Ahad, September 09, 2012

PERLUKAH UNDI PR UNTUK NIKMATI KEMAJUAN?

PERLUKAH UNDI PR UNTUK NIKMATI KEMAJUAN?

Saudara Pengarang,

beg September 7, 2012: Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah kepada semua para pengendali Sabahkini.net kerana bersusah payah kerana mewujudkan ruang seperti ini untuk kepentingan anak jati Sabah.

Di sini saya terpanggil untuk mendedahkan serba sedikit tentang masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung yang menggunakan jalan raya Melinsau-Ranau. Jalan ini merupakan asalnya adalah jalan balak dan menghubungkan lebih 30 kampung iaitu lebih kurang 3 buah mukim.

Jalan inilah yang menghubungkan penduduk kampung ini ke Pekan Ranau atau dunia luar samada untuk tujuan mencari makan, belajar ataupun sekadar untuk bersuka ria.

Namun apa yang mengecewakan, BN telah memegang kawasan ini semenjak kejatuhan PBS iaitu pada tahun 94 dan seingat saya yang kini berumur 28 tahun dan mula mengetahui perjalanan politik bermula pada tahun 1998 iaitu tahun DSAI telah ditangkap dan Sukan Komanwel diadakan di negara kita, sehingga kini keadaan jalan masih atau bertambah teruk berbanding sebelumnya.

Namun diakui telah ada perubahan iaitu mula diturap dari simpang Bengkud ke Kg. Napong iaitu termasuk dalam RMK-10 iaitu projek jalan Malinsau-Kota Marudu. Bagaimanapun, pembinaan ini telah dihentikan kerana telah habis budget untuk Fasa pertama.

Menambah buruk lagi jalan ini telah ditinggalkan begitu sahaja tanpa ada apa-apa penyelenggaraan semula. Jalan ini akan berhabuk semasa kemarau dan akan berlopak yang sangat teruk sekali apabila hujan. Kedengaran cerita, jalan ini akan disambung pada Fasa ke - 2 yang tidak tahu bila.

Saya teringat ucapan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komuditi (bekas bertanding di P. 179 Ranau), semasa beliau mula-mula berkempen di Kg. Timbua, yang mengatakan jika beliau menang di kawasan ini, keperluan asas (Jalan, Elektrik, air, Kesihatan, dan Pelajaran) akan ada kemajuan.

Namun amat mengecewakan kami kerana setelah dua penggal beliau memenangi Parlimen P.179 Ranau, tidak ada langsung perubahan sepertimana yang beliau janjikan. Hanya pada penghujung tahun lepas barulah eletrik mula disambung di beberapa Kg. di Mukim Timbua.

Ada antara anda yang mungkin tidak percaya bahawa zaman yang serba moden ini masih ada yang belum pernah merasai bekalan elektrik 24 jam walaupun rumahnya hanya 24 km dari pekan Ranau.

Jalan hanya mula dibuat pada penghujung tahun 2010 atau awal 2011 tapi seperti "melepaskan batuk di tangga". Kini (2012) baru kelihatan kontraktor yang menanam batang paip air di tepi jalan setelah dua penggal beliau menumpang di Ranau, dan batang paip ini mula ditanam setelah satu penggal penuh Datuk Siringan Gubat menggantikan tempat beliau. Namun tidak pasti bila bekalan air ini akan boleh digunakan oleh orang kampung, mungkinkah selepas 3 penggal akan datang?

Saya terharu apabila PM kita melaungkan; "Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan, tidak kira rakyat di pedalaman, akan merasakan pembangunan dalam gagasan 1Malaysia."

Namun kata-kata itu sangat mengecewakan. Itu baru sahaja jalan, elektrik dan air, belum lagi kemudahan pembelajaran, hospital dan sebagainya. Jalan raya Ranau Melinsau ini pernah digelar oleh seorang Pemimpin Pembangkang Ranau sebagai 'Jalan Kambing'? Apakah penduduk di tiga mukim ini hanya layak menggunakan jalan seperti itu?

