Khamis, Julai 29, 2010

LAPORAN UMS DAN DEIA : RELEVENSI?

Saintis Marin UMS Dapati Batu Karang Di Teluk Sepanggar Alami Kelunturan

"Kelunturan akibat tekanan bukan saja menjejaskan karang keras tetapi juga yang lembut seperti 'sea anemone dan lain-lain hidupan marin tanpa tulang belakang yang bersimbiosis dngan zooxantela,"

"Endapan akibat kegiatan di darat yang dibawa ke laut semasa hujan lebat memburukkan lagi kekeruhan air dan melitupi karang. Di bawah keadaan ini, karang yang sudah dilemahkan oleh suhu air yang tinggi tidak mampu menghadapi tekanan yang diakibatkan keadaan itu,"

"Bagi peringkat tempatan, kita patut mengurangkan tekanan di kawasan pantai ekosistem marin serta mempercepatkan pembangunan kawasan marin yang dilindungi.

Kerugian daripada aspek ekonomi akibat kehilangan habitat marin adalah besar, justeru ianya layak dipertimbangkan kerajaan untuk menggubal polisi pemuliharaan ekosistem marin yang berdaya maju daripada segi ekonomi serta diterima masyarakat.

Pengarah Institut Penyelidikan Marin Universiti Malaysia Sabah (UMS) Prof. Dr Saleem Mustafa

Prof. Dr. Saleem Mustafa

----

Teliti Semula Laporan DEIA, Kata Musa

Laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar Terperinci (DEIA) terhadap cadangan loji kuasa arang batu di Lahad Datu akan diteliti semula,

Meminta Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri Datuk Masidi Manjun meneliti laporan DEIA itu bagi memastikan ia disediakan dengan betul.

Ini berikutan dakwaan terdapat kesilapan dalam laporan DEIA itu,

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman

----

Many mistakes in the coal plant DEIA, says WWF

Green Surf Wants Report On Proposed Coal-Fired Plant Re-Done

-----

Green SURF

18 ulasan:

  1. jika tidak mahu masalah yang berlaku di Teluk Sepanggar berulang atau mungkin lebih teruk lagi, kerajaan negeri dan persekutuan perlu berhati2 dan meneliti semula cadangan pembinaan logi arang batu di Lahad Datu.

    BalasPadam
  2. Pengajian dan pemantauan diperlukan supaya laporan tersebut adalah tepat dan berdasar.

    BalasPadam
  3. Jika masalah sebenar telah dikenal pasti, cari cara untuk menyelesaikan masalah tersebut. Pastikan ianya adalah satu perancangan yang menjerus untuk penyelesaian tersebut.

    BalasPadam
  4. kajian bagi mencari penyelesaian terbaik perlu dilakukan bagi mengelakkan batu karang daripada terus terjejas.

    BalasPadam
  5. perancangan rapi perlu ada bagi menjaga batu karang dari terus musnah.

    BalasPadam
  6. I may suggest diff approach to tackle both issues.

    BalasPadam
  7. kerjasama haruslah ada dari UMS dan DEIA untuk mendapatkan satu keputusan yang terbaik. So, buatlah kajian lebih terperinci untuk semua ini.

    BalasPadam
  8. kajian dan penyelesaian segera perlu dilakukan bagi memastikan batu karang tidak mengalami kemusnahan..


    langkah meneliti kembali laporan DEIA adalah merupakan tindakan yang wajar..

    BalasPadam
  9. It would be a waste of efforts if we can't save the corrals. Besides, DEIA reporst ought to be reviewed again.

    BalasPadam
  10. selamatkan batu karang dari kemusnahan!

    BalasPadam
  11. climate change yang menyebabkan coral bleaching adalah benar dan telah berlaku yang dikenalpati menyebabkan kemusnahannya. so adalah tugas manusia bagaimana untuk meminimakan kerosakan kehidupan coral tersebut.

    BalasPadam
  12. No corals, no attraction and treasure. Time to save it from destruction.

    BalasPadam
  13. Please make sure any studies conducted are correct and relevant.

    BalasPadam
  14. The wrong information can cause a very big impact towards the environment. I hope the study is responsible and correct.

    BalasPadam
  15. harap masalah ini dpt diselesaikan.

    BalasPadam
  16. memang peihak tertentu akan mencari penyelesaian yang terbaik untuk kes ini. Apa pun rakyat harus memberi sokongan berkaitan hal ini sekiranya memberikan kebaikan kepada semua.

    BalasPadam
  17. konflik antara pembangunan dengan alam sekitar adalah perkara yang sukar dielakkan. kadangkala kita perlu korbankan sesuatu yang kita sayang demi untuk mengejar pembangunan kerana ramai masyarakat bakal menikmati perubahan dari segi taraf hidup melalui pembangunan tersebut. so tidak terkecuali juga tentang isu coal dan alam sekitar ini..

    BalasPadam
  18. penyelesaian terbaik untuk menyelesaikan perkara ini ialah 'pengorbanan'. maksudnya kita kena korbankan alam sekitar kerana ingin berkorban untuk meningkatkan taraf hidup rakyat jelata. perlaksanaan coal adalah untuk meningkatkan kadar keupayaan tenaga elektrik kita yang sekaligus boleh menjana pekerjaan dan peluang pelaburan baik dari syarikat luar. so banyak benda kena berkorban dan sukar untuk elakkan konflik tersebut!

    BalasPadam