Jumaat, Jun 24, 2011

PEMILIK RESTORAN NASI KANDAR KERUGIAN RM1.5 JUTA, RUMAH DISAMUN SUSPEK WARGA INDONESIA

Pemilik restoran nasi kandar kerugian RM1.5 juta, rumah disamun suspek warga Indonesia

KUALA LUMPUR 23 Jun - Kejadian samun membabitkan kediaman ahli perniagaan bertaraf jutawan semakin menjadi-jadi apabila sebuah lagi banglo milik seorang pemilik restoran nasi kandar terkenal pula dipecah masuk penjenayah, awal pagi ini.

imageSebelum ini, dua banglo milik usahawan wanita terkenal iaitu jutawan produk kecantikan Natasya, Datin Muniroh Kassim serta pengasas produk herba dan kosmetik Sendayu Tinggi, Rozita Ibrahim dimasuki penjenayah mengakibatkan masing-masing kerugian RM500,000 dan RM100,000.

Dalam kejadian terbaru di Jalan PJU/10, Kota Damansara, Petaling Jaya dekat sini pagi ini, pemilik restoran terbabit kerugian kira-kira RM1.5 juta apabila penjenayah melarikan barang-barang berharga disimpan di rumahnya termasuk emas yang difahamkan seberat enam kilogram.

Difahamkan, restoran milik mangsa yang difrancais boleh didapati di sekitar Lembah Klang termasuk Petaling Jaya dan Shah Alam dekat sini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd. Adnan Abdullah berkata, sekumpulan tujuh lelaki bersenjatakan parang telah memasuki rumah mangsa pada pukul 5.30 pagi semasa penghuninya sedang nyenyak tidur.

Katanya, mereka memasuki rumah itu mengikut tingkap atas pintu gelongor yang tidak ditutup.

Beliau berkata, mangsa bersama isteri dan anak-anaknya kemudian diikat dengan kain dan tali pengecas telefon bimbit sebelum dikumpulkan di bilik tidur utama rumah berkenaan.

"Suspek dipercayai warga Indonesia kerana bertutur dalam bahasa Indonesia kemudian menggeledah rumah mangsa untuk mencari barang-barang berharga.

"Antara barang-barang dilarikan dari rumah mangsa adalah barang kemas berjumlah RM750,000, wang tunai RM15,000, seutas jam tangan jenama Rolex berharga RM25,000 dan beberapa telefon bimbit," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Beliau berkata, keluarga ahli perniagaan itu bernasib baik kerana salah seorang daripada mereka berjaya membukakan ikatan tangannya sebelum membantu melepaskan yang lain.

Katanya, kesemua mereka tidak mengalami kecederaan dalam kejadian itu.

Tambahnya, kejadian itu kemudian dilaporkan kepada polis yang menyiasat kes tersebut di bawah Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan.

13 ulasan:

  1. Negara tidak aman dibuat sampah masyarakat seperti ini. Terutamanya warga asing.

    BalasPadam
  2. Sekali lagi warga asing. Hari2 ada saja laporan jenayah mengenai mereka. Entah polis akan dapat menangkap mereka ataupun tidak.

    BalasPadam
  3. Sistem keselamatan rumah dan kawasan rumah mangsa tak berfungsu kah<

    BalasPadam
  4. Mereka semakin berani untuk mencuri. Rondaan polis saya rasa adalah perlu bagi semua kawasan.

    BalasPadam
  5. Betapa kita lakukan kebaikkan terhadapa pendatang asing ini, mereka tidak pernah menghargai malah tergamak melakukan kejahatan kepada penduduk tempatan.

    BalasPadam
  6. wang boleh dicari tapi nyawa tak akan diperoleh untuk kedua kalinya. mujurlah tiada kecederaan berlaku dalam kejadian ni. saya pasti penyamun tu akan segera diberkas.

    BalasPadam
  7. Ini la salah satu sebab mengapa kita harus kurangkan jumlah pendatang asing di negara kita...masa dulu populasi pendatang ni kecil saja...tapi sekarang dah meningkat macam2 jenayah diorang berani buat!

    BalasPadam
  8. harap pihak polis akan dapat menangkap penjenayah tersebut dan hukuman yang setimpal akan dikenakan.

    BalasPadam
  9. Nampaknya penyamun ini semakin menjadi-jadi. Pihak polis tidak boleh berdiam lagi.

    BalasPadam
  10. anggota polis tidak mampu menjaga semua rakyat di negara ini, melainkan rakyat sendiri perlu sentiasa berhati2 dan mengambil apa sahaja langkah2 untuk keselamatan..

    BalasPadam
  11. Warga asing memang punca kepada segala masalah.

    BalasPadam
  12. Ternyata dengan jelas, kebanyakkan kes pecah rumah atau jenayah lain banyak melibatkan warga asing. Kerajaan harus berbuat sesuatu..

    BalasPadam
  13. kemasukkan warga asing di negara ini harus dikawal ketat.

    BalasPadam