Rabu, September 07, 2011

BUGIS SETS UP “PERSATUAN PERPADUAN RUMPUN BUGIS MELAYU MALAYSIA” TO UNITE COMMUNITY - SAMSUL ALANG HAMSA

Bugis sets up association to unite community

TAWAU September 6, 2011: Persatuan Perpaduan Rumpun Bugis Melayu Malaysia has been set up in the district to unite the Bugis community throughout the country.

image Its president Samsul Alang Hamsa said the association has got its approval from the Sabah Registrar of Society (RoS) on Aug 25, this year.

Samsul said they will start to recruit more members throughout the districts as well as plan to set up a new office for their association’s purposes.

“The setting up of this new association never intend to compete with any associations but we tend to cooperate with any ethnic association in this country.

“The objective of setting up this new association is to gather all the Bugis community in the country as well as protect their rights,”

he said at the association’s open house here yesterday.

According to him, such Bugis community association also has been set up in Selangor, Johor, Sarawak and Kelantan. Meanwhile, an annual general meeting for the new association will be held soon.

Samsul urged the Bugis community to register as members in the association.

He disclosed that they are an non-governmental Organisation (NGO) to support the vision of the government in uniting all the nations.

32 ulasan:

  1. Assalamualaikum..sedikit pertanyaan sebagai anak jati Bugis Kota Kinabalu,..bila persatuan ini akan dperluas d kwsn KK.?.Kami dsini berbesar hati untuk menyertainya dgn tujuan menyatupadukan bangsa@rumpun bugis di Kota Kinabalu terutamanya..wassalam

    BalasPadam
  2. macam mana nak jadi ahli persatuaan ini?

    BalasPadam
  3. The KDM community should unite for common good.

    BalasPadam
  4. Never forget that in unity we stand and divided we fall.

    BalasPadam
  5. dulu ada isu yang mengaitkan jati diri sesebuah kaum. Di sabah ada Bugis Melayu ka, setahu saya Bugis saja. Di Sabah ada persatuan Bajau tapi tiada persatuan Bajau Melayu.

    BalasPadam
  6. semua kaum perlu ada satu persatuan untk menyatukan mereka.

    BalasPadam
  7. kebanyakan suku kaum mempunyai persatuan mereka sendiri untuk melakukan pelbagai pekara termasuk aktiviti kebudayaan.

    BalasPadam
  8. kewujudan persatuan yang berasaskan kaum sememangnya baik, tapi pemimpin persatuan itu perlu memastikan atau menjaga tindak tanduk ahli persatuan bagi mengelakkan berlakunya ketegangan kaum di negeri ini.. jangan jadi macam perkasa yang terlalu extreme dengan perjuangan mereka.. good luck Samsul!!

    BalasPadam
  9. orang Bugis ni asalnya dari Sulawesi Selatan tapi kini sudah tersebar luas di Malaysia. bilangan mereka yang sudah begitu ramai memungkinkan perlunya persatuan Bugis ini ditubuhkan. harap persatuan ini akan memberikan manfaat kepada orang2 Bugis di Sabah.

    BalasPadam
  10. walaupun adanya persatuan2 berasaskan kaum tetapi diharapkan agar seluruh rakyat di Sabah yang mempunyai latar belakang yang berbeza2 dapat bersatu dan tidak bersikap racist.

    BalasPadam
  11. satu saja nasihat saya....jgn terlalu obses dengan kaum anda...byk lagi kaum lain tinggal di Sabah ini...patut kita sematkan rasa perpaduan antara kita, itu yg penting... terima kasih :)

    BalasPadam
  12. Sebaiknya perjuangkan untuk semua kaun dan bukannya kaum sendiri saja. Apa guna Malaysia yang mempunyai pelbagai kaum.

    BalasPadam
  13. Persatuan Bugis lagi? Sebaiknya bagus lagi kita buat persatuan untuk Sabah. Bukan untuk 1 kaum tapi untuk semua kaum yang berada di Sabah. Barulah banyak sambutan.

    BalasPadam
  14. Digalakkan juga pertubuhan persatuan sebegini yang berasaskan perkauman. Harap Persatuan Bugis menjalankan lebih banyak activiti berkaitan dengan budaya dan seni mereka.

    BalasPadam
  15. Persatuan Bugis boleh juga berkongsi pendapat dan budaya mereka dengan Persatuan kaum lain sedangkan Malaysia mempunyai budaya yang cukup berwarna-warni.

    BalasPadam
  16. Albet comment make sense also. But I do encourage them to setup such society that promoting their culture and way of living and may be could bring in more visitors that can help for the local economy.

    BalasPadam
  17. Inilah kebaikan and keunikan Malaysia yang berbilang kaum. Jika budaya dan kesenian diperkembangkan dengan wajar, berkemungkinan menjadi satu sumber pendapat negara juga.

