepada kemajuan negara.

    BalasPadam
  2. bagi saya, kategori ke 6 harus dihapuskan kerana ianya tidak relevan..menteri haruslah tidak diberi keputusan muktamad tetapi harus dibentuk satu jawatankuasa khas bagi tujuan tersebut..

    BalasPadam
  3. dengan adanya jawatankuasa khas ini, maka sesuatu permohonan akandapat dinilai dengan lebih efisen...selain itu, ini adalah bagi mengelakkan berlakunya kes 'lepas pandang' di mana seseorang pemohon adalah orang dikehendaki atau pendatang asing yang digunakan untuk tujuan politik...

    BalasPadam
  4. Everyone must follow the laws, if the laws can be ignored, then what for implementing the laws.

    BalasPadam
  5. permit masuk memang perlu ada bagi memastikan pemberian taraf pemastautin tetap diberikan kepada orang yang benar2 berkelayakan.

    BalasPadam
  6. saya setuju dgn jack,, jawatankuasa khas perlu dibentuk bagi memantau dan mengendalikan permohonan rakyat asing untuk mendapatkan taraf penduduk tetap.

    BalasPadam
  7. Harap sesiapa yang melanggar peraturan akan dikenakan tindakan tegas.

    BalasPadam
  8. "6. Sesiapa yang diberi kebenaran oleh Menteri untuk masuk ke Persekutuan di atas belas kasihan."


    Make sure that the Menteri or the responsible authorities to conduct a serious background check on the applicant just in case he/she has a criminal record. Don't simply belas kasihan ya.

    BalasPadam
  9. saya rasa, syarat dan cara pemberian status penduduk tetap kepada warga asing di malaysia harus dikaji semula serta diperbaiki dan diperketatkan...dari apa yang saya lihat, ternyata masih terdapat kelemahan dalam sistem tersebut...

    BalasPadam
  10. undang-undang yang ditetapkan haruslah dipatuhi orang orang tertentu. tapi yang ketagori yang ke-6 itu macam tidak sesuailah.

    BalasPadam
  11. Point 6 is obviously can easily to be abused by the Minister. Might as well erase that. And also, propose to form a group to observe the applications. It's easier to control.

    BalasPadam
  12. I hope this can work. We don't want more problem in approving and accepting applicant to be a Malaysian PR. We don't need more problems from new PR after illegal immigrants.

    BalasPadam
  13. pastikan ini akan dilaksanakan dan elakkan daripada berlaku masalah dari pihak lain. sekiranya menerima cadangan dari pihak lain haruslah dibincangkan terlebih dahulu.

    BalasPadam
  14. Harap pihak berkuasa mengikuti semua proses dan peraturan sebelum meluluskan sesuatu pemohonan.

    BalasPadam
  15. The immigration should be more responsible while approving citizenship. Who knows what sort of criminals or wanted person we admitted into our country.

    BalasPadam
  16. Yang nombor satu tu aku sokong betul oo.. Yang lain tu OK la, tapi yg no. 6 tu alahai, konpom ramai yang curiga nanti. Appaun saya harap semua perkara berkaitan hal ni dibuat mengikut undang-undang bagi memastikan tidak ada sebarang kekeliruan yg timbul sehingga mencetuskan kontroversi :)

    BalasPadam
  17. I hope the immigration department will be responsible when they approve the applications of foreigners.

    BalasPadam
  18. Please don't simply allow anyone to have the privileged to become a citizen of Malaysia. Follow the criteria and standards.

    BalasPadam
  19. Of course la.You think Sabah is budget hotel ka?Can go in and out without permission?

    BalasPadam
  20. Peraturan harus dipatuhi.

    BalasPadam
  21. Saya bersetuju menteri mempunyai hak menetapkn layaknya seseorang itu mendapat atau tidak sebagai penduduk tetap....kerana contoh kalau seseorang itu menpunyai suami atau isteri dari luar negara tak boleh duduk sekali la??Sebab permit keluar masuk di pertikaikan....

    BalasPadam
  22. Fikir lah jodoh dan petemuaan di tangan allah swt..

    BalasPadam
  23. Klu mcm sya layak tak dpt mypr sya kawin dlm 7thn ank 2 org suami sya org kedah....

    BalasPadam
  24. Info yg bagus. Sedikit sebanyak menghuraikan persoalan untuk mereka yg memerlukan.

    Bagi saya no6 tu perlu diperhalusi, kerana no6 selalunya memberi impak kepada pembangunan,sukan, keperluan PBB (anak angkat mangsa peperangan,mangsa perlindungan hak asasi). Perlu dikaji dan diperketatkan syaratnya.

    Ini hanya pandangan saya. Tidak mewakili mana-mana pihak berkepentingan.

    BalasPadam
  25. Bagi saya insan manusia itu semua sama ,jika menteri memberi mypr terhadap pilihanya sudah clear pasti imegresen dan kementerian kita chek background terhadap pemohon dengan jelas,Kerajaan malaysia bukanlah kerajaan yg tiada mempunyai law ,keadilan tetap ditegakan .Apa pun keputusan nya selagi itu adalah kebenaran dan masih dibawah akta undang undang malaysia ,,,,why not ........

    BalasPadam