Isnin, Januari 30, 2012

TWO PERSONS CLAIMING TO BE SURGEONS TOLD A LOCAL RADIO STATION ON FRIDAY THAT THEY DOZED OFF WHILE PERFORMING SURGERIES!?

Health officials to probe sleepy surgeons

image KUALA LUMPUR Jan 29, 2012: Malaysian health officials will investigate claims by two alleged surgeons who told a local radio station they dozed off while performing surgeries, a report said Sunday.

Hasan Abdul Rahman (pic right), director general of health, said such doctors were liable to have their licenses suspended or removed from office by their hospitals.

“Such things will affect our image as we need competent doctors,” Hasan told the New Sunday Times newspaper. “The patients’ safety is our main concern.”

One of the two alleged doctors told a radio show Friday that he fell asleep while helping a surgeon perform an operation. A second caller said he dozed off while assisting an appendectomy.

10 ulasan:

  1. sebagai doktor mereka harus jalankan tugas mereka dgn baik terutamanya semasa melakukan pembedahan terhadap pesakit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. This behavior is negligent towards the safety of the patient. Disciplinary action should be taken against them

      Padam
  2. Keselamatan pesakit adalah keutamaan. Doktor dan team yang terlibat dalam operasi tu harus mematuhi etika kerja mereka.

    BalasPadam
  3. Perbuatan ini sememangnya tidak profesional dan membahayakan nyawa pesakit. Harap pihak hospital dan pakar perubatan akan memastikan perkara yang sama tidak berulang.

    BalasPadam
  4. Ini boleh membahayakan keadaan pesakit. Bukan tambah sihat, tambah sakit.

    BalasPadam
  5. Apa alternatif yang ada? Bila terlalu lama bekerja, memang akan mengantuk dan ia tidak dapat dielakkan. Walaubagaimanapun, isu ini serius kerana ia melibatkan pembedahan dan nyawa si pesakit.

    BalasPadam
  6. Kalau sudah Doctor mesti tahu tanggungjawab dan tugas mereka dengan jelasnya.

    BalasPadam
  7. kelalaian doktor/pakar bedah pasti akan mengundang bahaya kepada pesakit. patuhilah etika kerja.

    BalasPadam
  8. Kecuaian amatlah dikesali oleh pesakit. Maka lakukan kerja dengan lebih berhati-hati.

    BalasPadam
  9. tidur ketika merawat pesakit boleh dikategorikan sebagai satu kesalahan yang serius.. perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku.. saya harap kedua2 doktor yang melakukan kesalahan serius ini diberhentikan serta merta sebelum berlaku apap2 kejadian yang tidak diingini akibat kecuaian mereka..

    BalasPadam