Selasa, Oktober 02, 2012

PENGUNDI SEMAKIN MUAK DENGAN KEMPEN NEGATIF BN & PR

Pengundi tidak berminat dengan kempen negatif, kata penganalisis dan ahli politik

KUALA LUMPUR, 2 Okt — Pengundi semakin muak dengan kempen negatif kedua-dua Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) dan penganalisis telah memberi amaran bahawa memburuk-burukkan lawan dalam sesi Bajet di Parlimen yang sedang berlangsung di hadapan umum boleh menyebabkan gabungan pemerintah untuk kehilangan sokongan pilihan raya.

Penganalisis mengatakan bahawa kempen politik yang memburuk-burukkan lawan disiarkan oleh akhbar-akhbar yang dimiliki oleh atau dikaitkan dengan BN, menyebabkan ramai pengundi merasa jijik.

“Pengundi kini berfikiran wajar dan canggih, malah mereka yang tidak canggih pun tahu ini hanyalah politik kotor,” kata pengarah Pusat Inisiatif Dasar (CPI), Dr Lim Teck Ghee.

Foto fail orang beratur untuk mengundi dalam pilihan raya negeri Sarawak tahun lepas. Pengundi semakin muak dengan kempen negatif, penganalisis memberi amaran.

Beliau berkata pengundi boleh menunjukkan minat dalam membaca tentang yang kononnya skandal seks dan tuduhan lain tetapi apabila datang hari mengundi, semua ini akan dilupakan.

“Pengundi akan menumpukan kepada isu-isu sebenar yang memberi kesan kepada mereka seperti rasuah, pendidikan dan ekonomi apabila membuat keputusan, bukan pada kempen memburuk-burukkan lawan,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Walaupun ahli-ahli politik PR juga telah terlibat dalam kempen negatif, operator BN dan organisasi luar yang dikaitkan dengan parti pemerintah tersebut telah meningkatkan serangan mereka terhadap ahli-ahli politik PR melalui akhbar, blog dan media sosial.

Seorang lagi penganalisis berkata kempen negatif hanya akan menolak pengundi atas pagar, terutama bagi yang tidak memihak kepada mana-mana parti kepada pihak lain.

“Pengundi atas pagar mahu melihat penyelesaian konkrit kepada isu-isu yang penting bagi mereka jika BN semata-mata melakukan serangan terhadap Pembangkang ke atas isu-isu remeh seperti itu serangan peribadi terhadap Lim Guan Eng dari DAP dan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari PKR, ia akan kehilangan sokongan,” kata penganalisis politik Dr Faizal Hazis.

Beliau berkata pembangkang telah perlahan-lahan memenangi sokongan pengundi atas pagar dengan menangani kebimbangan mereka melalui beberapa dasar pembaharuan seperti menurunkan harga kereta, menyediakan perumahan yang mampu dimiliki dan pendidikan percuma.

“Ini mungkin menjelaskan peningkatan populariti Pembangkang dan penurunan ketara populariti Najib, seperti yang ditunjukkan oleh hasil kaji selidik baru-baru ini yang diterbitkan Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya (UMCEDEL),” katanya.

Beliau berkata politik Malaysia harus dibentuk oleh idea-idea dan perbahasan dan bukannya kempen negatif yang tidak sihat.

“Ia adalah betul-betul adil jika seorang ahli politik menyerang idea dan dasar lawannya yang boleh membawa kepada perdebatan sihat yang boleh membawa kepada penggubalan dasar atau pembaharuan,” kata Faizal.

“Kempen negatif dan tidak sihat yang menengelamkan isu-isu utama dan penting kepada pengundi di Malaysia.”

Dengan pilihan raya umum dijangka tidak lama lagi sebelum April depan, kempen negatif BN telah menyebabkan ahli-ahli politik PR dalam keadaan bertahan.

Sejak kebelakangan ini, dakwaan skandal seks telah muncul kembali, terutamanya terhadap Lim dari DAP yang dianggap sebagai ancaman besar oleh BN.

Ketua Menteri Pulau Pinang ini menderita melalui tuduhan pertama kononnya skandal seks yang melibatkan dirinya dan kemudian satu lagi skandal melibatkan anak remaja beliau.

Apabila cerita ini mati, dakwaan rasuah dan penyalahgunaan kuasa timbul tetapi tanpa bukti yang konkrit untuk menyokong dakwaan tersebut.

Anwar juga berhadapan dengan pelbagai tuduhan seperti tuduhan liwat, di mana beliau dibebaskan, kemudiannya pita seks tersembunyi.

Apabila ditanya mengenai taktik sebegini, ahli-ahli politik BN bersetuju bahawa politik negatif tidak produktif.

“Semua ini tidak akan menjadikan pemimpin lebih produktif serta menjadi baik untuk negara,” kata Datuk Dr Loga Bala Mohan dari Parti Progresif Penduduk (PPP).

“Pengundi akan melihat melangkaui semua politik kotor ini dan juga di atas bangsa dan agama apabila mereka mengundi,” katanya.

Naib Ketua Gerakan Pulau Pinang, H’ng Khoon Leng bersetuju bahawa kempen memburuk-burukkan tidak akan membawa undi.

“Skandal seks dan pendedahan bermotifkan politik adalah hiburan semata-mata untuk orang ramai. Para pengundi akan tahu siapa yang mereka mahu untuk undi dan ia tidak berdasarkan semua skandal dalam media ini,” katanya.

Kempen Gerakan untuk memburuk-burukkan kerajaan negeri Pulau Pinang dan Lim, H’ng menafikan bahawa ia adalah kempen negatif tetapi menegaskan bahawa ia adalah satu cara untuk parti tersebut mendedahkan kebenaran kepada para pengundi.

“Pemimpin perlu bercakap tentang isu-isu sebenar seperti pembangunan negara dan isu-isu yang memberi kesan kepada rakyat, tidak mencampuri politik kotor jenis ini,” kata naib presiden Parti Cinta Malaysia Major Huan Cheng Guan.

“Masing-masing pihak boleh datang dengan taktik apa sahaja atau mendedahkan pelbagai skandal tetapi pada akhirnya, saya fikir pengundi akan tahu apa yang mereka perlu dilakukan dan tidak akan membuat keputusan berdasarkan perkara bukan isu,” katanya.

Beliau berkata pengundi tidak akan mudah terpedaya dengan politik kotor.

Oleh Opalyn Mok dan Ida Lim

-------------------

Mudslinging counter-productive as polls loom, warn politicians, analysts

Tiada ulasan:

Catat Ulasan