    BalasPadam
  18. Cadangan saya ~ berharap persatuan-persatuan yang berasaskan perkauman di Malaysia ini boleh saling mengunjungi dan bertukar pendapat terhadap keunikan budaya sendiri.

    BalasPadam
  19. Agreed to Ramlee.. Its a good idea that they can meeting often and be willing to share their thoughts and culture etc with other society.

    BalasPadam
  20. Menteri Pelancongan digalakkan mempromosikan keunikan berbilang kaum, budaya dan bangsa di negara kami. Supaya menarik lebih ramai pelancong di luar negara juga.

    BalasPadam
  21. Harap Persatuan Bugis tiada kaitan langsung dengan politik. Harap lebih ramai dapat menikmati budaya orang Bugis.

    BalasPadam
  22. villager berkata...

    kewujudan persatuan yang berasaskan kaum sememangnya baik, tapi pemimpin persatuan itu perlu memastikan atau menjaga tindak tanduk ahli persatuan bagi mengelakkan berlakunya ketegangan kaum di negeri ini.. jangan jadi macam perkasa yang terlalu extreme dengan perjuangan mereka.

    Betul kata Villager, pemimpin persatuan seharus berkebolehan menjaga imej baik persatuan mereka supaya ahli2 tidak bertindak keterlaluan terutama mengungkit isu sensitive yang berkenaan dengan bangsa dan budaya lain. harus menghormati antara satu sama lain.

    BalasPadam
  23. this can reunite races, sounds good indeed.

    BalasPadam
  24. Orang bugis bolehlah saling bekerjasama antara satu sama lain.

    BalasPadam
  25. Thank God RoS allow them to have this association, it's a great news for the Bugis people.

    BalasPadam
  26. They should quickly gather those Bugis people, it's a good association to be in.

    BalasPadam
  27. Salam untuk semua. Bugis adalah bangsa biasa. Jgn gunakan persatuan utk sesuatu hal yg boleh menjatuhkan bugis. Kalau kita satu hati, kita akan sentiasa berdiri kukuh d mata bangsa lain. Majukanlah bangsa Bugis dengan berpegang pada satu nama, satu bahasa dan satu budaya, baru org kenal B U G I S......

    BalasPadam
  28. Salam pada bangsa seagamaku.. Knp di 'higlight' sgt dengan orang Bugis ni. Mereka orang biasa sama macm bangsa lain d Sabah.Nanti kita besar2kan bangsa Bugis,ada nanti orang tukar pula bangsa asal kepada BUGIS.. Cth org Melayu mau jd Bugis sbb hebak dirasakangnya.. macamana sudaitu.. Ekseng nanti semua dorang. Kasianggg betul bangsaku... BUGISSS...

    BalasPadam
  29. En Samsul, di Labuan & Sabah tidak ada keturunan Melayu seperti di semenanjung. Disini kebanyakkannya berketurunan Brunei dan Kedayan. Apakah kedua-dua suku kaum ini boleh menyertai persatuan Perpaduan Rumpun Bugis Melayu Malaysia? Kita khuatir, perkataan Melayu itu hanya mengaburi mata sahaja, tetapi agenda disebaliknya hanya untuk kaum/berketurunan Bugis sahaja.

    Pengelaman kami, tidak satu persatuan yang kami sertai yang betul-betul membantu ahli. DPMM, tidak ada apa-apa pun kami terbila, apa lagi bantuan, apa pun tidak pernah kami perolehi. Kalau dapat projek, orang-orang dewan tertentu saja yang diberikan. Cantas mencantas, cemburu dan iri hati adalah.

    BalasPadam
  30. Mahukah Sabah jadi mcm johor dulu2?

    BalasPadam
  31. Kita semua adalah rumpun MELAYU kerana kita dari Kepulauan Melayu. Itu adalah faktor sejarah, dimana ia ada dalam lakaran peta dunia. (sila rujuk kepada buku2 sejarah, jika ada yang tidak puas hati). Jadi tidak salah untuk meletakkan diri mereka sebagai Melayu Bugis. Melayu bermaksud kita berdarah 'suku kaum' dari Kepulauan Melayu. Sejarah tak akan berubah, banyakkan ilmu agar kita tidak menyangkal jati diri sendiri. Bagi rakyat sabah yang beragama islam, secara automatic kita adalah rumpun melayu yang berasal dari pelbagai ethnik......
    Kepulauan Melayu......merangkumi Malaysia, Indonesia, Brunei, Singapura, Filipina, Timor Leste, Papua New Guinea. Renung2 kan.....

    Atiq

    BalasPadam
  32. islam kat sabah ada yang melayu dan ada yang bukan tapi beragama islam. cuba tanya JPN KALAU TAK CAYA.TAK SEMESTINYA seseorang itu islam terus automatik jadi melayu.tak salah anda adalah seseorang melayu.tapi pesan saya ikut lah ISLAM dan bukan orang melayu ATAU SEBAGAINYA.

    BalasPadam