Kini terdapat beberapa Jentera yang sedang beroperasi namun kelihatannya, seolah-olah 'Jangan Tidak Sahaja'. Sehubungan itu, saya meminta agar pihak berkuasa mengambil berat tentang isu ini kerana keseluruhan penduduk di sini adalah Bumiputera yang layak mengundi.

janji_ditepati1 Adakah perlu penduduk kampung mengalihkan sokongan kepada Pakatan Rakyat barulah kami dapat merasai enaknya memakan makanan segar dari peti sejuk setelah hampir 49 tahun diperdaya Kerajaan Pusat yang 'Janjinya Belum Ditepati!'

Salam Hormat,

MUHARI MUJIN

Kg. Timbua

52 ulasan:

  1. Kota Belud has some of the poorest people. More than 3,000 of them have registered under the Ekasih assistance scheme for the poor. Many of them are living below the poverty line of 540 ringgit. Under the “agropolitan” projects, they stand to earn a salary of between 1,800 and 2,400 ringgit a month besides getting a monthly dividend of about 1,000 ringgit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teruskan sokongan rakyat kepada Kerajaan, diharap kerajaan sentiasa berusaha membangunkan Sabah dan rakyat di seluruh Sabah.

      Padam
    2. tidak perlulah Undi PR sebenarnya. Parti ini berjuang untuk memastikan Anwar dapat apa yang dia inginkan.

      Padam
    3. Kita tidak boleh juga mengatakan yang PR itu terbaik. Kerana kita boleh ambil contoh di Selangor sendiri mengenai perkara ini.

      Padam
    4. Rakyat Kelantan juga menyatakan bahawa kerajaan PAS gagal menunaikan janji mereka untuk melaksanakan perjanjian 22 perkara sejak PRU-12.

      Padam
    5. Terpulanglah kepada rakyat sendiri untuk membuat pemilihan sama ada kerajaan PR ataupun kerajaan BN lebih sesuai untuk memerintah selepas PRU-13.

      Padam
    6. Biarkan rakyat sendiri untuk menilaikannya.

      Padam
  2. Sabah is on track to wipe out poverty which has fallen from 23% to 16% under the mid-term review of the 9th Malaysia plan. The number of the extremely poor has also fallen to less than 16,000 households from slightly more than 21,000 three years ago.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerajaan berusaha mengurangkan kadar kemiskinan di Sabah. Pelbagai program dan inisiatif dilakukan kerajaan untuk mengeluarkan rakyat Sabah dari garis kemiskinan.

      Padam
    2. Baru-baru ini kerajaan Pusat memperkenalkan bantuan BR1M sekali lagi untuk membantu rakyat susah.

      Padam
  3. Much of the success has come from government projects to help the rural people to farm land with food and cash crops.

    They have also been given skills and business training. A microfinance scheme has also helped them to set up businesses that have thrived.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hope that the locals will take these opportunities given to them by the government to improve their livelihood.

      Padam
  4. Diharapkan jalan raya Melinsau-Ranau yang menghubungkan lebih 30 kampung iaitu lebih kurang 3 buah mukim ini akan dinaik taraf untuk kemudahan rakyat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syabas ada pembangunan yang berterusan.

      Padam
  5. bukan PR saja boleh menjamin kemajuan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Indeed, parti yang ikhlas dan sanggup berjuang, itulah parti yang boleh diberi sokongan.

      Padam
  6. kerajaan BN pun byk membawa kemajuan dan pembangunan.

    BalasPadam
  7. adakah PR mampu memberikan kemajuan kepada Sabah yang jauh lebih besar dari Kelantan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kelantan yang ditadbir oleh pembangkang sekian lama pun masih tidak maju.

      Padam
    2. Sabah lain sebab Sabah kaya dengan sumber semulajadi.

      Padam
  8. sehingga hari ini, pembangkang hanya berjaya mengungkapkan janji2 luar biasa namun tidak pernah menunjukkan sebarang tindakan yang boleh meyakinkan rakyat berkenaan kemampuan pentadbiran mereka..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya, pembangkang banyak menabur janji..tapi rakyat harus bijak dalam menilai.

      Padam
  9. bagaimana agaknya PR melaksanakan pembangunan di negeri ini jika pendapatan negara habis untuk pendidikan percuma, menaikkan subsidi minyak dan barang keperluan, menaikkan royalti minyak, menghapuskan cukai, menghapuskan tol, rm500 untuk guru dan banyak lagi??

    BalasPadam
  10. negeri2 yang ditadbir oleh pembangkang juga mengalami banyak masalah..

