Sabtu, April 25, 2009

UJIAN SEBAGAI PENILAIAN TENTUKAN TAHAP KESYUKURAN MANUSIA

Oleh Nawawi Subandi

APABILA ilmu seseorang bertambah, maka bertambah pula kerendahan hati dan belas kasihnya. Pertambahan ilmu meningkatkan semangat untuk terus menuntut ilmu kerana dia sentiasa mengerti bahawa dirinya kerdil memerlukan ilmu.

image Jika amal seseorang itu bertambah, rasa takut pun akan mengiringinya dengan penuh berhati-hati. Oleh itu, dia terus berusaha gigih memperbanyakkan amalannya dan beristiqamah.

image Jika bertambah umurnya, semakin berkurang ketamakan. Semakin bertambah harta kekayaannya, semakin dermawan dan mudah mengeluarkan sedekah. Tidak berasa bakhil dan kedekut di hatinya.

imageJika seseorang bertambah kuasa, semakin dekat dan rendah dirinya terhadap orang kebanyakan. Dia datang ke khalayak ramai menghulurkan keperluan masyarakatnya. Semakin terpapar sifat tawaduknya.

Demikianlah serba sedikit tanda kebahagiaan hati seseorang manusia. Dia mengerti siapa dirinya dan di mana dia harus meletakkannya.

image Ada juga yang apabila bertambah ilmunya, amalnya, bertambah pula kesombongan serta berasa cukup terhadap dirinya. Tidak lagi berburuk sangka terhadap dirinya. Meninggalkan muhasabah diri dan suka mengangkat muka terhadap amal orang lain.

image Apabila bertambah umurnya, semakin bertambah pula kekalutannya mengumpul kekayaan. Jika bertambah kekayaan, bertambah pula kekikiran dan kebakhilan. Begitu juga kuasa dan pangkat yang menimbulkan rasa angkuh serta sombong.

image Dia berasa dirinya cukup besar berbanding manusia kebanyakan. Dia mahu dirinya sentiasa dipandang tinggi lagi dihormati. Demikian sikap manusia yang sengsara hati dan jiwanya.

image Hakikatnya, semua itu adalah cubaan dan ujian Allah SWT terhadap hamba-Nya, iaitu dengannya suatu kaum itu boleh menjadi bahagia, manakala sebahagian lainnya akan menjadi sengsara. Hidup ini penuh ujian dan cubaan, begitulah Allah SWT menghiasi kehidupan hamba-Nya.

image Setiap yang diberikan, sama ada kekuasaan, kerajaan, nyawa, mahu pun harta, semuanya adalah termasuk dalam bentuk ujian. Nikmat juga termasuk dalam bentuk ujian daripada Allah SWT yang dengannya diperlihatkan sama ada seseorang itu mahu bersyukur atau kufur (mengingkari nikmat).

Allah SWT sentiasa menguji manusia sama ada dengan nikmat mahu pun musibah. Allah SWT berfirman bermaksud: “Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dia dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, maka dia akan berkata: Tuhanku sudah memuliakanku. Adapun apabila Tuhannya mengujinya lalu membatasi rezekinya maka dia berkata: Tuhanku menghinakanku. Sekali-kali tidak (demikian).” (Surah al-Fajr, ayat 15-17)

imageRealitinya, bukanlah setiap manusia yang diberi kemudahan, kenikmatan dan keluasan rezeki itu orang yang dimuliakan Allah SWT dan di atas jalan kebenaran. Bukan juga orang yang disukarkan rezeki baginya itu dia dihinakan dan dimurkai Allah SWT.

Allah SWT berfirman bermaksud: “Setiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan. Dan hanya kepada Kami-lah kamu kembali.” (Surah al-Anbiya’, ayat 35)

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud: “Dan Kami bahagikan mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan, antaranya ada orang yang soleh dan ada yang tidak demikian. Dan Kami uji mereka dengan nikmat yang baik-baik dan bencana yang buruk supaya mereka kembali (kepada kebenaran).” (Surah al-A’raaf, ayat 168).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan