Jumaat, Ogos 24, 2012

KEHIDUPAN PANDALELA SAMA SEPERTI REMAJA BIASA

Kehidupan Pandalela Sama Seperti Remaja Biasa

KUCHING: Beliau adalah pemenang pingat Olimpik dan menjadi wanita pertama yang menyumbangkan pingat Olimpik untuk negara, tetapi Pandelela Rinong Pamg sama seperti remaja biasa pada masa kini.

"Saya suka K-Pop, Super Junior dan Wonder Girls. Saya peminat setia animasi Jepun," kata penerjun sensasi berusia 19 tahun ini dalam temu bual telefon dengan The Star dari London, Sabtu.

Pandelela mencatat sejarah memperolehi pingat gangsa dalam acara platform 10m pada hari Jumaat.

"Selepas melihat keputusan, saya sangat beremosi dan menangis. Saya bercakap di telefon dengan bapa saya serta-merta. Beliau mengucapkan tahniah kepada saya dan berkata semua makcik dan pakcik saya menonton aksi saya di TV di Kuching," katanya.

Gadis Bidayuh itu bagaimanapun berkata dia berasa amat sedih kerana ibu bapanya tidak berada di sisinya pada saat yang penuh bermakna dalam hidupnya.

Ibunya Hertini Lamin, 44, yang ditaja ke London dari 5 Ogos hingga Khamis dalam perjalanan pulang ketika anak perempuannya bertanding dalam perlawanan akhir.

Pandelela berkata keluarganya, yang tinggal di sebuah kampung berhampiran Bau kira-kira 40km dari sini, cuba menceburi bidang perniagaan restoran.

Dibesarkan dalam keluarga yang agak miskin, dia menghabiskan masa kanak-kanaknya dengan mengikut bapanya seorang buruh yang dibayar gaji harian, dari satu tapak pembinaan ke tapak yang lain.

Pembawa bendera kontinjen kebangsaan pada pembukaan Olimpik London mempunyai semangat membara: untuk bercakap dengan seorang lagi pemenang pingat Malaysia Olimpik London, Datuk Lee Chong Wei, yang kalah tipis untuk memenangi pingat emas dalam perseorangan badminton lelaki akhir.

"Chong Wei adalah inspirasi kepada saya. Saya melihat permainan secara langsung di TV. Saya mahu beritahu dia tak mengapa jika kita tidak boleh menjadi yang terbaik, tetapi kita telah memberi yang terbaik. "

Dipanggil Lulu oleh rakan-rakannya, Pandelela berkata beliau merancang untuk meneruskan pelajaran dan terus memberi tumpuan kepada acara terjun.

"Saya merancang untuk mengikut jurulatih saya Yang Zhuliang ke Australia. Beliau memberitahu kami beliau mahu kembali ke rumahnya di Australia," kata Pandelela, yang telah membuat rayuan kepada Majlis Sukan Negara untuk mengekalkan khidmat Yang.

Oleh YU JI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan