Rabu, Julai 07, 2010

MASAALAH DISIPLIN PELAJAR SEMAKIN TENAT?

Polis Kenalpasti Sepuluh 'Sekolah Panas' Di Kuala Lumpur

"Berikutan banyak kes jenayah dan sosial berlaku membabitkan pelajar sekolah, kami bertindak mengenalpasti sekolah panas agar kami dapat memberi fokus dan menjalankan kempen pencegahan jenayah secara kerap di sekolah-sekolah berkenaan.

"Kami tidak mahu umumkan sekolah mana yang terlibat kerana ia tidak elok untuk imej dan reputasi sekolah berkenaan,"

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman

----------------------

MB Perlis Ingatkan Ibu Bapa Supaya Tidak Terlalu Mencampuri Urusan Guru Disiplin

Sikap ibu bapa pada masa ini yang sering cenderung untuk mempersoalkan tindakan guru dalam mendisiplinkan anak mereka akan menjejaskan pembentukan masyarakat yang berkualiti.

Sebagai bekas guru, beliau amat memahami tugas berat para guru sekarang kerana disebalik mahu memastikan kejayaan akademik para pelajar dan membentuk disiplin, mereka juga berhadapan dengan tindakan ibu bapa.

"Semasa belajar di Sekolah Inggeris Derma Kangar, saya masih ingat bagaimana saya dirotan oleh pengetua sekolah ketika itu semata-mata kerana saya tidak boleh bertutur bahasa Inggeris.

Ibu saya tidak menentang tindakan itu dan akhirnya saya terus berusaha menguasai bahasa itu,"

Menteri Besar Perlis Datuk Seri Dr Md Isa Sabu

--------------------------------

Pelacur pelajar sekolah

"Siasatan awal mendapati sindiket ini telah beroperasi sejak Mei lalu dan menjadikan pelajar sekolah sebagai pelacur.

"Setakat ini, polis mengesan hanya tiga pelajar sekolah menjadi mangsa sindiket pelacuran ini,"

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka, Asisten Komisioner Mohd. Adnan Abdullah

---------------------------------

3 pelajar serang rakan kena tindakan disiplin

Tiga pelajar perempuan yang menyerang seorang rakan persekolahan mereka dalam kejadian di Tumpat Rabu lalu, kini berdepan tindakan disiplin, termasuk boleh dibuang dari sekolah.

Susulan laporan polis yang dibuat mangsa, tiga pelajar berusia 15 dan 17 tahun itu turut disiasat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kecederaan, yang jika disabitkan kesalahan boleh dipenjara sehingga setahun atau denda hingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

Ketua Sektor Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan JPN Kelantan, Ismail Wahab

12 ulasan:

  1. saya rasa lebih baik pelajar2 yang mempunyai masalah disiplin ini dihantar ke sekolah Henry Gurney.. mereka boleh belajar seperti biasa namun kehidupan mereka lebih kepada seorang banduan.. cara ini lebih berkesan untuk pelajar2 yang bermasalah.

    BalasPadam
  2. Masalah disiplin pelajar sememangnya dah merosot kebelakang ini. Tindakan tegas diperlukan untuk menyelesaikan masalah ini.

    BalasPadam
  3. pelajar sekarang tak lagi seperti pelajar dahulu, ini juga berpunca dari sikap ibu bapa yang sambil lewa dalam mendidik anak2. mereka seharusnya bekerjasama dgn guru untuk mendisiplin anak2 mereka.

    BalasPadam
  4. bagi saya senua pihak perlu berkerjasama dalam membantu menyelesaikan masalah disiplin yang timbul..ibu bapa,guru-guru dan masyarakat sekeliling perlu ambil tahu terhadap masalah berkaitan pelajar..

    BalasPadam
  5. This is a serious matter, I hope the related authorities and the Education ministry will take necessary action.

    BalasPadam
  6. What have happened to students nowadays especially the female students?! There are getting out of control. Smoking, bullying, getting into fights, fornication, running away from home,abortion,abandoning babies, getting involved in prostitution..what more?!PIBG meeting should be held as often as possible to discuss how to overcome stundents' discipline issues. Its important that the parents cooperate with the teachers.Apart from that, motivation talk should also be held as often as possible.

    BalasPadam
  7. What have happened to students nowadays especially the female students?! There are getting out of control. Smoking, bullying, getting into fights, fornication, running away from home,abortion,abandoning babies, getting involved in prostitution..what more?!PIBG meeting should be held as often as possible to discuss how to overcome students' discipline issues. Its important that the parents cooperate with the teachers.Apart from that, motivation talk should also be held as often as possible.

    BalasPadam
  8. Seems like the students immoral and indiscipline are getting serious. It's better to curb it now rather than having it full blown on a critical stage.

    BalasPadam
  9. Budak zaman sekarang kan.. adoii, telebih tengok movie mungkin dorang ni samapai ciri2 kemalaysiaan tu hilang dah. huhuhu
    Harap2 hal ni akan dapat perhatian sewajarnya oleh pihak2 yg berkenaan.

    BalasPadam
  10. Haizz..budak zaman skarang sukar dikawal. Diharapkan guru2x mengambil tindakan disiplin terhadap budak2x nakal itu.

    BalasPadam
  11. tindakan yang dibuat oleh guru-guru adalah untuk kebaikan mereka juga. oleh itu ibubapa haruslah lebih faham dengan semua ini.

    BalasPadam
  12. Modenisasi meruntuhkan akhlak pelajar2 sekarang.

    BalasPadam