Ahad, Ogos 07, 2011

MUSA ORDERS PROBE INTO ALLEGED WELFARE ASSISTANCE FRAUD

Musa Orders Probe Into Alleged Welfare Assistance Fraud

SANDAKAN, Aug 6 (Bernama) -- Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman has ordered an investigation into an alleged embezzlement of welfare assistance for senior citizens in the state.

"I have asked the minister concerned (state Minister of Community Development and Consumer Affairs Datuk Azizah Mohd Dun) to get into the bottom of the matter.

"If this allegation is true, action will be taken against the parties involved and they will have to face the consequences as we do not want untrustworthy officers," he told reporters after presenting aid to 334 disabled and needy people at Kampung Sungai Kayu Mosque near here Saturday.

Musa was commenting on a report in a local newspaper on Thursday on an alleged fraud in the disbursement of welfare assistance to the elderly in the state.

Reminding civil servants to carry out their duties with integrity, sincerity and honesty, he said officers tasked with managing welfare assistance should not abuse their power and trust placed upon them.

----

Greedy Sabah officers eyeing welfare aid

36 ulasan:

  1. Hope can get the result soon.

    BalasPadam
  2. Tuduhan ini patut disiasat serta merta.

    BalasPadam
  3. Betul, jika dakwaan ini benar, tindakan patut diambil terhadap pihak-pihak yang terlibat

    BalasPadam
  4. pegawai yang ditugaskan oleh KM untuk menguruskan bantuan kebajikan memang harus ada integriti, keikhlasan dan kejujuran pada diri mereka

    BalasPadam
  5. Musa was commenting on a report in a local newspaper on Thursday on an alleged fraud in the disbursement of welfare assistance to the elderly in the state.

    CM should conduct a thorough investigation about this matter

    BalasPadam
  6. jika betul, KM patut kenakan tindakan disiplin yang tegas terhadap pegawai yang menyeleweng.

    BalasPadam
  7. ambil tindakan segera akan hal ni.

    BalasPadam
  8. betul, jika tidak, kepercayaan rakyat terhadap kerajaan akan runtuh

    BalasPadam
  9. para pegawai2 yang ditugas untuk pengagihan bantuan kebajikan ini sepatutnya tidak mengambil kesempatan ke atas hak orang2 tua dan yang tidak berkeupayaan.

    BalasPadam
  10. pihak yang terlibat harus dikenakan tindakan yang sewajarnya agar perkara ini tidak akan berulang di masa akan datang.

    BalasPadam
  11. KM telah mengarahkan siasatan terperinci dijalankan..tidak lama lagi mereka yang terlibat akan dihukum.

    BalasPadam
  12. kakitangan kerajaan seharusnya menjalankan tugas mereka dengan amanah dan jujur dan bukannya 'menghisap' duit kebajikan golongan warga emas..

    BalasPadam
  13. diharap siasatan ini akan segera selesai dengan tertangkapnya pihak2 yang bertanggungjawab..mereka yang bersalah juga harus diumumkan kepada masyarakat agar ianya menjadi iktibar kepada kakitangan kerajaan lain.

    BalasPadam
  14. tindakan tegas harus dikenakan kepada mereka yang bersalah..

    BalasPadam
  15. diharap siasatan akan segera dilakukan oleh pihak berkuasa.

    BalasPadam
  16. Na bagus.. Cepat juga CM bagi respon. Harap hal ni dapat ditanggani dengan baik.

    BalasPadam
  17. Semoga kebenaran dapat ditemukan secepat mungkin demi meleraikan segala kekusutan yang timbul.

    BalasPadam
  18. Complaints has been made by these people on how the officers treat them.Datuk Azizah has to bring this matter up to the officers. This matter has to be clear in letting the officers know that there are consequences in doing this to the people that needed help. Otherwise this will happen again...

    BalasPadam
  19. I hate the feeling of being cheated in this case. These officers have no rights to take any credits from this. Hope this case will be solve soon. The people needs justice.

    BalasPadam
  20. We want to know how's the results of the case already. Hope there are answers soon.

    BalasPadam
  21. Thank you MA for your attention towards this issue.

    BalasPadam
  22. Make sure action will be taken against the parties involved. They must face the consequences!

    BalasPadam
  23. ya siasatan perlu dilakukan. jika benar seperti yang diperkatakan, tindakan perlu dikenakan terhadap mereka yang bersalah.

    BalasPadam
  24. Jujurlah menjalankan tugas, jangan menyalahgunakannya.

    BalasPadam
  25. Betul kata Isaac, pegawai-pegawai yang ditugas untuk pengagihan bantuan kebajikan ini sepatutnya tidak mengambil kesempatan ke atas hak orang-orang tua dan yang tidak berkeupayaan.

    BalasPadam
  26. Saya juga bersetuju, jika adanya bukti kukuh atas menyalahguna kepercayaan yang diberikan, tindakan perlu diambil supaya sindiket tersebut tidak berulang.

    BalasPadam
  27. Ini merupakan sindiket yang agak serius.. Cuba bayangkan apa perasaan kepada golongan yang memerlukan bantuan tersebut? Siasatan perlu dijalankan serta merta, ada bukti, tindakan perlu diambil.

    BalasPadam
  28. Betul juga kata Edward, diharap siasatan ini akan segera selesai dengan tertangkapnya pihak2 yang bertanggungjawab.. ianya menjadi iktibar kepada kakitangan kerajaan lain.

    BalasPadam
  29. Apakah langkah-langkah atau kaedah-kaedah yang boleh dimajukan lagi untuk mencegah perkara yang sama berlaku jika adanya kemudahan kerajaan kepada rakyat yang memerlukannya?

    BalasPadam
  30. jika mendapat amanah tu, lakukanlah amanah tu dgn baik.

    BalasPadam
  31. Agree to Tanpa Nama... kalau benar, tindakan perlu diambil. Jika tidak, mereka yang sabit tidak tahu kesalahannya yang dikira serius.

    BalasPadam
  32. Kenapa ini terjadi? Langkah pencegahan perlu ada.

    BalasPadam
  33. Rakyat perlu tahu keputusan siasatan sebab ini mengugat dan merisikokan ketenangan masyarakat.

    BalasPadam
  34. It is true also, civil servants need to carry out their duties with integrity, sincerity and honesty.

    BalasPadam
  35. Harakan kes selesai secepat mungkin dan officer tersebut diambil tindakana atas kesilapan yang serius ini.

    BalasPadam
  36. KM perlu lebih tegas bila berhadapan dengan para pegawainya yang telah menyalahgunakan kuasa. pegawai seperti inilah yang sering mencemarkan imej kerajaan.

    BalasPadam