Ahad, Disember 18, 2011

99% PENDUDUK SABAH BERSETUJU PRINSIP KEBEBASAN PEMASANGAN PARABOLA

Ramai setuju pemasangan parabola: Yee

KOTA KINABALU Dec 18, 2011: Ramai penduduk di negeri ini bersetuju agar prinsip kebebasan untuk mendapatkan maklumat melalui pemasangan parabola besar perlu dijalankan.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Dr Yee Moh Chai berkata daripada undian yang dibuat melalui internet, hampir 99 peratus undian setuju terhadap perkara berkenaan.

Pihaknya mendapati keputusan itu memberikan satu mesej penting yang mana mereka perlu menyalurkannya kepada pihak berkuasa.

“Saya akan memaklumkan kepada kerajaan negeri mengenai pentingnya penggunaan piring parabola di negeri ini termasuk membincangkan perkara berkaitan pengawalan pengedaran perkhidmatan terbabit,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Pembangunan Sumber dan Teknologi Maklumat berkata demikian kepada media selepas merasmikan majlis Pelancaran Karnival ‘Siok Bah Broadband’ Peringkat Negeri Sabah 2011 di sini kelmarin.

Yee berkata, pihaknya juga akan memaklumkan mengenai perkara itu kepada pihak lain yang berkenaan.

Mengenai undang-undang berkaitan kawalan pengedaran khidmat parabola, beliau akan pastikan ia dipinda mengikut keperluan dan keadaan di Sabah dan Sarawak.

Selain itu, tambahnya, tidak dinafikan Sabah sememangnya menjadi fokus utama pembangunan industri komunikasi terutamanya dalam meningkatkan kadar penembusan jalur lebar agar setara dengan negeri-negeri lain.

Justeru, beliau berharap Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan para syarikat pemberi perkhidmatan akan terus berusaha melaksanakan projek-projek pembangunan prasarana Komunikasi Teknologi Maklumat (ICT) di Sabah.

“Usaha itu bagi membantu agar liputan dan capaian perkhidmtan telekomunikasi dan jalus lebar akan terus meningkat.

“Kerajaan turut melaksanakan beberapa pelan tindakan untuk menjayakan usaha ini termasuklah penambahan infrastruktur telekomunikasi, mewujudkan Pusat Jalur Lebar Komuniti dan Kampung WiFi,” jelasnya.

Tambahnya, SKMM bersama industri telekomunikasi juga sedang membuat migrasi stesen-stesen selular daripada yang berteknologi 2G kepada 3G.

Karnival anjuran SKMM itu turut mendapat kerjasama Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) dan kerajaan negeri.

Yee berkata, karnival itu turut menyampaikan komputer riba 1Malaysia kepada penduduk yang layak.

Katanya, kini hampir 60,000 komputer riba diedarkan kepada pelajar dan golongan sasar di negeri ini sekaligus turut mendapat kemudahan capaian internet.

Ia katanya, memberi potensi yang besar dalam penambahbaikan status pendidikan, ekonomi dan sosial mereka yang menggunakannya untuk tujuan positif.

-----------------------

Sabah mulls amending law on satellite info services

KOTA KINABALU Dec 18, 2011: Deputy Chief Minister Datuk Dr Yee Moh Chai said yesterday he would look into amending the law to enable the people access information through satellite services.

Dr Yee, who is Minister of Resource Development and Information Technology , said an opinion poll his ministry conducted showed that 99 per cent of the people wanted freedom of access to information, especially through satellite services.

There is a growing need for the use of satellite services, through satellite dishes, in the remote areas of Sabah where telecommunications signals were weak, he told reporters after launching the ‘Siok Bah Broadband’ carnival, here.

Earlier, at the event, Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) chairman Datuk Mohamed Sharil Tarmizi said that as of Nov 30, the Internet broadband household penetration in Sabah was at 32.7 per cent while Internet broadband subscription reached 293,400.

