Rabu, Ogos 31, 2011

SABAH NEGERI MERDEKA…

SABAH

MERDEKA... MERDEKA... MERDEKA...

“When we talk about independence, we’re actually referring to the Tanah Melayu independence and Sabah independence both of which are two different historical facts,”

Sabah gained independence on August 31, 1963 and from then on it ruled as a sovereign nation for 16 days before deciding to join Sarawak, Singapore and Tanah Melayu to form Malaysia on September 16, 1963,”

“it was the former leaders’ struggle that Sabah and Sarawak are celebrating its 48th independence this year.”

“We have so many to be thankful for. Therefore, it is important that we reflect the struggle of the real heroes. It was not an easy task to free the nation from the clutches of our enemies,”

20 ulasan:

  1. wah... nice info... maju sabah... :)

    BalasPadam
  2. Sabah memerlukan lebih banyak kuasa autonomi.

    BalasPadam
  3. Harap Sabah akan dipimpin oleh parti tempatan dan juga pemimpin kita sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Sdra Jinak, Para pemimpin di sabah orang Amerika ke? Atau Dtok Masidi, Dtok Ewon, Dtok Siringan dn YB Dr. Joachaem tu orang Pelipin Ke?

      Padam
  4. Ini kami sudah tau, pastikan info ini dikhabarkan kepada pelajar2 disekolah. Hal ini kerana dulu2 masa sekolah saya tidak tahu pun tentang perkara ini. Bila sudah kerja baru terbuka minda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdra sekolah tahun berapa? Atau sdra tidak minat sejarah kot? Di SK sudah di ajar sejarah tentang kemerdekaan sabah melalui Malaysia ma.Tapi sabah merdeka sebelum masuk Malaysia tidak tau lah.

      Padam
  5. Tidak pasti jika dalam buku sejarah sudah dimasukkan tentang fakta ini??!!

    BalasPadam
  6. Diminta agar sejarah tidak diputar belit dan fakta tetap akan menjadi fakta.

    BalasPadam
  7. hanya kemerdekaan dari belenggu penjajahan orang2 asing.

    BalasPadam
  8. bagi negeri Sabah, penjajahan dalam aspek2 yang lain masih jelas dilihat. mungkin ada yang setuju dengan pendapat saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin juga lah kalau kita fikirkan sabah for sabahan tpi kalau kita fikirkan bahawa sabah adalah salah satu negeri dalam malaysia bagi saya TIDAK cuma perlu ada perubahan2 atau penambahbaikan atau peralihan kuasa dalam mana2 asapek tetapi dengan perbincangan atau perundingan yang formal ,baik ,bijak dan bersih.

      Padam
  9. Setuju dengan Edelweiss. Sama ada dalam keadaan sedar atau tidak, Sabah sebenarnya masih 'dijajah'.

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh boss maksud kamu mugkin kamu mau macam Syarikat yg Syarikat kau punya dan boss kau lah juga? dan pekerja saudara2,adik2 'anak2 lah kan?

      Padam
  10. Apa yang diajar di sekolah belum memadai. Kena banyakkan membaca kerana sebahagaian fakta sebenar disekat.

    BalasPadam
  11. fakta2 ini perlu disampaikan kepada generasi muda kita.. mungkin lagi bagus jika ada pihak yang sudi menerbitkan buku sejarah khas untuk Sabah sebagai rujukan rakyat di negeri ini..

    BalasPadam
  12. kita semua perlu memahami sejarah untuk kita mengetahui apa yang berlaku pada masa lalu.

    BalasPadam
  13. Sabah memang merdeka sudah pun. Sejarah haruslah sumber dari fakta dan bukannya direka-reka semata-mata.

    BalasPadam
  14. Saya rasa macam silap bah title, it should be "Sabah Negara Merdeka" becoz we already merdeka so Sarawak is Negara Sarawak too same like Singapore. 3 negara membentuk Malaysia ^_^v Why Sabah been called as negeri?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidak tau lah bro,tetapi istilah bahasa melayu memang begitu bahawa mana2 negeri yang termasuk dalam satu negara besar di panggil NEGERI.United States of Amerika (USA)50 buah negeri yg besar2 bersatu sedangkan malaysia hanya 14 negeri itu pun yg kecil2.So i don't understand u may be u don,t know the real story or history about North Borneo or SABAH

      Padam