Ahad, November 27, 2011

MALAYSIA MASIH DALAM KEADAAN PERANG DENGAN INDONESIA ?!

image Karpal: Kita masih dalam perang dengan Indonesia

Nov 26, 2011 : Walaupun parlimen menarik balik tiga pengisytiharan darurat pada Khamis, peguam Karpal Singh berkata pengisytiharan berkaitan Indonesia dan Konfrontasi masih wujud.

NONEPengerusi Nasional DAP Karpal Singh hari ini berkata bahawa Malaysia masih dalam keadaan perang dengan negara jiran Indonesia ekoran pengisytiharan darurat 1964 masih belum ditarik balik.

Katanya, pengisytiharan terhadap konfrontasi Indonesia itu tidak termasuk dalam tiga pengisytiharan yang ditarik balik di Dewan Rakyat pada Khamis.

Beliau menambah, pendirian kerajaan bahawa pengisytiharan secara tersirat ditarik balik dengan lulusnya pengisytiharan 1969 seperti dinyatakan dalam penghakiman Majlis Privi 1978 (Teh Cheng Poh lawan pendakwaraya).

Majlis Privi merupakan mahkamah tertinggi di negara ini pada waktu itu.

-------

Karpal: Proclamation of 1964 still valid

------------

500,000 PATI Dijangka Ambil Kesempatan Daripada Program Pengampunan Sabah

17 ulasan:

  1. Malaysians are peace loving people, we do not want war with anyone.

    BalasPadam
  2. Hope that the relationship between Malaysia and Indonesia will be maintained.

    BalasPadam
  3. Malaysia dan Indinesia adalah satu rumpun, seharusnya menjalinkan hubungan baik.

    BalasPadam
  4. cintailah keamanan, peperangan hnya membawa kemusnahan dan kesengsaraan.

    BalasPadam
  5. sekarang ini jika dilihat hubungan Malaysia dan Indonesia sebenarnya baik walaupun terdapat beberapa isu yang timbul.

    BalasPadam
  6. Daripada pemerhatian saya, Indonesia yang tidak dapat mengadaptasi kedamaian dan keamanan.

    BalasPadam
  7. semua pun menginginkan kita hidup dalam keadaan yang aman dan harmoni.

    BalasPadam
  8. Malaysia masih boleh bertolak ansur dengan Indonesia yang mana masih terdapat ramai Indonesian berkungjung di Malaysia dan keselamatan mereka terjamin.

    BalasPadam
  9. hanya jika tentera Indonesia berada di negara ini atau tentera Malaysia berada di Indonesia, barulah kita boleh katakan bahawa kita masih berperang dengan Indonesia.. memandangkan semua itu tidak berlaku, karpal Singh tidak patut menimbulkan isu ini..

    BalasPadam
  10. jika berlaku apa2 antara Malaysia dan Indonesia selepas ini, salahkan Karpal kerana cuba menghangatkan semula konfrontasi Malaysia-Indonesia..

    BalasPadam
  11. sedikit ketegangan yang timbul dalam hubungan Malaysia-Indonesia tidak perlu diapi2kan oleh pihak2 tertentu. nanti bila bertambah besar lagi susah nanti. berjiran lagi tu.

    BalasPadam
  12. di Indonesia ada rakyat Malaysia, di Malaysia pun lagilah banyak rakyat Indonesia. harap2 janganlah timbul kekecohan. berperang nanti.

    BalasPadam
  13. Tengok sajalah bola sepak baru2 ni. Jelas dapat dilihat siapa yang lebih bertamadun.

    BalasPadam
  14. Perang dengan Indonesia? Rasanya itu berkaitan sejarah lama. Yang penting kerajaan cuba mengeratkan hubungan antara negara jiran.

    BalasPadam
  15. Rakyat Indonesia seharusnya hormat akan lagu negara orang lain. Inikah sikap yang ada pada negara jiran kita.

    BalasPadam
  16. katalah apa saja; kita tidak boleh mengubah pendirian orang indonesia... dan mereka berupaya & mempunyai kelengkapan perang yang canggih... dan dengan bantuan "pati mereka" Malaysia akan tersungkur dalam masa 2 hari...

    BalasPadam
  17. kami orang indonesia di malaysia akan tetap bersama dengan saudara2 kami di tanah besar indonesia... kalu perang menjadi, kami akan buat apa yang patut dibuat oleh rakyat indonesia asli... ingat jawa, bugis, toraja dan banjar ada di mana2 di malaysia; sabah dalam genggaman dalam masa 40 menit saja.

    BalasPadam