    BalasPadam
  11. No one can guarantee positive development. Its a global impact too.

    BalasPadam
  12. Kerajaan harus menjamin projek pembangunan menghala arah positif.

    BalasPadam
  13. Both Federal and State government acknowledge that bridging the divide between rural and urban areas is important, and remains high on the agenda of the State Government as part of efforts to truly push for holistic development.

    BalasPadam
  14. Sabah remains committed in reducing poverty through a number of projects, building more roads and other important infrastructure like schools, apart from improving power and water supply in rural areas.

    BalasPadam
  15. With the slow but sure recovery of the global economy, the State government will be able to strengthen their efforts to bring progress to the people, especially the poor.


    BalasPadam
  16. The State Budget that was tabled in November 2010 put aside a third of the RM3.07 billion allocation for developing much needed infrastructure and utilities.

    BalasPadam
  17. It is the desire of the members of the State government to see every citizen included in development.


    BalasPadam
  18. The uncertain economic climate at global level in the past year was not lamented as an excuse to halt our efforts to develop Sabah.

    BalasPadam
  19. The Budget is a continuation of Sabah’s plan to achieve further development, and aims to complement several initiatives introduced by the Federal Government.

    BalasPadam
  20. These include the New Economic Model, National Key Results Area, Economic Transformation Programme and the subsequent National Key Economic Areas.

    BalasPadam
  21. To take part in Malaysia’s economic growth, Sabah must build its own capacities so that we are able to play an effective role in Malaysia’s overall development.


    BalasPadam
  22. The Sabah State Government will work with the Federal Government to carry out identified projects, and we will place emphasis through the Tenth Malaysia Plan to further improve livelihoods of certain segments of society, such as farmers, fishermen and livestock breeders.

    BalasPadam
  23. Everyone in Sabah, especially civil servants who are directly involved in the implementation of the Tenth Malaysia Plan, to give their undivided support so that objectives and plans that have been outlined, can be met effectively, ensuring success of the whole initiative.

    BalasPadam
  24. The Tenth Malaysia Plan which starts this year is another continuous development programme that Sabah remains committed to, and is looking forward to implementing.

    BalasPadam
  25. The State Government are already implementing programmes under the Sabah Development Corridor (SDC) blueprint, which outlines in detail steps that Sabah is taking until 2025 to become a leading economic region with its strategic location, natural resources and clean environment.

    BalasPadam
  26. Tourism, one key driver of the SDC is growing, along with the agriculture and manufacturing sectors.

    BalasPadam
  27. The State Government is on the right track and the hard working and committed people entrusted with the task of carrying out important projects, and those who provide support either from within or outside Government.

    BalasPadam
  28. The civil servants who have remained dedicated to their tasks will continue to contribute to strengthening the civil service.

    BalasPadam
  29. The private sector too have given thier share of contribution to the state and has continuously invested in the State, will increase in years to come, as envisaged by the Economic Transformation Programme.

    BalasPadam
  30. The State government will also continue to pay attention to providing education to the people of Sabah, it is a common knowledge that human capital development plays a key role in progress.

    BalasPadam
  31. There are a number of education institutes in the State, and the State Government are also setting up an education hub in Sandakan so that people on the east coast have an alternative if they do not wish to travel to Kota Kinabalu to pursue their education.

    BalasPadam
  32. The State government too is encouraging the people of Sabah to practice life-long learning, and this includes taking up diploma and degree courses at tertiary institutions on a part time basis.

    BalasPadam
  33. Sabah is blessed with natural resources and all must strive to add value to raw material, and this can only be done if we have knowledgeable and skilled workers.


    BalasPadam
  34. Political stability which is an important factor when we talk about development initiatives.

    BalasPadam
  35. Programmes planned by the State and Federal governments require political stability and cooperation of all political parties within the ruling Barisan Nasional coalition.

    BalasPadam
  36. All elected representatives have also been reminded to reach out to grassroots and to find out problems that the people are facing.

    BalasPadam
  37. This is in line with the 1Malaysia concept that the honourable Prime Minister, YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak introduced after he took office.

    BalasPadam
  38. Through his 1Malaysia website and Facebook page, the Prime Minister himself is getting feedback from the people on what matters most to them. Positive steps like this will propel Malaysia forward.

    BalasPadam