Isnin, September 26, 2011

HELIKOPTER MAINAN KAWALAN JAUH DIGUNAKAN UNTUK KEGIATAN PENYELUDUPAN

Helikopter mainan diguna untuk tujuan penyeludupan

PASUKAN polis Thailand menunjukkan sejumlah barangan yang diikat bersama helikopter mainan kawalan jauh yang terjatuh di luar penjara Khao Bin, semalam.

BANGKOK 25 Sept. - Penjenayah dan banduan di Thailand dipercayai menggunakan helikopter mainan kawalan jauh untuk tujuan penyeludupan dan menyelia kegiatan jenayah ketika mereka menjalani hukuman di penjara.

Perkara ini terdedah apabila polis menemui serpihan helikopter mainan kawalan jauh yang jatuh di luar kawasan sebuah penjara di negara ini yang dipercayai digunakan untuk menyeludup telefon bimbit kepada banduan.

Bangkok Post melaporkan, serpihan tersebut ditemui di kawasan ladang ubi kayu kira-kira 500 kilometer dari penjara Khao Bin yang dikawal ketat di wilayah Ratchaburi.

Sehubungan itu, polis sedang mencari pemilik helikopter tersebut bagi tujuan siasatan.

Helikopter mainan itu dipenuhi tujuh telefon bimbit, empat telefon satelit, enam kad SIM dan lapan bateri telefon yang dianggarkan bernilai AS$100,000 (RM300,000).

Polis menyatakan nilai tersebut boleh mencecah sehingga AS$333,333 (RM999,999) sekiranya barangan itu diseludup ke dalam penjara.

Telefon bimbit mencatatkan permintaan tinggi di kalangan banduan seperti pengedar dadah bagi membolehkan mereka terus menyelia kegiatan jenayah ketika menjalani hukuman di penjara.

Penggunaan telefon bimbit di penjara-penjara Thailand adalah dilarang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan