Selasa, April 17, 2012

MASIDI URGED TO VISIT VILLAGES TO SEE POVERTY PROOF

Masidi urged to visit villages to see poverty proof

masidi-jalibinRANAU April 17, 2012: STAR Ranau divisional head Jalibin Paidi has invited Karanaan assemblyman Datuk Masidi Manjun to visit several villages in Ranau to prove that it is the poorest district in Sabah.

“Masidi can follow our trip to Kampung Lipasu, or take the route to Kampung Lipantai or even to Kampung Tungou, so that along the way we may see all the hard evidences and living testimonies of poverty in Ranau.

“I may also take Masidi from Kampung Randagong to Kampung Tudan. Or we may also take the trips to Kaingaran and Kargasan or up to Tinanom for more evidences,” Jalibin said in a statement yesterday.

He was responding to Masidi’s challenge to him get his facts right before claiming that Ranau could be Sabah’s poorest district.

Being a veteran politician, Jalibin said Masidi should instead ask the Federal Government why Sabah’s more than RM35 billion collected annually in taxes by the Federal had contributed so little to the villagers.

He said the cabotage policy had ruined the villagers and thousands of youths from Ranau were in Peninsular Malaysia seeking jobs because there were no job opportunities here in Sabah.

“It has been 49 years of independence and yet many more families in Ranau, and I believe elsewhere in Sabah, still live in poverty.

“If Masidi takes up my offer, he would see many, many Sabahan families in Ranau still collect firewoods from the forests to cook their meals, get water supply from rivers or wells, those houses lit only by oil lamp, dilapidated schools and community halls, don’t mention phone lines and electricity and roads,” he said.

Masidi, who is also Tourism, Culture and Environment Minister, replied that the government had never denied the fact that poor people could be found all over Sabah, including Ranau.

He said the government was doing all it could to eradicate hardcore poverty with programmes that were well publicised.

“However, we are not idealists who like to paint a good picture just to soothe the feelings of the people or make promises which are practically impossible to fulfill,” he said.

He added that there was no easy solution to poverty and he doubted that there could be a thing as total poverty eradication.

40 ulasan:

  1. Kemiskinan ini memang berlaku di Sabah, tetapi persoalan Masidi adalah sama ada Ranau betul-betul negeri yang termiskin di Sabah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang betul, tidak dinafikan bahawa memang ada kemiskinan di Sabah. Tapi saya tidak bersetuju Ranau adalah yang termiskin.

      Padam
    2. Sepatutnya Jalibin menyertakan sekali bukti2 berbentuk angka semasa mengeluarkan dakwaan ini. Jika hanya melalui pemerhatiannya sendiri saja, itu tidak cukup untuk membuktikan yang Ranau adalah daerah yang termiskin. Sebelum ini, ada juga yang mengatakan bahawa Kota Belud yang merupakan daerah yang termiskin.

      Padam
    3. Masalah termiskin bukan isunya, yang penting, masalah ini mendapat perhatian yang wajar dan berkeupayaan untuk diperbaikinya.

      Padam
    4. Memang masih ada kemiskinan di Sabah, namun kerajaan sentiasa memastikan agar rakyat yang susah akan di bantu dengan segera.

      Padam
  2. Bukan satu perkara yang senang untuk membasmi kemiskinan, ini memerlukan kerjasama antara rakyat dan kerajaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kemiskinan berlaku dimana-mana saja di dunia..usaha dan kerjasama yang berterusan secara timbal balik antara kerajaan dan rakyat adalah perlu untuk membasmi kemiskinan...rasanya kemiskinan tidak akan dapat dihapuskan sepenuhnya namun ianya boleh dikurangkan..

      Padam
    2. Kerajaan Sabah juga sedang berusaha untuk membasmi kemiskinan dengan memberikan bantuan kewangan, subsidi, program latihan dan lain-lain untuk rakyat miskin. Terpulanglah kepada rakyat untuk mengambil peluang ini.

      Padam
    3. Kursus 1-Azam iaitu latihan di bawah program pembasmian kemiskinan 2011 telah mengadakan kursus jahitan kepada mereka yang tergolong dalam miskin, miskin tegar, mudah miskin dan ibu tunggal di Sabah pada Februari tahun lalu.

      Padam
    4. Kemiskinan bukan boleh di selesaikan dalam masa yang sigkat, perlu kerjasama dari semua pihak, bukan hanya pandai mengkritik sahaja.

      Padam
  3. Datuk Masidi said over 90% of villages now enjoy electricity supply and he confident that rate achieve 100%. Upgrading of major trunk roads is also in progress. There are still more to do, but it cannot be achieved by mere sloganeering or making empty promises. Leadership is about doing what is right not playing to the political gallery with popular rhetorics

    BalasPadam
    Balasan
    1. usaha-usaha kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat sentiasa dipandang serong oleh pembangkang..rakyat janganlah terkeliru atau terpedaya dengan mainan politik pembangkang..

      Padam
    2. Usaha membasmi kemiskinan perlulah dilakukan langkah demi langkah, bukan senang untuk membasmi kemiskinan dalam satu tahun ataupun dua tahun. Saya yakin kerajaan sedang berusaha mengambil inisiatif untuk membaik pulih kualiti kehidupan rakyat.

      Padam
    3. Pembangkang hanya pandai mengkritik sahaja, sedangkan kerajaan berusaha untuk membasmi kemiskinan.

      Padam
  4. di tambunan juga ada yang masih menggunakan kayu api, menggunakan air dari perigi dan mata air dan sebagainya...adakah tambunan juga merupakan daerah termiskin di sabah? jalibin boleh jawab kah?

    BalasPadam
  5. kerajaan sentiasa berusaha untuk memberikan apa yang kurang kepada rakyat namun usaha ini memerlukan masa, kos, tenaga kerja yang banyak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Usaha ini bukan bergantung kepada kerajaan tetapi rakyat sendiri juga harus berusaha.

      Padam
    2. Usaha juga perlu ada daripada rakyat sendiri, jangan terlalu bergantung dengan kerajaan.

      Padam
  6. kalau ada yang kurang/ yang perlu, rakyat boleh kemukakan kepada kerajaan melalui wakil rakyat, pejabat daerah dll...segala peruntukkan yang dikeluarkan oleh kerajaan dalam bajet 2012 dan bajet2 sebelumnya adalah untuk rakyat..

    BalasPadam
  7. I wonder if Jalibin has been to other district of sabah. Claiming Ranau as the poorest district just because of what he observe there doesn't make Ranau the poorest.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Before Jalibin open his mouth saying that Ranau is the poorest district, he should go to other district to compare.

      Padam
    2. Jalibin mengeluarkan keyataan tanpa bukti yang kukuh, ini hanya untuk tujuan menjatuhkan pemimpin BN sahaja.

      Padam
  8. Poverty don't just solve in one day. it takes time. Think logically la, there are many district in sabah.

    BalasPadam
  9. Rasanya Jalibin membuat dakwaan ini agar memberi persepsi buruk rakyat terhadap pemimpin2 BN di Ranau.maka itu rakyat akan mengalihkan sokongan mereka. STAR perlu ingat bahawa mereka belum mencapai usia setahun jagung pun di Sabah, fikir apa yang sudah mereka buat untuk rakyat Sabah berbanding kerajaan sekarang.

    BalasPadam
  10. Cari punca masalah dan cari cara penyelesaian. Ini lebih penting dari berbincang dan mengheboh-hebohkan isu ini.

    BalasPadam
  11. Kempen membasmi kemiskinan harus dibuat khas kawasan perkampungan dan pedalaman. Peruntukan yang wajar harus juga diberi untuk projek naik taraf.

    BalasPadam
  12. Budaya turun padang harus diamalkan agar lebih memahami keadaan sebenar rakyat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Agree to kelly, turun padang dan memahami keadaan sebenar rakyat.

      Padam
  13. Masalah kemiskinan bukan sahaja tanggungjawab kerajaan malah rakyat sendiri juga harus berusaha agar tidak terlampau bergantung kepada kerajaan.

    BalasPadam
  14. “It has been 49 years of independence and yet many more families in Ranau, and I believe elsewhere in Sabah, still live in poverty."

    Bukan sahaja Ranau, banyak tempat masih dalamn kemiskinan, harus mengambil langkah yang bijak untuk mengurangkan kadar kemiskinan.

    BalasPadam
  15. Lets give the government more time to address poverty, will see some outcome in shortcoming.

    BalasPadam
  16. Jika rakyat sendiri juga tidak berusaha, massalah kemiskinan tiada penyelesaiannya jika 100% bergantung kepada kerajaan.

    BalasPadam
  17. kemiskinan berlaku di mana2 sahaja, yang penting adalah usaha dalam membasmi kemiskinan.

    BalasPadam
  18. Harap pemimpin akan melihat sendiri kawasan yang dikatakan Miskin itu. Kita mahu ada penyelesaian selepas itu.

    BalasPadam
  19. Jalibin sudah buat kajian di seluruh Sabah ka?? jangan suka2 cakap Ranau daerah termiskin sedangkan dia sendiri belum pernah melawat daerah2 lain..

    BalasPadam
  20. Saya amat tidak setuju kalau sdra Jalibin katakan bahawa ranau adalah yg TERR..miskin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu bro.. saya sokong. Ko tau bro jalibin kasi tengo lagi budak orang ranau mengisap susu lembu mungkin orang dusun lah tu maksud dia kan bro ?? Tapi bro.. Si Jalibin pun orang dusun ranau bah.Betul bikin malu orang dusun be.Guranga betul ka di aki ku

      Padam
  21. Ko tu jalibin kc malu orang ranau.Ko bukan orang dusun ranau ka?? Lw ko tidak mau d ranau chau...laa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ala..bro jalibin tu orang lu sun dari utara china tu sebab dia berani kasi tengo anak dusun ranau isap susu lembu utk kasi besar anak,dan cakap ranau termiskin di sabah. Bukan kah mulau.

      Padam
  22. yang terbaru, si Jalibin ajak pula orang kampung di Ranau buat demo.. itupun beberapa orang saja yang datang dari 4 buah kampung.. terdesak kali dia ni mahu dapat sokongan..

    BalasPadam