“This year, 19 community broadband centres (CBC), 23 mini CBCs and 131 WiFi villages were successfully established in Sabah,” he said. The text of his speech was delivered by MCMC Service and Support Chief Officer Tengku Zaib Raja Ahmad.

Mohamed Sharil also said that 246 telecommunications towers were built and about 60,000 laptops were distributed under the Netbook 1Malaysia Programme in Sabah.

26 ulasan:

  1. Saya juga sokong penggunaan piring parabola ini, harap kerajaan akan meluluskan penggunaan satelite parabola ini!

    BalasPadam
  2. Rakyat berhak mendapatkan lebih banyak saluran.

    BalasPadam
  3. Bagus la kalau macam itu. Bahagian2 pedalaman Sabah masih boleh menggunakan parabola.

    BalasPadam
  4. harap industri telekomunikasi akan berkembang maju seiring dengan permintaan rakyat ke atas penggunaannya.

    BalasPadam
  5. mmg penduduk Sabah inginkan pemasangan parabola di benarkan kerana byk kawasan2 di Sabah yang mengalami masalah talian.

    BalasPadam
  6. penggunaan parabola lebih jelas, murah, byk siaran boleh dicapai dan tak ada gangguan.

    BalasPadam
  7. walaupun penggunaan parabola ini diharamkan namun ada juga penduduk di kawasan2 kampung yang menggunakan parabola ini. mereka sanggup untuk membayar mahal kerana ia dibayar sekali saja daripada menggunakan Astro yang perlu dibayar setiap bulan.

    BalasPadam
  8. Rasanya memang sesuailah jika kerajaan meluluskan penggunaan piring parabola di Sabah dan Sarawak. harap2 diluluskan.

    BalasPadam
  9. Kita perlukan kebebasan untuk mendapatkan maklumat.

    BalasPadam
  10. Astro monopolize too much and their quality is not that good.

    BalasPadam
  11. Siapa yang tidak setuju 2 tipu diri sendiri la dia 2. Lebih bagus dari Astro...siapa yang tidak mau!

    BalasPadam
  12. Orang2 Sabah yang guna Astro sekarang pun sebab terpaksa, kalau ikutkan hati, Astro? emmm sudahlah hujan pun tidak boleh tgo....

    BalasPadam
  13. sekurang2nya Astro perlu ada saingan supaya perkhidmatan mereka sentiasa ada penambahbaikkan..

    BalasPadam
  14. apa2pun syabas kepada Yee kerana bersungguh2 mengetengahkan masalah2 yang dihadapai oleh rakyat di negeri..

    BalasPadam
  15. Sudah semestinya penduduk Sabah setuju dengan parabola berbanding dengan astro yang mahal itu. Parabola ada kelebihan lagi dari siaran yang diberikan.

    BalasPadam
  16. Terima kasih kepada DAtuk Yee yang sangat memperjuangkan penggunaan Parabola ini untuk Sabah. Kami sokong untuk kebaikan orang Sabah sendiri.

    BalasPadam
  17. setuju pengunaan parabola.bagi golongan tidak berkampuan.walau siaran tidak berkualiti tapi bagi penduduk miskin ianya dapat juga menghilangkan penat lelah bekerja seharian di ladang.kepada kerajaan kami telah memilih dalam pilihanraya maka knapa tidak boleh memberikan pada kami pengunaan parabola ini.RAKYAT DI DAHULUKAN PENCAPAIAN DI UTAMAKAN.Ape....ne...?

    BalasPadam
  18. syabas dan tahniah kpd Dato Yee.Semoga selepas ini akan ada lagi Dato-Dato Yee yang lain.PARABOLA Tidak boleh mengugut apatalagi untuk membunuh.Kalau nak haramkan,internet itu lebih dulu patut diharamkan.Kenyataan Dato Yee larangan Parabola tidak masuk akal adalah amat tepat.Kalau pasal adanya siaran lucah dalam siaran parabola ini,ianya hanya cakap orang yang tak pernah tengok siaran parabola.PANADOL yang bertujuan baik pun boleh membinasakan jika salah guna.Semoga kerajaan benar-benar tulus dalam hal parabola ini.RAKYAT HARUS DI DAHULUKAN..........KIO...AMAN..!!!!!!!!-LANN KITOU

    BalasPadam
  19. Saya selaku urang SABAH menyokong penuh penggunaan Parabola khususnya rakyat pendalaman di sabah sebagai medium untuk menambah ilmu pengetahuan.Isu pengunaan Parabola ini wajar diambilkira dari pelbagai aspek,tapi bagi saya pengunaan parabola lebih banyak mengatasi keburukannya,cubalah ambil tahu persepsi rakyat ,Kerajaan perlu bijak membuat keputusan dan megambil keputusan yang sewajarnya....-Nnong Kitou

    BalasPadam
  20. pasti ramai yang menyokong penggunaan parabola.

    BalasPadam
  21. usaha yang dilakukan oleh Dr. Yee pastinya disokong oleh banyak pihak.

    BalasPadam
  22. Sebagai urang sabah yang inginkan kebebasan untuk menikmati teknologi, adalah wajar kita diberi kebebasan untuk menentukan cara hidup kita sendiri, bukannya rasa terpAKsa melanggan astro yang semakin rakus isap darah. kecuali kerajaan malaysia sanggup menawarkan siaran yang berkualiti dan boleh di nikmati olehsemua. pilihan paling tepat adalah dengan menggunakan parabola, daripada melanggan astro tahi ayam, bagus lagi beli parabola. Kepada Kerajaan PemerintaH Sekarang, kamu gagal mengawal kos sara hidup rakyat terutama di sabah, kamu yb-yb ok la sebab gaji kamu paling sikit pun 8 ribu, kenapa la beribu-ribu kamu habis bayar bill astro, internet, telepon dan sebagainya. kamu masi ketawa lagi, tingu la si rusma itu, cincin saja pun 24 juta, si sarijat punya laki sama anak2 dia pun senang2 dapat 240 juta.

    BalasPadam
  23. BAGI SAYA KERAJAAN MALAYSIA ADALAH SIKAP KUKU BESI KEPADA RAKYAT MALAYSIA SERTA TIDAK MEMBERI PELUANG KEPADA RAKYAT SATU MALAYSIA MELIHAT SIARAN DARI LUAR NEGARA.BAGI SAYA KERAJAAN MALAYSIA TIDAK BOLEH MENGHALANG RAKYAT,RAKYAT JUGA ADA HAK UNTUK MEMBELI PARABOLA.PADA PENDAPAT SAYA KERAJAAN MALAYSIA ADALAH CELAKA BESAR HANYA CEKIK KEDARAH DUIT RAKYAT MALAYSIA SAHAJA.HARAM PUNYA KERAJAAN MALAYSIA.

    BalasPadam
  24. saya sokong orang kerajaan boleh plak pakai parabola kami rakyat tak boleh pakai, kerajaan malaysia mengamalkan kuku besi

    BalasPadam
  25. SELAMAT DATANG KE BLOG CINRAI INI LAMAN WEB SAYA WWW.CINRAI.BLOGSPOT.COM JIKA BOLEH BLOG CINRAI DAPAT DI BACA OLEH SEMUA PIHAK.

    BalasPadam
  26. MALAYSIA MEMANG PUN SEPERTI PUKI MAK,BARUA DAN DAJJAL SEMUA TIDAK BOLEH MENGGUNAKAN CAKERA PARABOLA MAKLUMLAH KERAJAAN MALAYSIA CELAKA NAK HISAP DARAH DUIT RAKYAT MALAYSIA.BAGI SAYA SEPATUTNYA BANGUNAN PARLIMEN DI BOMKAN SEPERTI NEGARA-NEGARA LAIN.

    BalasPadam