Sabtu, Disember 15, 2012

BOMOH TIPU MANGSA RM12.4 JUTA

Bomoh tipu mangsa RM12.4 juta

KUALA LUMPUR 11 Dis. - Walaupun negara semakin maju dan teknologi berkembang pesat, namun ramai rakyat Malaysia termasuk artis dan orang kenamaan (VIP) masih terlalu mempercayai bomoh sehingga mengalami kerugian wang ringgit dan menjadi mangsa jenayah.

Lebih membimbangkan, statistik terbaharu dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan jumlah kerugian yang dialami mangsa penipuan bomoh antara Januari hingga Oktober lalu di seluruh negara, meningkat 63.4 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Dalam tempoh 10 bulan pertama tahun lalu, sebanyak RM7,647,678.07 kerugian akibat penipuan bomoh dilaporkan dan jumlah itu meningkat kepada RM12,494,665.27 iaitu pertambahan RM4,846,987.20 atau 63.4 peratus pada tahun ini.

Seramai 234 orang dilaporkan menjadi mangsa penipuan bomoh dalam tempoh tersebut iaitu peningkatan 9.5 peratus berbanding 222 orang sebelum itu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizanberkata, punca utama mendorong rakyat negara ini mempercayai bomoh ialah faktor budaya masyarakat tempatan yang masih menebal dengan kepercayaan tahyul, apatah lagi jika bomoh memperdayakan mereka dengan mendakwa perubatan diamalkan mempunyai kaitan dengan elemen agama.

Beliau berkata, sifat masyarakat yang mudah percaya dan ingin mencuba semua kaedah dengan harapan penyakit yang dideritai dapat diubati atau perkara dihajati mampu dicapai jika berjumpa bomoh menyebabkan ada individu tidak bertanggungjawab menyamar sebagai bomoh untuk memperdayakan orang ramai.

"Atas sebab itu, definisi bomoh berbeza dengan pawang, dukun dan tabib kerana bomoh dikategorikan sebagai orang yang mencari pesakit dan menawarkan penyakit tanpa diminta (menipu).

"Dukun pula didefinisikan sebagai orang yang mempunyai kebolehan yang istimewa untuk melakukan sesuatu (kuasa ghaib dan pandai mengubat orang dengan jampi dan mentera), manakala tabib yang diiktiraf seperti di negara China adalah orang yang mahir dan ahli dalam hal kaedah-kaedah mengubat penyakit serta berpengetahuan dalam ubat-ubatan," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di pejabatnya di Kompleks Kerajaan Bukit Perdana di sini hari ini.

Menurut Syed Ismail, modus operandi bomoh sama ada bergerak secara berkumpulan atau bersendirian ialah menampilkan diri sebagai pakar dalam hal-hal seperti membuang sial atau mengubah nasib malang, mengubat penyakit, menawarkan nombor ramalan tepat dan pelaris untuk memajukan perniagaan atau kerjaya.

Selain itu katanya, ada bomoh mendakwa mereka berupaya membantu pelanggan meringankan beban hutang, memulihkan hubungan suami isteri, menggandakan wang dan menilik nasib.

"Disebabkan yakin dengan kehebatan bomoh, ada orang sanggup membayar ribuan ringgit untuk mendapatkan nombor ekor atau mengubati penyakit menggunakan kaedah jampi serapah atau pembedahan batin yang belum pasti berkesan menyembuhkan pesakit.

"Akibat jampi serapah bomoh juga ada keluarga boleh berpecah-belah sebagai contoh bomoh mendakwa individu yang datang berubat dengannya telah dianiaya oleh ahli keluarga sendiri," jelasnya.

Beliau berkata, paling tragis, ada bomoh mengambil kesempatan merogol pesakit kononnya mahu membuang sial dan bomoh tergamak membunuh pelanggan seperti yang menimpa beberapa ahli politik suatu ketika dahulu.

Syed Ismail berkata, antara yang dikenal pasti menjalankan kegiatan penipuan bomoh di negara ini ialah rakyat tempatan berketurunan Melayu, Cina, Siam dan India, manakala warga asing pula terdiri daripada warga China dan Indonesia.

Katanya, paling ramai dilaporkan menjadi mangsa bomoh sejak Januari hingga Oktober lalu ialah masyarakat Cina iaitu 93 orang, diikuti Melayu (83), India (46), lain-lain bangsa (19) dan warga asing (tiga).

"Mangsa paling mudah tertipu pula ialah golongan berusia 51 tahun ke atas iaitu 124 kes, diikuti 31 hingga 51 tahun (85 kes) dan 15 hingga 30 tahun (34 kes).

"Mereka dikenal pasti menjadi mangsa penipuan pula ialah individu menghadapi masalah kewangan, keluarga bermasalah (hubungan suami isteri), bersikap tamak, kepercayaan kepada kaedah perubatan tradisional dan mudah terpedaya seperti golongan warga tua, ajakan rakan dan taksub," katanya.

Oleh ANGELINA SINYANG

Tiada ulasan:

Catat Ulasan