Selasa, Julai 12, 2011

Pembantu rumah pura-pura mati

Pembantu rumah pura-pura mati, agensi diarah bayar ganti rugi

KISAH pembantu rumah yang melarikan diri ataupun mencuri sudah biasa kita dengar, namun berlainan pula dengan seorang pembantu rumah warga Kemboja yang berpura-pura mati untuk mengelak daripada membuat kerja rumah.

Tidak tahan dengan gelagat pembantu rumah tersebut, majikannya bertindak membuat laporan polis dan meminta agensi pekerjaannya itu mendapatkan pengganti pembantu rumah yang baharu.

Bagaimanapun permintaan Chong Siang Kai, lewat 30-an, mengadu masalah itu ke agensi terbabit tidak dilayan, sebaliknya pembantu rumah itu dihantar semula ke negara asal tanpa sebarang ganti rugi diberikan kepada majikannya.

Tidak berpuas hati dengan sikap lepas tangan itu, Siang Kai memfailkan tuntutan terhadap Agensi Pekerjaan Century Maid Sdn. Bhd. di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di Putrajaya.

Pada pendengaran kes itu baru-baru ini, Siang Kai memberitahu, agensi tersebut membekalkannya seorang pembantu rumah warga Kemboja pada November tahun lalu dengan bayaran RM8,500 termasuk gaji RM550 sebulan selama enam bulan.

Bagaimanapun, selepas beberapa bulan bekerja, pembantu rumah itu telah cuba melarikan diri dari rumah selain enggan melakukan kerja yang disuruh.

''Kami pernah bawa dia ke agensi tersebut semula untuk mendapatkan khidmat kaunseling, namun, seorang kakitangan agensi itu bertindak melampau dengan menampar dan menumbuk mukanya sehingga berdarah.

''Kemuncaknya, pada 20 April lalu apabila saya jumpa dia seolah-olah tidak bernyawa dengan sebotol racun serangga dijumpai berhampirannya, tetapi mujurlah ia hanya lakonan selepas dia mengakuinya sendiri,'' kata lelaki tersebut.

Siang Kai memberitahu, permintaannya untuk mendapatkan pengganti ditolak dengan alasan tempoh jaminan setiap pembantu rumah hanya tiga bulan.

Selepas mendengar keluhan Siang Kai, Presiden TTPM, Maznah Haron memerintahkan agensi pekerjaan itu membayar balik RM1,060 kepada penuntut dalam tempoh 14 hari dari tarikh perintah itu dikeluarkan kerana gagal menyediakan pembantu rumah yang sihat dari segi fizikal dan mental.

9 ulasan:

  1. macam2 ragam pmbantu rumah warga asing ni, hingga sanggup nak berpura-pura mati. agensi pekerjaan harus membayar ganti rugi kepada majikan kerana membekalkan pembantu rumah yang byk kerenah.

    BalasPadam
  2. Macam-macam masalah yang boleh berlaku kalau mengambil pembantu rumah.

    BalasPadam
  3. memang pembantu rumah tu tak sihat dari segi fizikal dan mental. kenapa pula sampai nak cari kerja di luar negara kalau tak reti buat kerja dan malas pula tu.

    BalasPadam
  4. agensi pekerjaan perlulah lebih bertanggungjawab dan membekalkan pembantu rumah yang benar-benar sihat dan mahu bekerja.

    BalasPadam
  5. Kalau dah tahu pemalas, kenapa pilih kerja ini? Rugi saja bayar sama orang malas.

    BalasPadam
  6. ba kalau tidak mahu jadi pembantu rumah, balik ke negara asal dan cari kerja lain..

    BalasPadam
  7. Kelawarnya. Pura2 mati untuk mngelak buat keja2 rumah. Buat apa jadi pembantu rumah.

    BalasPadam
  8. Ini kerana Agensi itu sendiri yang hanya fikirkan keuntungan tapi perkhidmatan yang buruk.

    BalasPadam