Sabtu, Februari 25, 2012

PROFIL FACEBOOK BANTU MAJIKAN PILIH PEKERJA

Profil Facebook bantu majikan pilih pekerja

Jumlah gambar, rakan lambangkan potensi kakitangan

LONDON 2012/02/25: Gambar serta profil seseorang dalam laman rangkaian web sosial Facebook mungkin dapat membantu bakal majikan untuk menetapkan sama ada orang berkenaan boleh menjadi pekerja yang baik.

Satu kajian terbaru menyatakan, majikan boleh mengetahui sejauh mana bagus seseorang itu untuk sesuatu pekerjaan berdasarkan kepada profil mereka di Facebook, lapor akhbar Daily Mail.

Dalam kajian berkenaan, penyelidik mengambil kira gambar, hobi dan bilangan rakan seseorang itu sebelum menjawab soalan mengenai ‘sejauh mana seseorang itu boleh diharapkan.’

Ini kerana, mereka mendapati wujud kaitan yang kukuh antara kejayaan seseorang dalam pekerjaan dengan beberapa elemen peribadi orang berkenaan yang didedahkan dalam laman Facebook.

Antaranya, termasuk bilangan rakan yang ramai, minat yang meluas dalam bidang tertentu selain gambar yang menunjukkan mereka kerap mengembara jauh, yang menunjukkan sejauh mana seseorang itu ‘sanggup mengambil langkah’.

Penyelidik juga mendapati bahawa gambar berparti secara keseluruhannya dilihat sebagai positif yang menunjukkan seseorang itu mudah bersosial.

Kaji selidik berkenaan dijalankan di Universiti Northeastern Illinois, Universiti Evansville serta di Universiti Auburn.

Penaja kajian turut meminta seorang profesor dan dua pelajar untuk melihat dan meneliti profil 56 pelajar lain.

Mereka meneliti setiap profil terbabit selama 10 minit dengan mengambil kira maklumat peribadi seperti gambar, komen, rakan dan minat.

Berdasarkan akhbar Wall Street Journal, mereka kemudian menjawab soalan mengenai personaliti seseorang itu, seperti ‘Adakah orang ini boleh diharapkan’ dan ‘Bagaimana kestabilan emosi orang ini?’

Enam bulan selepas itu, keputusan dibandingkan dengan penilaian majikan mengenai pemantauan pelajar berkenaan.

Penyelidik mendapati wujud hubungan kukuh antara prestasi kerja dengan markah yang diperoleh pelajar itu khususnya dari segi sikat berhati-hati, kebolehan dan ambil tahu.

Kajian berkenaan dilakukan ketika ada laporan mengatakan kemungkinan majikan meminta pemohon kerja mendedahkan kata kunci laman web Facebook masing-masing. – Agensi

12 ulasan:

  1. To some extent facebook does has it's functionality

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya rasa di Malaysia, majikan tidak akan menilai profil FB pekerja buat masa ini.

      Padam
  2. just disable the online game function (eg: angry bird)as well as the chat function only then this application will not have an effect on productivity.

    BalasPadam
  3. Apart from that there is a dark side of facebook .

    BalasPadam
  4. It was said that facebook sell their products' information (product being refered to us the users) to advertisement companies.

    BalasPadam
  5. That's why we don't have to pay subscription fee to facebook.

    BalasPadam
  6. They make their billions by selling our information...How you like me now? HAHAHA

    BalasPadam
  7. Kena update profil fb la ni. harap2 terpilih.

    BalasPadam
  8. tapi ada juga yang buat akaun fb yang palsu.

    BalasPadam
  9. Maka itu, berilah maklumat peribadi yang tepat.

    BalasPadam
  10. profil dalam FB bukan semuanya benar, jadi kena bijaklah dalam memilih.

    BalasPadam
  11. FB sememangnya perkara yang mudah untuk mendapatkan maklumat sebab itulah ada antara majikan mengunakan FB bagi perkara ini.

    BalasPadam