Rabu, April 25, 2012

LOCAL MAN AT A LOSS OVER FAILURE TO OBTAIN MYKAD

At a loss over failure to obtain his MyKad

Francis_Sopoyut (2) TAMPARULI April 24, 2012: A local man, Francis Sopoyut, has had enough with the red tape faced by him in getting his MyKad.

The problem of the 48-year-old man from Kampung Napitas, Tenghilan started when he wanted to change his old blue IC to the high quality IC about 10 years ago.

He was told then that the National Registration Department could not process his application because one of his fingerprints did not match the one in his blue IC.

He was asked to lodge a police report that he had lost his IC. He complied because he wanted to get his new IC quickly.

But, until now, nothing has happened.

"I have all the documents but still they could not process it because of my fingerprint," he said, adding that it had caused him a lot of problems, including opening bank accounts and managing his children's schooling.

"I have been waiting for so long and I am now at a loss, I don't know what to do anymore," he said.

22 ulasan:

  1. Hope that the National Registration Department could give attention to this case.

    BalasPadam
    Balasan
    1. NRD tidak harus mengabaikan warga tulen yang masih tiada mykad.

      Padam
  2. Locals who wanted to renew their IC should be allowed to do so if the rest of the details are correct.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perbaharuan IC harus mengikuti prosedur yang betul.

      Padam
  3. Rakyat Sabah yang layak patut dibenarkan menbaharui IC mereka, susah jika mereka masih menggunakan IC lama sehingga hari ini.

    BalasPadam
  4. Ada juga rakyat yang terpaksa tunggu lebih dari 10 tahun untuk mendapatkan sijil kelahiran dan Mykad. perlu giat untuk mengurus dokumen2 yang dituntut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. rakyat M'sia sendiri tidak perlu menunggu selama tu. Sepatutnya.

      Padam
  5. Dulu saya memperbaharui sijil kelahiran ibubapa saya di JPN.bila dapat sijil tu nampak tidak cantik pula sebab banyak ruangan yang mengatakan "maklumat tidak diperolehi".

    BalasPadam
  6. Segala yang diperlukan Francis Sopoyut sudah sediakan, diharap mykad dia cepat2 yang disegerakan.

    BalasPadam
  7. masalah2 seperti ini harus diberi perhatian, sukar dia nak menjalani hidup sebagai rakyat Malaysia jika mykad bermasalah.

    BalasPadam
  8. JPN harus menjalankan tugas & tanggung jawab dengan lebih amanah. Teramat banyak kes negatif yang membuktikan kelemahan JPN.

    BalasPadam
  9. Warga tulen harus diberi keutamaan dan bukannya PATI yang semata-mata digunakan untuk mengukuhkan kuasa.

    BalasPadam
  10. All nation should get new mykad. JPN should ensure all Malaysian get what they deserve.

    BalasPadam
  11. Rakyat tulen menunggu bertahun-tahun untuk mendapatkan IC, berbanding dengan PATI dalam sekelip mata sahaja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Inilah kelemahan kerajaan yang mengabaikan kepentingan dan hak warga negara tulen.

      Padam
  12. Pendaftaran mobile mungkin berfungsi lebih baik jika adanya golongan masih menggunakan ic lama.

    BalasPadam
  13. Without mykad, are they not giving similar priviledge?

    BalasPadam
  14. Jabatan pendaftaran harus mencari jalan penyelesaian kepada kes sebegini.

    BalasPadam
  15. kesihan la beliau sudah lama berhapan dengan isu ini.

    BalasPadam
  16. Pasti ada jalan penyelesaian. Harap semuanya dapat diselesaiakn dengan segera.

    BalasPadam
  17. Kesilapa sebegini sememangnya perlulah ditangani dan dielakkan daripada berlaku.

    BalasPadam
  18. kenapa perlu refer IC lama jika pengadu memiliki dokumen sah yang menunjukkan beliau anak jati negeri ini?? JPN perlu cekap mengendalikan kes2 seperti ini jika tidak mahu imej mereka tercalar lebih teruk..

    BalasPadam