Isnin, Disember 24, 2012

MALAYSIA PILIHAN TERAKHIR PEMBANTU RUMAH WARGA ASING

Pembantu Rumah Asing Pilih Negara Lain Bayar Upah Lebih Tinggi

PETALING JAYA 24/12/2012: Malaysia tidak lama lagi akan menjadi pilihan terakhir bagi pembantu rumah asing.

Dengan negara-negara lain yang membayar gaji lebih tinggi dan kadar pertukaran semasa rendah ringgit, pembantu rumah boleh memilih untuk pergi ke tempat lain, kata pakar ekonomi.

Ketua Ekonomi Kumpulan RAM Holdings, Yeah Kim Leng berkata, walaupun akan ada permintaan lebih besar untuk pembantu rumah, terutama dengan penduduk yang semakin berusia, ia akan menjadi lebih sukar untuk mengupah mereka.

"Melainkan jika pendapatan kita dapat bersaing dengan kos yang semakin meningkat, semakin kurang orang akan mampu untuk mendapatkan pembantu rumah,"

katanya.

Beliau berkata, dengan peningkatan ekonomi di negara-negara seperti Indonesia, Malaysia tidak lagi boleh dilihat sebagai pasaran kerja yang berpotensi.

Yeah berkata, lebih banyak penduduk tempatan mungkin perlu untuk bekerja sebagai pembantu rumah dan meramalkan permintaan lebih besar untuk penyumberan luar kerja-kerja domestik dan jagaan harian.

"Kerajaan perlu melihat alternatif bagi ibu bapa yang bekerja," katanya.

Yeah mengulas mengenai pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa kedua-dua Malaysia dan Indonesia bersetuju untuk mengkaji semula struktur kos untuk agensi pembantu rumah.

Terdapat kemasukan yang kecil bagi pembantu rumah Indonesia ke negara ini walaupun telah pun menandatangani MoU antara Malaysia dan Indonesia pada 30 Mei lepas yang menetapkan yuran sebanyak RM4,511 bagi ejen untuk pengambilan pembantu rumah.

Persatuan Majikan Pembantu Rumah Malaysia (Mama) mendakwa struktur kos tidak mampan menyebabkan ejen keberatan untuk membawa pembantu rumah Indonesia ke negara ini, yang menjadikan bilangan mereka berkurangan.

Ketua ekonomi penyelidikan MIDF, Anthony Dass berkata, penduduk tempatan akan mempunyai pilihan antara membayar lebih untuk pembantu rumah mereka atau tidak mempunyai apa-apa langsung.

"Jika negara lain menawarkan lebih baik (yuran) bagi pembantu rumah dan agensi, mengapa mereka harus datang ke sini?" katanya.

Dass berkata, peningkatan gaji untuk pembantu rumah akan mengurangkan pendapatan boleh guna rakyat Malaysia, terutamanya jika gaji tidak meningkat.

Beliau berkata, jika pembantu rumah memilih untuk tidak datang ke sini, ramai wanita sama ada akan berhenti bekerja atau meminta lebih banyak pusat penjagaan kanak-kanak.

Oleh PATRICK LEE

Tiada ulasan:

Catat Ulasan