Ahad, Mac 11, 2012

KEBANYAKAN KANAK-KANAK MELAKUKAN KERJA ITU (KELDAI DADAH) ADALAH WARGA ASING – JSJN IPK

Warga asing ramai jadi keldai dadah

KOTA KINABALU: Polis tidak menafikan ada pengedar dadah menjadikan kanak-kanak sebagai penghantar kerana beranggapan mereka hanya dikenakan hukuman ringan jika tertangkap.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah, Superintendan Abdul Rahim Dolmat berkata, kebanyakan kanak-kanak yang melakukan kerja itu adalah warga asing.

“Polis kerap melakukan serbuan dan tangkapan, namun ia langsung tidak menggerunkan kanak-kanak ini sehingga sanggup mengulangi perbuatan sama sebaik dilepaskan.

“Selain itu, pengedar dadah beranggapan kanak-kanak akan dibebaskan kerana mengikut undang-undang, budak berusia bawah 12 tahun tidak boleh dipenjara,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Katanya, Jabatan Kebajikan Masyarakat juga tidak menerima kanak-kanak bukan warga negara, menyebabkan mereka terpaksa dilepas atau diserahkan kepada ibu bapa masing-masing,” katanya.

Beliau mengulas kegiatan segelintir kanak-kanak yang sanggup menjadi ‘keldai dadah’ pada usia muda.

“Sebagai contoh, kanak-kanak diberi 10 paket plastik mengandungi dadah untuk dijual dengan harga antara RM10 hingga RM20.

“Kanak-kanak diberi upah RM2 untuk setiap satu paket yang berjaya dijual,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan