Sabtu, Mac 03, 2012

GARA-GARA DESAKAN HIDUP PELAJAR TINGKATAN TIGA MELACURKAN DIRI UNTUK MENAMPUNG PERBELANJAAN SEKOLAH SERTA KELUARGA

Terdesak jual diri

sad tears for sabah

KOTA KINABALU March 3, 2012, Saturday: Gara-gara desakan hidup, seorang pelajar tingkatan tiga di sebuah sekolah menengah di sini sanggup menjadi pelacur semata-mata untuk mencari duit lebih bagi menampung perbelanjaan persekolahan serta keluarganya.

Difahamkan, remaja perempuan terbabit yang kini tinggal bersama ibunya selepas kedua-dua orang tuanya bercerai beberapa tahun lepas telah tiga kali diberkas di kawasan Kampung Air di sini kerana ‘menjual kehormatannya’ untuk mendapatkan wang.

Pelajar terbabit pernah ditahan kerana menjadi pelacur pada awal dan pertengahan tahun lepas dan yang terbaru ialah pada Selasa lepas di mana dia sekali lagi dicekup ketika ‘bersama’ pelanggannya juga di kawasan Kampung Air.

Dalam serbuan kira-kira jam 2 pagi itu, pelajar tempatan berumur 15 tahun itu dicekup ketika sedang melayan seorang pelanggan di salah sebuah di hotel terbabit.

Turut ditahan dalam serbuan itu ialah seorang bapa ayam berumur 22 tahun yang juga dipercayai abang tiri kepada remaja perempuan terbabit.

Timbalan Ketua Polis Bandaraya, Superintendan M. Chandra berkata tangkapan terhadap pelajar terbabit merupakan kali ketiga dibuat di mana sebelum ini dia juga pernah ditahan atas kesalahan sama di sekitar kawasan Kampung Air.

“Sebelum ini, pelajar terbabit pernah dicekup pada awal dan pertengahan tahun lepas juga kerana didapati menjadi pelacur dan kali ini, sepasukan polis dari cawangan D7 (Bahagian Kongsi Gelap, Perjudian dan Maksiat) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kota Kinabalu sekali lagi menahannya ketika dia sedang melayan pelanggannya,” katanya.

Chandra berkata demikian dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Kinabalu, Karamunsing di sini kelmarin.

Tambahnya, pihak polis kini masih lagi menjalankan siasatan terhadap pelajar terbabit dan dia juga akan dirujuk ke Jabatan Kebajikan.

“Tindakan polis pada kali ini ialah menghantar remaja terbabit ke Jabatan Kebajikan agar dia dapat menjalani kehidupan seperti biasa tanpa terdedah kepada jenayah terutama jenayah maksiat,” katanya.

Sementara itu, dalam satu lagi serbuan di hotel berasingan, seorang pelacur warganegara China berumur 44 tahun turut ditahan.

“Wanita terbabit juga ditahan ketika dia sedang memberi khidmat seks kepada pelanggannya dengan tujuan untuk mendapat bayaran,” katanya.

Kedua-dua kes itu disiasat mengikut Seksyen 372B Kanun Keseksaan.

----------------

Form 3 girl turns prostitute to finance schooling

9 ulasan:

  1. Too bad that some of the hardcore poor have to resort to these kind of desperate measures for money.

    BalasPadam
  2. The welfare department should try to help the girl in financial problems as well as counsel her in order to bring her towards the right path.

    BalasPadam
  3. sindiket dan aktiviti pelacuran harus dibanteras sehabisnya.

    BalasPadam
  4. byk lagi cara nak mencari duit selain melacur.

    BalasPadam
  5. Sedih juga bila mendengar perkara ini. Terpaksa melakukan semua ini cuma demi mendapat wang perbelanjaan menanggung keluarga dan pembelajaran.

    BalasPadam
  6. Insaflah dan cari kerja lain untuk menampung hidup.

    BalasPadam
  7. ada ramai lagi pelajar yang menghadapi kesempitan hidup, tapi tidaklah sampai terdesak melacur berkali2 sekalipun pernah beberapa kali ditahan pihak berkuasa..

    BalasPadam
  8. zaman ini mudah sangat seseorang individu itu menggunakan alasan DESAKAN HIDUP bagi melakukan perkara2 yang diluar kebiasaan.. macam la tidak ada jalan atau laternatif lain untuk keluar dari desakan hidup itu sehingga sanggup melakukan aktiviti yang ditentang dalam semua agama dan budaya kemasyarakatan di negara ini..

    BalasPadam
  9. Jangan2 pelajar itu sendiri yang ada masalah disiplin.

    BalasPadam