Selasa, Julai 05, 2011

Isteri Marah Noorhisham Tinggalkan Keluarga Bantu Sosilawati

Isteri Marah Noorhisham Tinggalkan Keluarga Bantu Sosilawati

SHAH ALAM, 5 Julai (Bernama) -- Isteri Noorhisham Mohamad, seorang daripada empat mangsa pembunuhan yang termasuk jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini Selasa bahawa beliau marah apabila suaminya sanggup meninggalkan keluarga selama tiga hari kerana ingin membantu orang lain.

Suzana Radin Pangat, 39, berkata kemarahannya diluahkan melalui satu SMS berbunyi: "Kenapa sanggup nak bantu orang tapi tinggalkan saya dan anak-anak selama tiga hari" yang dihantar kepada telefon bimbit milik Noorhisham, lima minit selepas panggilan terakhir suaminya yang memberitahu bahawa dia tidak boleh pulang selama tiga hari kerana ingin cuba menyelamatkan Sosilawati.

"Noorhisham hubungi saya kira-kira pukul 8 malam 30 Ogos 2010 cakap dia nak cuba selamatkan Datuk Sosilawati. Dia kata Kamal, driver Sosilawati (Kamaruddin Shamsuddin) ugut Sosilawati sebab ada satu gambar tidak elok nak sebarkan, jadi dia (Noorhisham) dan Kamil (Ahmad Kamil Abdul Karim) terpaksa bantu Sosilawati dalam hal ini.

"Lepas itu dia minta saya faham situasi dan minta maaf pada saya banyak-banyak dan dia kata dalam masa tiga hari dia balik akan cerita apa berlaku pada dia. Saya kemudian tanya dia kat mana dan berbuka puasa di mana tetapi dia tidak jawab dan terus matikan talian," kata saksi kelapan pendakwaan itu dalam nada sebak sehingga terpaksa berhenti seketika untuk menenangkan dirinya.

Suzana memberi keterangan pada hari kedua perbicaraan bekas peguam, N Pathmanabhan dan tiga pekerja ladang, T Thilaiyagan, R Matan dan R Khatavarayan yang didakwa membunuh Sosilawati, 47, Noorhisham, 38, yang merupakan seorang pegawai bank, Ahmad Kamil, 32, seorang peguam, dan Kamaruddin, 44, di Lot 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara 8.30 malam dan 9.4 malam 30 Ogos tahun lepas.

image image Pathmanabhan, 42, Thilaiyagan, 20, Matan, 21, dan Khatavarayan, 31, didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun yang sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Ketika ditanya Timbalan Pendakwa Raya Ishak Mohd Yusoff mengapa beliau tidak menghubungi Noorhisham sebaliknya hanya menghantar SMS, Suzana yang bekerja sebagai pembantu peribadi di Ibu Pejabat CIMB Bank, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur, berkata beliau hanya menghantar SMS kerana berada dalam keadaan marah.

Ishak : "Ada Noorhisham hubungi awak semula selepas itu?"

Suzana : "Dia ada call tetapi saya tidak jawab."

Terdahulu, saksi itu berkata kali terakhir beliau berjumpa suaminya yang dikahwini pada 1995 ialah semasa Noorhisham menghantar beliau ke pejabatnya pada 8 pagi 30 Ogos 2010.

Ishak : "Semasa hantar awak ke tempat kerja, ada (Noorhisham) beritahu apa-apa tentang tugasan dia hari itu?"

Suzana : "Dia ada beritahu petang dia akan ke Banting bersama Ahmad Kamil atas urusan Datuk Sosilawati. Kira-kira pukul 4 petang hari yang sama suami ada hubungi saya di pejabat memberitahu dia akan bersama Ahmad Kamil pergi ke Banting dan akan naik kereta Ahmad Kamil."

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir disambung pada petang.

13 ulasan:

  1. Jadi kaya pun susah, risau kes2 seperti ini berlaku. Miskin lagi la susah, tidak cukup saja. Harap2 kes mendapt pembelaan.

    BalasPadam
  2. Condolence to the victim's family.

    BalasPadam
  3. Tak sabar nak tahu kisah seebnar disebalik pembuuhan ini. Tragis sungguh.

    BalasPadam
  4. harap kes ini akan dapat diselesaikan dengan segera..

    BalasPadam
  5. kes ni masih belum selesai lagi rupanya. diharap pembunuh tersebut menerima hukuman yang setimpal.

    BalasPadam
  6. Gambar tak elok nak disebarkan? Apa sebenar motif pembunuhan ini?

    BalasPadam
  7. Harap pembunuh akan dapat ditangkap. Hukuman haruslah berat kerana ini kes pembunuhan yang besar.

    BalasPadam
  8. kes ini semakin rumit pula. apa kaitan pula dgn gambar yang nak disebarkan.

    BalasPadam
  9. Siasatan demi siasatan. Harap akan menemui penyelesaian.

    BalasPadam
  10. Diharap saksi2 yang memberi keterangan akan dapat membantu kes ini sehingga keadilan dituntut.

    BalasPadam
  11. belum selesai lagi kes ini rupanya..

    BalasPadam
  12. semoga kes ini dapat diselesaikan dan pesalah-pesalah dijatuhkan hukuman yang setimpalnya..

    BalasPadam
  13. satu lagi kes pembunuhan yang kejam...

    BalasPadam