Jumaat, September 30, 2011

60% INDONESIAN MIGRANT WORKERS WANT TO APPLY FOR MALAYSIAN CITIZENSHIP

63% of Indonesian migrant workers want to stay in Malaysia

image

KOTA KINABALU September 30, 2011: About 63 percent of 896 Indonesian respondents who participated in a study conducted in Tawau last year revealed that they wanted to continue living in Malaysia.

And 60 percent of total wanted to apply for Malaysian citizenship.

image The study focusing on Indonesian migrant workers in Tawau was carried out between November and December last year, said Datin Danna Ontol, who represented Sabah Economic Planning Unit director Datuk Ismail Abdullah at the seminar unveiling the finding of the study at a hotel near here yesterday.

The Indonesian respondents in the study gave the following reasons for wanting to stay on in Malaysia: ease in gaining employment in the country, lucrative salary offered and political stability.

The respondents are working at various sectors in Tawau, including plantation, manufacturing, service and construction.

----

Only 35% of Indonesian workers have health check

1 JUTA PATI TIDAK MAHU PULANG / 50% PERNIAGAAN DIKUASAI WARGA ASING

10 ulasan:

  1. 63% adalah jumlah yang ramai. harap kerajaan tegas dalam hal ini. Hanya mereka yang benar2 layak sahaja boleh meneruskan kehidupan mereka di M'sia.

    BalasPadam
  2. kewarganegaraan tak boleh diberikan dgn mudah kepada orang asing. ia menjejaskan penduduk tempatan.

    BalasPadam
  3. Setiap yang memasuki negara perlu ada pemeriksaan kesihatan. Dikuatiri membawa penyakit yang boleh menular ke dalam negara.

    BalasPadam
  4. memang ramai tu. tempoh masa mereka bekerja di negara ni perlu dipendekkan agar tidak mudah mereka memenuhi syarat kelayakan untuk menjadi warganegara.

    BalasPadam
  5. Jika mereka layak, pemohonan mereka boleh dipertimbangkan. Tapi janganlah meluluskan sesiapa saja yang memohon. Mereka yang betul-betul bekerja keras, tidak terlibat dalam jenayah, mempunyai dokumen sah saja yang layak membuat pemohonan.

    BalasPadam
  6. Walaupun ada pekerja asing yang selalu membuat hal di negara kita, tapi ada juga di kalangan mereka yang betul-betul rajin dan boleh menyumbang kepada pembagunan negara. Harap pihak imigresen akan menilai pemohonan mereka ini dengan tegas.

    BalasPadam
  7. jumlah tersebut terlalu ramai, kita tidak boleh membiarkan jumlah warga asing yang terlalu ramai berada di negara kita. ianya boleh menjejaskan pelbagai peluang penduduk tempatan.

    BalasPadam
  8. kerajaan tidak patut tunduk dengan kemahuan mereka.. utamakan dan galakkan rakyat tempatan untuk menyumbang kepada negeri ini. bukannya bergantung harap dengan warga asing.. penganugerahan kewarganegaraan tidak boleh dibuat sewenang2nya melainkan mereka2 ini benar2 pakar atau profesional dalam bidang tertentu.

    BalasPadam
  9. tidak ada gunanya program 5P ini dilaksanakan jika kerajaan membenarkan mereka terus berada di Sabah. malah lebih buruk lagi jika program ini membenarkan warga asing memohon kewarganegaraan.

    BalasPadam
  10. To get the Malaysian Citizen must follow and pas the procedure.

    BalasPadam